Legrand
Legrand
Tetszett a cikk?

Ez e-mobilitás dinamikus terjedését a világot sújtó üzemanyagárak, az autógyártók dízelbotrányai mellett a környezettudatosság is nagy mértékben fűti. Miközben egyre hosszabb távokat teszünk meg egyre gyorsabban a Föld körül, az is egyre fontosabbá vált, hogy közlekedésünket fenntarthatóvá tegyük. Az azonban kérdés, hogy felkészültünk-e a változásra? Hiszen a fejlődést nemcsak átélni, tanulni is kell.

Az elektromobilitási szektor fejlődése és egyre nagyobb térnyerése megállíthatatlan az egész világon. Elég csak a tavalyi adatokat megnéznünk hozzá, hogy kiderüljön: Európában tavaly augusztusban elértük azt a történelmi pillanatot, amikor több elektromos autót értékesítettek, mint dízelautót. Az e-mobilitás pedig a hazai piacon is egyre jobban terjeszkedik. „Ma Magyarországon körülbelül 45 ezer elektromos jármű van forgalomban, ez az összes, körülbelül négymilliós autószámnak az egy százaléka. Ez az eredmény akkor válik igazán érdekesebbé, ha megnézzük a 2-3 évvel ezelőtti adatokat is, mert így akkor azt láthatjuk, hogy az e-autók száma évente gyakorlatilag megduplázódik” – mutatja be a jelenlegi hazai helyzetet Maráczi Zoltán, a Legrand erősáramú termékek marketing termékmenedzsere.

Az e-autó, mint veszélyforrás?

Az örömteli adatok közé azonban némi üröm is vegyül, hiszen az villanyautók elterjedésével az elektromos tüzek is terjedni kezdtek, amelyek legtöbbször az autó töltésekor okoznak kontrollálatlan öngyulladást, ezzel pedig visszafordíthatatlan károkat idéznek elő. Tavaly októberben például töltés közben gyulladt ki egy hazai villanyautó, egy 2020-as, németországi eset után – ahol gyakorlatilag nemcsak az elektromos autó, hanem a mélygarázs is 70 millió forintos kárt szenvedett, és statikai vizsgálata is indokolttá vált – több németországi település is úgy döntött, kitiltja mélygarázsaiból az elektromos autókat, mivel azok veszélyforrást jelentenek a többi autóra, vagy akár halálos tragédiát is előidézhetnek.

Az emberi mulasztás a legfőbb kiváltó ok

Pedig a villanyautók által gerjesztett tűzesetek száma jóval kevesebb, mint hagyományos társaiké. Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács (NTSB) jelentése szerint 100 000 járműből mindössze 3475 hibrid autónál regisztráltak ilyen balesetet, míg a hagyományos autók esetén 1530, az elektromos járműveknél pedig csak 25 szenvedett el tűzkárokat. Sőt, a szakemberek állítják, az autók öngyulladása sok esetben nem konstrukciós hiba, sokkal inkább abból fakad, hogy az autótulajdonosok nem előírásszerűen használják járműveiket. Vagyis nem megfelelő hálózatról töltik, és nem speciális védelemmel ellátott töltőegységeket használnak, de ami még rosszabb: sok esetben hosszabbítóval vezetik el az áramot az autóhoz.

