Gondolta volna, hogy a vásárlók fele inkább nem vesz semmit, ha nem fizethet kártyával?
Az elmúlt hónapok eseményei, a dinamikusan növekvő infláció és a vissza-visszatérő pandémiás helyzet bizonytalanná tette a vállalkozások jövőjét, ezzel együtt pedig arra késztette őket, hogy biztos működésükért – ha lehet – most még inkább mindent megtegyenek. A vásárlói elvárások, a fogyasztói szokások pedig egyre-másra a technológiai innovációk irányába húzzák a cégeket, így az elektronikus fizetés ma már nemcsak elvárás, hanem alapszolgáltatásnak számít a vásárlók körében.
A legutóbbi kutatások szerint a fogyasztók 80 százaléka használ valamilyen elektronikus fizetést, sőt, több mint a vásárlók fele állt már el vásárlástól azért, mert számláját nem tudta bankkártyával kiegyenlíteni. Pedig a digitalizáció nemcsak a vevők számára jó, maguk a vállalkozások is nyerhetnek az elektronikus fizetés bevezetésével: a fizetési folyamatok így gyorsabbá válnak, ezért több ügyfél kiszolgálható kevesebb erőforrással, ami a jelenlegi munkaerőhiányos helyzetben fontos szempont lehet. Szinte mindegy, hogy mikro, kis- vagy középvállalkozásról van szó, ma már nemcsak növekedésük, de forgalmuk záloga is az, hogy felismerjék, bevételük befolyásolható a kártyaelfogadás bevezetésével.
Haladni kell a korral
A Fakopáncs Fajáték például az egyik legmeghatározóbb játékkereskedő a hazai piacon, családi vállalkozásuk ma is őrzi a kisvállalkozásokra jellemző, családias légkört. A cég 1990-es indulása óta rendkívül sok változást élt meg, amelyhez mindig alkalmazkodnia kellett. A kezdetben Magyarországról és Romániából származó, 25-30 féle fajátékot forgalmazó vállalkozás mára mintegy négyezer terméket kínál vásárlóinak. A növekvő kínálat és a növekvő vásárlói kör pedig megkövetelte, hogy tulajdonosai lépést tartsanak a technológiai fejlődéssel, így 2007-ben megnyitották online játékboltjukat, hogy termékeik a nap 24 órájában elérhetőek legyenek a világ bármely pontjáról. „Mi magunk is tapasztaljuk a játékkészítésben, a színek használatában és a játéktrendek változásában, hogy haladni kell a korral és az elvárásokkal, így bár voltak előzetes félelmeink, végül egyszerűbbé és a vásárlók számára kényelmesebbé tettük a fizetési procedúránkat” – mondja Szabó István, a Fakopáncs Fajáték Kft. ügyvezető-tulajdonosa, majd hozzáteszi: félelmeik a régi berögződésekből fakadtak, hiszen a készpénz mellett minden, ami nem kézzel fogható, egyfajta virtuális pénznek tűnt számukra. „Ma már inkább mosolygunk ezen, de tény, hogy meg kellett szoknunk az elektronikus fizetést, ma azonban könnyebbséget okoz mindenkinek, hogy kártyával vagy bármilyen egyéb elektronikus eszközzel, például karórával is fizethetnek a vásárlók; sőt, a cégek közti elszámolás is többnyire elektronikusan történik. Mára azt mondhatom, hogy a forgalmunk jelentős része, 60-80 százaléka elektronikusan zajlik. Sőt, néha – az egyik kisebb üzletünkben – előfordul, hogy csak háromezer forintnyi készpénz van a kasszánkban, hiszen a vásárlások szinte már csak bankkártyával történnek” – teszi hozzá.
Bosszantó, de aki kimegy az ajtón, nem biztos, hogy visszajön
Azt, hogy mennyire megtérült számukra az elektronikus fizetés, jól mutatja, hogy Szabó István szerint az elektronikus fizetési lehetőség kialakításával 25-30 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el. A rendkívüli növekedést pedig a tulajdonos-ügyvezető egyrészt a bankkártyán elérhető pénz nagyobb keretével magyarázza, másrészt azzal, hogy a vásárló sokszor nem annyi készpénzzel indul el otthonról, mint amennyiért aztán vásárolni szeretne. „Körülbelül nyolc-tíz éve történt, hogy az üzletünkben egy hölgy válogatott, majd a játékokat, amelyek összege körülbelül 50 ezer forintra rúgott, kártyával szerette volna kifizetni. Akkor azonban még nem volt ilyen lehetőség az üzletünkben, ezért a vásárlót a szemközti ATM-hez irányítottuk, mi pedig a pénztárgép mellett őriztük az összeválogatott játékokat. Csaknem három órán keresztül vártunk rá, ő azonban soha többet nem jött vissza, pedig ez az összeg akkoriban rendkívülinek számított. Vagyis az aznapi bevételünk egy részét csak azért buktuk el, mert nem tudott a vásárló bankkártyával fizetni.”
