Miért nem ígérkezik gyors folyamatnak a környezetszennyező hagyományos autók leváltása?
Az új évben is folytatódik a tisztán elektromos autók és a konnektorból tölthető hibridek térnyerése, bár az ütem valamelyest lassulóban van. Az előrejelzések szerint az évtized végén az újonnan forgalomba kerülő járművek több mint negyven százaléka lesz részben vagy egészen elektromos hajtású.
„A növekedés üteme lassul, de ez teljesen normális jelenség”
– értékelte Charles Lester, a Rho Motion piackutató cég szakértője azt, hogy a 2022-es 60 százalék után tavaly 31 százalékkal nőtt a világszerte eladott tisztán elektromos, illetve a konnektorból tölthető hibrid járművek száma. Az előbbiből 2023-ban 9,5 millió, az utóbbiból 4,1 millió darab került forgalomba, s ezek együtt az összes eladott új kocsi 16 százalékát tették ki.
A növekedés lassulását két okkal magyarázzák. Egyrészt a reménybeli vásárlók vélhetően arra várnak, hogy 2-3 éven belül nagyobb számban megjelennek a kínálatban a kisebb és olcsóbb tisztán elektromos járművek. Másrészt pedig több országban, például Németországban, megkurtították vagy eltörölték az árammal hajtott járművek beszerzését ösztönző kedvezményeket. A lassulást természetesen a gyártók is észlelik, és néhányuk visszavett a fejlesztés üteméből: az amerikai Ford például egy 12 milliárd dolláros fejlesztési programot függesztett fel, míg a japán Toyota továbbra is inkább a hibridek felé fordul.