„Ezek mind rendkívül balesetveszélyes megoldások, és ha nem adunk a biztonságra, nemcsak a 6-10 milliós autónkat veszélyeztetjük, de az otthonunkat és a saját életünket is. Ezeket az eszközöket ugyanis nem arra tervezték, hogy hosszú ideig tartó nagy áramfelvételt kibírjanak. Hiszen a nagyobb áramfelvétel során a vezeték melegedni kezd, és bár a szigetelés nem az első töltésnél fog tönkre menni, de a váltakozó hideg-meleg hőhatás, illetve az akár 80-100 fokos hőmérséklet miatt a műanyagok, gumik sokkal gyorsabban elöregednek, elvesztik a szigetelési tulajdonságaikat. Így egy óvatlan pillanatban a vezetékek összeérhetnek, ívet húzhatnak, szikrázhatnak és kialakulhat a tűz. Nem véletlen, hogy az elosztó dobozokat is körülbelül 650°C-ra méretezik, ha pedig lángra kap, akkor is képes önkioltásra. Egy ívzárlat esetén, ha maga a szikra nem is, de a hő biztosan lángra gyújt majd valamit a rendszerben, amit aztán – például az akkumulátor égésekor –lehetetlen eloltani, az egyetlen, amit a szakemberek tehetnek ilyenkor, hogy hűtik a katasztrófa helyszínét, amely akár több napig is éghet” – teszi hozzá Maráczi Zoltán.

Legrand

Otthoni töltés: a biztonság a legfontosabb

Bár az elektromos autók gyártói mindig feltüntetik a használati utasításaikban, mivel nem és mivel szabad tölteni a járműveiket, az autósok ezzel azonban sokszor nem törődnek. Míg a közterületi, elektromos töltőállomások eddig megkímélték őket az esetleges katasztrófáktól, a fizetős töltőpontok elterjedésévél egyre többen döntenek úgy, hogy olcsóbb és kényelmesebb, ha otthon töltik fel villanyautóikat.

„A tavalyi év egy fordulópont volt, mert egészen addig a nyilvános töltők száma jobban emelkedett, mint az otthoni töltőké. Ez mára megfordult. Csakhogy az elektromos autók töltése, annak műszaki paraméterei az elmúlt években jelentősen átalakultak. Míg néhány éve a legtöbb e-autó 230 voltos konnektorból is tölthető volt, a 40 kilowattóránál nagyobb akkumulátorok megjelenésével ez a töltési mód már nem elegendő. Ezek az autók ugyanis a hagyományos konnektorhoz csatlakoztatva 8-10 ampert engednek felvenni. Viszont az elektromos hálózatot az átlagos háztartásokban úgy alakították ki, hogy 2,3 kilowattnál nagyobb fogyasztót úgysem dugunk majd a konnektorba. Ezért, ha mégis megtesszük, az rendkívül balesetveszélyes, hiszen az elektromos autó nem rövid ideig, hanem több órán keresztül akár 12-16 ampert is felvehet. Ilyenkor jó esetben a kismegszakító lekapcsol, rosszabb esetben viszont elektromos tűz keletkezhet: leéghet minden ingóságunk, a házunk és vele együtt az autónk is” – mondja a szakember.

Ezért a megfelelő töltési pont kiépítésére – ha már az elektromos autóra áldoztunk – érdemes költeni, hogy biztonságban tudjuk a családunk és a magunk életét, ezzel együtt pedig minden értéktárgyunkat.

Vagyis a szakértő szerint a megfelelő elektromos autók töltésekor jó, ha a következő tanácsokat megfogadjuk: 

  • Az e-járműtöltő kiépítését mindig a speciális igényekre szakosodott szakember helyszíni felmérésével kezdjük, mert a legtöbb esetben a betáplálási teljesítmény elégtelensége a legnagyobb költség és idő.
  • A rendelkezésre álló teljesítmény mellett fontos tisztában lennünk azzal is, milyen áramfelvételt enged az elektromos járművünk, illetve azzal is, hogy azt csak egy, két vagy három fázison engedélyezi. Vagyis ismerjük meg a járművünket, és ahhoz optimalizáljuk a kiépítést!
  • A piacon található minőségi, elektromos járműtöltők gyorsan fejlődnek, hogy minél gyorsabban és kényelmesebben tölthessük fel járműveinket. A töltők között már jelenleg is találunk olyat, amely 22 kilowattórával tölti a járművet, ennek áramfelvétele pedig 3x32 amper. Vagyis a mindennapi háztartási fogyasztásunkon túl még ekkora tartalékkal kell rendelkeznie elektromos rendszerünknek. A legtöbb fogyasztási hely ilyen tartalékokkal nem rendelkezik, ezért szinte biztos, hogy bővítést kell kérnünk az áramszolgáltatótól.
  • A töltési pontok kiépítésekor mindig olyan egységeket, alkatrészeket válasszunk, amelyeket kifejezetten elektromos járművek töltésére fejlesztettek ki. A hagyományos konnektorokat nem arra találták ki, hogy tartósan, 16 amperrel terheljék őket, még akkor sem, ha azt írták rá, hogy 16 amper a névleges áramfelvétele.
  • A teljesítmény, a hatásfok és a hálózatbővítés mellett elengedhetetlen, hogy a megfelelő biztonsági követelményekről is gondoskodjunk, így a szabvány által előírt érintésvédelem, túláram-védelem, zárlatvédelem, illetve a túlfeszültség-védelem is megfelelően kialakított legyen, csak így előzhető meg minden baleset és katasztrófa, amit egy e-autó okozhat.
A biztonság és a minőség egyaránt fontos

