szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Előfordulhat, hogy egy cégnek több bírságot kell majd fizetnie, mint egy teljes éves nyeresége.

Az EU-ban 2020-tól az autógyártóknak szén-dioxid-kibocsátás terén flottaszinten hozniuk kell a 95 gramm/kilométeres értéket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a benzinmotorral szerelt autóknak átlagban be kell érniük mintegy 4,1 liternyi üzemanyaggal, a dízeljárművek fogyasztása pedig nem lehet magasabb 3,6 liternél.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mi a helyzet akkor, ha nem sikerül tartani az említett 95 grammos értéket? Nos, ebben az esetben autónként és extra grammonként 95 eurónyi büntetést kell fizetniük az autógyártóknak.

2020 egyelőre egy átmeneti év, melyben a kilométerenént 50 grammnál kevesebb CO2-t kibocsátó, részben vagy teljesen elektromos autókat duplán számítják, illetve a flották legjobban szennyező 5 százalékát nem veszik bele a számításokba. 2021-től viszont fokozatosan csökkentik a kedvezményeket, ráadásul 2030-ig további 37,5 százalékkal kell majd csökkenti a CO2-kibocsátást.

A PA Consulting becslései szerint a legnagyobb bírságot, mintegy 4,5 milliárd eurót az EU-ban évente konszern szinten mintegy 4 millió autót forgalmazó Volkswagennek kell majd fizetnie, mely német gyártó várhatóan 12,7 grammal haladja meg az átlagtömeggel korrigált CO2-limitet. Ez az összeg a dízelbotrány kapcsán eddig már több mint 30 milliárd eurót költő cég 2018-as adózás előtti nyereségének a 32,4 százalékát tenné ki.

A Fiat-Chrysler esetében 2,46 milliárd eurós büntetéssel számolnak az elemzők, akik szerint a Fordnak várhatóan 1,45 milliárd eurót kell majd fizetni az EU kasszájába.

A legnagyobb mértékben, 28,7 grammal a Mazda lépheti át az előírt kvótát, és az ezzel járó 877 millió eurós büntetés a 2018-as profitjának a 115,7 százalékát tenné ki. A CO2-kvóta a Toyotát terheli meg a legkevésbé, mely hibridekben jó ideje igen erős vállalat várhatóan csak 0,2 grammal lépi majd át a határértéket, így a bírsága alig 18 millió euró lehet.

A PA Consulting szerint a legnagyobb gyártók az első évben összesen mintegy 14,65 milliárd euró büntetést fognak fizetni az EU-nak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
A munkáját elvesztő 200 ezer francia jelentkezett idénymunkásnak

A munkáját elvesztő 200 ezer francia jelentkezett idénymunkásnak

Európa több országában már enyhül a koronavírus terjedése, de sokan nem veszik komolyan a korlátozásokat

Európa több országában már enyhül a koronavírus terjedése, de sokan nem veszik komolyan a korlátozásokat

Huszonhárom évre fegyházba küldik Ján Kuciakék gyilkosát

Huszonhárom évre fegyházba küldik Ján Kuciakék gyilkosát