Csak sín és más semmi: Orbán és Lázár éppen szembemegy az újvidéki tragédia tanulságával
Magyarországon a kormány a minap megnyeste annak a vasúti beruházásnak a költségvetését, amelynek a szerbiai szakaszán 14 ember halálát okozta a hasonló önkényeskedés. Pedig korábban még szükségesnek tartották „a leromlott műszaki állapotú” állomásépületek felújítását, amit most mégsem finanszíroznak.
Lóhalálában dolgoznak a szerbek az Újvidék és Szabadka közötti vasútvonal felújításának befejezésén, már csak azért is, mert a szerb elnök éppen a magyar államfőnek tett ígéretet, hogy november 24-én átadják a Budapest és Belgrád közötti vasút szerbiai szakaszát. Akár a nagy sietségnek is bizonyos mértékű szerepe lehetett az újvidéki balesetben, amely november 1-jén tizennégy ember életét követelte, amikor leszakadt az ottani vasútállomás szerkezetének egy része, és maga alá temette az épület bejáratánál tartózkodókat.
A szerbek a hétvégén újabb tüntetésen követelték Aleksandar Vucic elnök lemondását, aki közreműködött abban, hogy temérdek pénz landolhasson kormányközeli cégek számláin a vasútépítés apropóján. A szerb vezető hatalomgyakorlása kísértetiesen hasonlít szövetségesének, a magyar kormányfőnek a stílusához.
„A beruházások túlárazottak, a munkákat pályáztatás nélkül, törvénysértő módon adják oda a kivitelezőknek, akikkel titkos szerződéseket kötnek” – így foglalta össze a szerb helyzetet a helyi civil mozgalom, a Kreni-Promeni, de a leírás a magyar kormányra is kísértetiesen illik.
„A vasúti közlekedés nélkülözhetetlen”
Amúgy a projekt magyar oldala késik. A szerb elnök már áprilisban finom célzásokat tett, mondván, bízik benne, hogy „magyar barátaink 2025 végéig vagy 2026 február–márciusára végeznek”.
A tíz éve elhatározott beruházás magyarországi része folyamatosan drágul, már mintegy 850 milliárd forintba kerül. Ezt részben közpénzből finanszírozzák, pontosabban kínai hitelből, amit a jövőben természetesen az adófizetők fizetnek vissza. A részletek nem ismertek, mert kínai kérésre az Orbán-kormány is titkosította az adatokat, csakúgy, mint Szerbiában.
Ráadásul ez a hatalmas összeg Orbán Viktor belső köréhez forog vissza, akik szó szerint az utolsó kövig nyerészkednek a projektből, hiszen 200 ezer tonnányi nyersanyagot vásároltak a kormányfő édesapjának gánti bányáiból. De természetesen Mészáros Lőrinc, a kormányfő barátja sem maradhat ki a képletből, aki több cégével is érintett az építkezésben.
„A vasútépítés minden magyar számára fontos, hiszen a vasúti közlekedés nélkülözhetetlen” – méltatta a beruházást októberben a kiskőrösi vasúti átkelő felavatásakor Mészáros, akinek a szavai manapság igencsak visszásan csengenek, figyelembe véve, hogy a MÁV működése folyamatosan káoszba fullad.