A biztonság és a minőség egyaránt fontos

 

Az e-mobilitás egyre növekvő térhódítása miatt a Legrand az eddigi, minőségi termékei mellé megalkotta a Green’UP termékcsaládot, amely nemcsak a tőlük megszokott minőséget jelenti a piacon, de a Green’UP Access és a Green’UP Prémium termékcsalád pénztárcától függetlenül mindenkinek kínál megoldásokat. Az általuk szabadalmaztatott csatlakozók a legegyszerűbb töltőktől kezdve egészen az „okos megoldású”, applikációról vezérelhető típusig megtalálhatók, így bármit is választunk az autónkhoz, a legnagyobb biztonságban érezhetjük magunkat. Az alacsonyabb árkategóriájú Green’UP Acces csatlakozó aljzatok egyszerűek, de biztonságosak, felületkezelt (ezüstözött), hosszított fém érintkezőknek köszönhetően 16 amperrel is biztonságosan működnek, kisebb melegedés mellett. Ha nem a kedvező ár az elsődleges választási szempont, és moduláris, később bővíthető rendszert szeretnénk az otthonunkba, a Green’UP Premium töltő lehet a legjobb választás. Az alapkészülék megvásárlása után ugyanis utólag, a későbbi igényeknek megfelelően bővíthető, ’okosítható’ a rendszer, például további kommunikációs funkciókkal.

 

„A Green’UP Premium készülékeink egy applikáción keresztül, Bluetooth segítségével képesek kommunikálni, így elérhetjük őket, nyomon követhetjük működésüket, távolról indíthatjuk vagy leállíthatjuk, esetleg késleltethetjük a töltést. Amennyiben bárhonnan el szeretnénk érni, vezérelni, programozni a töltőnket, akkor egy IP kommunikációs kártyával kibővítve egy weblaphoz jutunk ezzel a legmagasabb szintre emelve az e-autózás kényelmét” – teszi hozzá Maráczi Zoltán, a Legrand erősáramú termékek marketing termékmenedzsere.

A tartalom a Legrand támogatásával, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu nem vett részt.

Reagált a Kreml arra, hogy szakértők szerint az orosz légvédelem lőhette le az azeri utasszállítót

Reagált a Kreml arra, hogy szakértők szerint az orosz légvédelem lőhette le az azeri utasszállítót

Tényleg elég egy magas női hang, hogy kockáztassanak a férfiak?

Tényleg elég egy magas női hang, hogy kockáztassanak a férfiak?

Szoboszlai Dominik nagy hibáját emelik ki az angol lapok

Szoboszlai Dominik nagy hibáját emelik ki az angol lapok

Nem láttuk jönni: Orbán Balázs '56-ról, baleset a Keletiben, Milák nagy visszatérése – 2024 Krónikája

Nem láttuk jönni: Orbán Balázs '56-ról, baleset a Keletiben, Milák nagy visszatérése – 2024 Krónikája