Az elektromos autózás kora közelebb van, mint gondolnánk
Az elektromobilitás meredeken felfelé ívelő szakasz elejére érkezett. A tisztán villanyautók mellett a hibrideknek is van létjogosultságuk, és sokan akadnak, akik a hidrogéncellás változatra esküsznek.
A legnagyobb forradalom zajlik az autózásban, mióta Henry Ford 1913-ban elkezdte szerelőszalagon gyártani az amerikai középosztályt megcélzó híres T-modellt. Iparági szakértők szerint már látszik ugyanis, hogy az elektromosautó-gyártás egy évtizeden belül átveszi a vezető szerepet a belső égésű motorok által hajtott autókkal szemben.
Így gondolják ezt a gyártók is. A Ford Európában 2030-tól már csak e-autót értékesít, a Volkswagen azt tervezi, hogy az évtized végére az eladásainak 70 százaléka elektromos lesz. A General Motors 2035-től már csak villanyautót fog gyártani, ahogy a Volvo is. A luxuskategória sem futamodik meg, sőt: Jaguarból például már 2025-től csak elektromos változatot készítenek, Lotusból pedig 2028-tól. Szinte nincs is olyan autómárka, amelynek ne lenne ütemterve a belső égésű autók kivezetésére.
Az egész globális autóipart persze ugrásra kényszeríti az is, hogy a kormányok sorra szabják meg azokat a határidőket, amíg a hagyományos autókat el lehet adni. Az EU-ban például 2035-től csak elektromos autókat engednek újonnan forgalomba állítani, azzal az engedménnyel, hogy belső égésű motorral felszerelt új járgányok is forgalomba állíthatók, ha zöldüzemanyagot tankolnak beléjük.
Gyorsít az EU, hogy végre elektromos autóval utazhassuk végig Európát
Ideiglenes politikai megállapodásra jutott a tagállamok Tanácsa az Európai Parlamenttel arról, hogy az elkövetkező években Európa-szerte több elektromos, illetve alternatív üzemanyagokat értékesítő töltőállomás épül majd. A nagyobb utakon nagy teljesítményű állomások hálózatát kell biztosítani, de alapvetően minden elektromos autónak „joga lesz" saját töltőállomásra.