A helyzet nem jó, de a vártnál jobb – így áll most a nemzetközi műkereskedelem
A globális műpiac a kedvezőtlen előjelek ellenére átlagosnak mondható évet produkált. Persze, mint mindig, most is voltak nyertesek és vesztesek.
Előző írásunk a globális műkereskedelem tavalyi évéről január elején jelent meg, amikor még csak az aukciós piac részeredményei álltak rendelkezésre, melyek a forgalom zömét generáló három legnagyobb árverezőház, a Christie’s, a Sotheby’s és a Phillips teljesítményét összegezték. Időközben elkészült az Artprice-nak a teljes árverési forgalmat átfogóan elemző jelentése, az Art Market in 2023, amelyet néhány nappal követett a műkereskedelem különböző csatornáinak teljesítményét együttesen vizsgáló, ezért a piac helyzetéről a legátfogóbb képet adó jelentés, a The Art Basel & UBS Art Market Report 2024.
A továbbiakban ez utóbbi jelentés legfontosabb megállapításait mutatjuk be, hozzátéve, hogy a trendek csak hosszabb idő alatt rajzolódnak ki, ezért érdemes elővenni és újra elolvasni a vásárszervező cég és a svájci nagybank megbízásából készült korábbi jelentéseket, illetve az azokról szóló írásainkat is. Hely hiányában csak a legfontosabb megállapításokra térhetünk ki, ezért biztatjuk az olvasót magának a jelentésnek a tanulmányozására is, mert abból számos további érdekes, a nyilvánosság számára más forrásból esetenként nehezen hozzáférhető információ derül ki.