Bisnode
Bisnode
Tetszett a cikk?

A nők vállalkozókedvének megismerése mind a vállalati szféra, mind a makrogazdasági irányelvek kidolgozói szempontjából egyre érdekesebb téma. A globális gazdaságot tekintve e téren egyre szűkül a különbség a nők és a férfiak szerepvállalása között. Bár a trendek országonként eltérők, a Bisnode alább bemutatott indexe pozitív összefüggést mutat a nők gazdasági aktivitása és az egyes országok gazdasági mozgásai között.

A Bisnode Index of Women Influence (BIWI) arra vállalkozik, hogy számszerűsítse a női jelenlét gazdasági összefüggéseit. A felmérés során több ország piacát vizsgálták, abból a szempontból, hogy azokra milyen hatást gyakorol nők részvétele. A piacon a Bisnode rendelkezik az egyik legátfogóbb adatbázissal; ezt felhasználva Európa számos országára vonatkozóan jöhetett létre az a vizsgálat, amely a lehető legegyértelműbben és legreálisabban mutatja be, hogy a vizsgált területen milyen eredményeket generál a nők jelenléte.

A felmérést bonyolulttá tette annak meghatározása, hogy egyáltalán milyen alapon definiálható a nők gazdasági vállalkozó kedve. A BIWI számításának alapját azon cégek adják, amelyekben egy nő a tulajdonosi, a vezérigazgatói vagy a felügyelő bizottsági pozíciók legalább egyikét birtokolja; azzal, hogy az ilyen cégek számát összevetik a cégek teljes számával. Az így kapott bázist megszorozzák azon további vállalkozások számával, amelyek a nők által tulajdonolt cégek érdekeltségébe tartoznak, ennek során pedig figyelembe veszik a munkavállalók létszámát, az árbevételt és a nettó nyereséget is.

A BIWI egy egyedülálló mérőszám, amely összehasonlítható módon megmutatja, hogy az egyes országok gazdaságára milyen hatással van a vállalkozó szellemű nők jelenléte. Az ő befolyásuk meghatározása négy tényező összevetésén alapul: az érdekeltségükbe tartozó cégek és az ezekben foglalkoztatott dolgozók számán, valamint az e cégekhez tartozó árbevétel és a nettó nyereség mértékén. A 13 országban mért különböző adatok átlaga adja a 100-as értéket; az e feletti számokkal rendelkező gazdaságokban az átlagot meghaladja a női részvétel gazdasági szerepe.

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

A BIWI alapján a nők gazdasági befolyása Lengyelországban a legerősebb, ezt követi Szlovénia és Magyarország, mindhárom átlag feletti értékkel. A többi ország átlag alatt marad, a sort 2018-ban Dánia és Szerbia zárta.

ORSZÁGONKÉNTI RANGSOR AZ EGYES PARAMÉTEREK ALAPJÁN

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

A fenti táblázat azt mutatja, hogy az egyes országok milyen helyezést érnek el, ha négy paramétert (a nők érdekeltségébe tartozó vállalatok részaránya a vállalatok összlétszámához viszonyítva, az ezeknél dolgozó munkavállalók részaránya teljes munkavállalói létszámhoz viszonyítva, továbbá az ezen cégeknél képződő árbevétel és nettó nyereség részaránya) vesszük figyelembe. Az itt látható eredmények adják a BIWI alapját.

(Kategóriák, balról jobbra: Részarány a vállaltok számából/Részarány a munkavállalók számából/Részarány a bevételből/Részarány a profitból)

Azzal, hogy mind a négy kategóriában a második helyen szerepel, Lengyelország összesített eredménye a legmagasabb. Dánia mind a négy indikátor szerint a legutolsók között található.

BEVÉTELEK ARÁNYA / VÁLLALATOK ARÁNYA (ÁTLAG: 100)

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

Minden vizsgált országban megfigyelhető, hogy a nők tulajdonában vagy irányítása alatt álló vállalkozások kisebb mértékben részesednek az árbevételekből, mint amekkora mértékben részesülnek a cégek összlétszámából. Ebben az összevetésben Belgiumban mutatkozik a legnagyobb különbség, Szlovéniában viszont a női érdekeltségbe tartozó vállalatok bevétele csaknem eléri a férfiak által vezetettekét.

