Ha nem otthon tölti e-autóját, már nem olcsóbb közlekednie, mint a benzinesekkel
Nagyobb ütemben gyarapodott idén Magyarországon a zöld rendszámmal futó autók száma, mint a nyilvános töltőállomásoké. A töltési szokásokat az is befolyásolja, hogy a nyilvános „kutakon” bekövetkezett drágulás a házi konnektoros töltés felé tereli a villanyautó-tulajdonosokat.
Látványosan bővült tavaly Magyarországon az elektromos töltőoszlopok száma, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai szerint 14,2 százalékos volt a növekedés üteme, ami azt jelenti, hogy 2022 végén 2127 töltőponton 4434 töltőfej várta a hibrid vagy tisztán elektromos járműveket. A trend az idén is folytatódik. Az E.On például továbbra is együttműködik az Aldi kereskedelmi lánccal, aminek értelmében 123 bolt parkolójában összesen 360 töltési ponttal nő a mindenki számára elérhető „áramkutak” száma.
A ma érvényes szabályok értelmében az új, nyilvános parkolókban már kötelező az elektromos töltőfejek telepítése: minden megkezdett száz hely után két ilyen beállót kell létesíteni. Közben a kiskereskedelmi láncok sorra szüntetik meg saját parkolóikban a korábban vendégcsalogatónak szánt ingyenes áramfelvételi lehetőséget: mostanra csak a Penny maradt utolsó mohikánként.
A töltőhelyeknél már csak az árammal hajtott kocsik – konnektorból tölthető hibridek és tisztán elektromosak – száma nő gyorsabban, utóbbiakból tavaly 82 százalékkal fogyott több, mint egy évvel korábban. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon már több mint hetvenezer zöld rendszámos autó közlekedik, és ezeknek több mint a fele az igazi villanyautó.
Az elektromos autózás kora közelebb van, mint gondolnánk
Az elektromobilitás meredeken felfelé ívelő szakasz elejére érkezett. A tisztán villanyautók mellett a hibrideknek is van létjogosultságuk, és sokan akadnak, akik a hidrogéncellás változatra esküsznek.