Farkas Zoltán: Kikapcs!

4 perc

2021.11.18. 11:00

A közönséget nem lehet eléggé alábecsülni. Ez a felismerés elég volt tizenhat év kormányzáshoz. Egyre lejjebb, egyre tovább, még mindig milliók hagyják elkábítani magukat, örülnek az olcsó benzinnek és Mészárosné Kelemen Beatrix verseinek. Vélemény.

Csoda történt. Orbán Viktor miniszterelnök elfogadta a jobbikos Dudás Róbert javaslatát, hogy fagyassza be az üzemanyagok fogyasztói árát. Igaz, két héttel korábban még bizonytalankodott. Érdemes jegyzőkönyvi pontossággal idézni a szavait: „Az árbefagyasztás egy olyan lépés, amelyből nagyon nehéz visszajönni, és összevissza hatásmechanizmusok járnak vele együtt a gazdaságban, és ha azt nem monitorozzuk előre jól, akkor lehet, hogy több kárt okozunk, mint amennyi hasznot hajtunk. De nem zárjuk ki ezt a lehetőséget. Folyamatosan vizsgáljuk, hogyan alakulnak az árak. Egyébként az Európai Unióban 700–800 forint körül van a benzin ára, tehát attól tartunk, hogy Magyarországon még további növekedés is előfordulhat; előállhat az a helyzet, amikor az ön javaslatát érdemes megfontolnunk, és egy radikális lépéssel a befagyasztás irányába haladni.”

Orbán veretes mondatait rögvest elmélyült elemzők és sarlatánok sora értelmezte a közösségi térben, felidézve azokat a daliás időket, amikor – csaknem fél évszázada – a komcsik legendás hősiességgel megállították a kőolajárak világpiaci emelkedését a határainkon, aztán mégsem.

Sokat biztos nem segít, de komolyan árthat a hatósági áras benzin

Az üzemanyagárak befagyasztásának hatása azon múlik, drágul-e a kőolaj, és hogyan alakul a forint árfolyama, ezek kockázatai viszont jelentősek. A benzinkutak elleni szankciók kivitelezése és jogi következményei is kérdéseket vetnek fel.

Mások borús jövendölésekbe bocsátkoztak benzinhiányról, hosszú sorokról, az árbefagyasztás utáni árrobbanásról és hasonlókról. Bár egyvalaki azért ráérzett a lényegre. Történetesen a Mol vezérigazgatója, Molnár László, aki saját cége részvényeiből 75 ezer darabot adott el, cirka 200 millió forintért. Kiváló időzítéssel, három nappal a benzinárak befagyasztása előtt, és nagyjából azon a magas árfolyamon, amely legutóbb B. C. (Before Covid) jellemezte a Mol-részvényeket.