PROFIT ARÁNYA / VÁLLALATOK ARÁNYA

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

A nők tulajdonában vagy irányítása alatt álló vállalkozások kisebb mértékben részesednek a profitból, mint amekkora mértékben részesülnek a cégek összlétszámából. Szlovénia kivétel: itt a nők 56%-kal profitábilisabbak az átlagnál. A sor végén a magyarok vannak.

MUNKAVÁLLAÓK ARÁNYA / VÁLLALATOK ARÁNYA

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

A nők tulajdonában vagy irányítása alatt álló vállalkozások – négy ország kivételével – kisebb mértékben vesznek részt a foglalkoztatásban, mint amekkora mértékben részesülnek a cégek összlétszámából. Lengyelországban és Szlovéniában viszont magasabb ez az arány, a lista túlsó végén Belgium található.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Bisnode Magyarország Kft. közreműködésével jött létre, előállításában a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Bisnode BrandChannel

Csökkenő cégszámot hoz a gazdasági növekedés

A magyar gazdaságba is meghozta a piactisztulást a fellendülés: az idei első félévben bő tízezerrel kevesebb vállalkozás működött, mint egy évvel korábban – derül ki a Bisnode első félévet elemző tanulmányából. A leglátványosabb a konszolidáció a kereskedelemben, míg az építőiparban stagnálás tapasztalható.

Bisnode BrandChannel

Trükkök és tippek: így tervezzen, ha cége van

Egy vállalkozás lehetőségeit, képességeit a szervezeti felépítése és ezzel együtt működési stratégiája, valamint pénzügyi helyzete determinálja. A piac megfelelő ismerete megköveteli a partnerek, illetve a konkurencia ismeretét is.

Bisnode BrandChannel

Exportálna? – Ezekre figyeljen, ha belevág!

Remek lehetőségek kínálkoznak a külföldi termékértékesítésére, de kellő felkészülés nélkül komoly problémák adódhatnak. A kezdő exportőröknek különösen oda kell figyelniük a kockázatokra.

Bisnode BrandChannel

Honnan tudhatja, hogy a beruházó valóban befejezi lakását?

A legtöbb ember életének legnagyobb befektetése a sajátingatlan-vásárlás. Most, hogy pörög a piac, szinte „papírról” elkelnek a legjobb lakások, és ez a verseny néha meggondolatlansághoz vezet. Hogyan ellenőrizhetjük a beruházót, kivitelezőt, és hogyan győződhetünk meg róla, hogy valóban elkészül majd a lakás időre?

Bisnode BrandChannel

Ha hatékony céget akar, ezzel mindenképpen foglalkozzon!

A Facebook adatbotránya óta mindenki tudja, mekkora jelentősége van a felhasználókról, üzleti partnerekről, potenciális ügyfelekről gyűjtött információknak. A cégek jelentős többsége ezt mára már felismerte, ám hatalmas kihívást jelent a beömlő adatok kezelése, elemzése, hatékony felhasználása.

Bisnode BrandChannel

Túl magasan a bukáshoz? – Megingathatatlan cégvezérek

Nincs Facebook Zuckerberg, vagy Tesla Musk nélkül – legalábbis ezt a képet erősíti, hogy a cégeket érintő idei botrányok nem ingatták meg az alapítók pozícióját, noha súlyos üzleti és bizalmi hibákért terheli őket a felelősség. Van az a szint, ahonnan már nem lehet bukni?

Bisnode BrandChannel

Nemek harca: előbb fizetnek a női cégvezetők?

Bár alapvetően maszkulin társadalomnak tartják a magyart, a Bisnode által készített felmérés adatai azonban mást mutatnak. Ha a környező országokat vesszük, akkor Itthon a legmagasabb a női cégvezetők aránya a teljes gazdasághoz képest. De olyan országokat is magunk mögött tudhatunk, mint Norvégia, Németország, Svájc vagy Ausztria. Éppen ezért merülhet fel egy elég kényes kérdés: vajon a női vagy férfi cégvezetők lesznek a megbízhatóbb partnerek? Melyik nem szerepel eredményesebben a gazdaságban?