Bercsényi Zoltán, a BERGON babakocsi márka tulajdonosa sem hajlott sokáig az elektronikus fizetés bevezetésre. Bár saját fejlesztésű babakocsijaik innovatívak, minőségiek és minden fogyasztói igényt kielégítenek, az elektronikus fizetési lehetőség bevezetését mégis sokáig halogatták. „Csak nemrég vezettük be a softPOS-rendszert, persze ezt magyarázza, hogy gyakorlatilag az üzlettel szemben található egy ATM, ez sok helyzetben kényelmes és egyszerű volt. Azonban mi is éreztük, hogy egyre több vásárló igényli az elektronikus fizetést, sőt, volt, aki neheztelt is ránk amiatt, hogy nem tudott bankkártyával fizetni, ezért olyan módszert kerestünk, amellyel kis befektetés mellett, könnyen és gyorsan megoldható az elektronikus fizetés kivitelezése. Az általalunk választott softPOS fizetési módszerhez elég egy okostelefon, valamint a SimpleBusiness és a SoftPOS by OTP Mobil alkalmazás, így semmilyen új eszközre nincs szükség. Ügyfeleink akár egyetlen érintéssel rendezhetik a számlájukat, így gyorsan és könnyen megtörténik a fizetés” – mondja Bercsényi Zoltán ügyvezető-tulajdonos. Hozzáteszi, az azonnali átutalást szintén sok vásárlójuk szereti, ez nagyszerű lehetőség akkor, ha valaki fizikai kártya vagy alkalmazás híján csak utalni tud. „A közvetlen átutalás gyorsasága engem lenyűgöz, gyakorlatilag 5 másodperc múlva ott a pénz a számlánkon. Még ma is sok vásárló használja, de természetesen az érintéses fizetés még kedveltebb. Ma már a vásárlóink 70-80 százaléka csak így fizet, de ha bármi történne, a szemközti ATM-re persze még mindig számíthatunk.”
A gyorsabb fizetés nagyobb forgalmat generál
Bár a magyar vásárlók egy része még mindig a készpénzt részesíti előnyben, ott, ahol külföldi ügyfelek, turisták fordulnak meg, lehetetlen kikerülni az elektronikus fizetést. Zsiga Róbert, a Váci utcában található Cucina étterem üzletvezetője is ezt erősíti meg. „13 éve működik az éttermünk, és már az első perctől elvárás az elektronikus fizetés. Vendégeink 80 százaléka ugyanis külföldi, akik otthon már megszokták ezt a fizetési típust, hiszen más országokban szinte nullához közelít a készpénzes fizetés aránya. Sőt, a külföldi vásárlók számára jelentősen megkönnyíti a fizetést, hiszen nem kell forintot váltani, nem kell sorban állni a váltáshoz, nem kell átszámolgatni az elköltött összeget, hogy mennyibe kerül az a vevő saját devizájában, sőt, így csalás áldozata sem lehet” – mondja az üzletvezető. Éppen ezért hozzáteszi, sok vendég – amolyan előszűrésként – már a belépéskor megkérdezi, tud-e bankkártyával fizetni. „Mi úgy látjuk, a vendégeink sokkal szívesebben ülnek be hozzánk, kényelmesebben fizetnek így, sőt, azt látjuk, hogy többet is költenek akkor, ha bankkártyával érkeznek. Ennek talán az az oka, hogy nincs olyan fizikai korlátja a költésnek, mint a zsebemben lévő készpénznek, vagyis a költés nincs határok közé szorítva” – osztja meg tapasztalatait Zsiga Róbert. Ezért az üzletvezető szerint az elektronikus fizetés nemcsak gyorsabbá, de profitábilasabbá is teszi a működést. „A vendéglátásban – de talán más helyeken is, folyamatos munkaerőhiány tapasztalható, ezért nekünk sem mindegy, hány munkatársra van szükség a fizetéshez. Mi, itt a Cucinában kasszás nélkül dolgozunk, ez azt jelenti, hogyha a vendég fizet a kasszánktól legtávolabb eső asztalnál, onnan a készpénzzel be kell mennem, és a visszajárót vissza kell hoznom. Tehát sokkal több a holtidő, mintha terminállal, néhány másodperc alatt megoldanánk a fizetést. Ez pedig bevételkiesést is eredményezhet, hiszen minél gyorsabban tudunk asztalhoz ültetni, annál több vendéget tudunk kiszolgálni, így annál nagyobb lesz a forgalmunk is. Mi azt tapasztaljuk, hogyha mindenki készpénzzel fizetne, körülbelül 20-30 százalékot biztosan elbuknánk a napi forgalmunkból, csak azért, mert nem tudjuk olyan gyorsan kiszolgálni a vendégeinket.” Sőt, a szakember azt is aláhúzza: ha megvan a technikai háttér, és a mostaninál nagyobb lenne az elektronikus fizetési hajlandóság, akár 5-10 százalékkal nagyobb forgalmat tudnának generálni, csak azért, mert a fizetési folyamatuk tovább gyorsulhatna. Ez pedig a pandémia utáni helyzetben, amikor Zsiga Róbert szerint a 2019-es forgalom körülbelül 70 százalékát tudják csak felmutatni, rendkívül fontos a vállalkozásuk számára.
„A kereskedők és a szolgáltatók számára az elektronikus fizetés ma már nemcsak egy lehetőség, hanem kulcs a sikeres vállalkozáshoz. Egy, az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív felmérés eredményei is rámutatnak, hogy a bankkártyával rendelkező felnőttek majdnem fele került már olyan helyzetbe, hogy elektronikus fizetési lehetőség hiánya miatt el kellett állniuk a vásárlástól. Azok az árusok, akik kizárólag készpénzt fogadnak el, bevételtől eshetnek el, hiszen az elektronikus fizetési megoldások iránti igény folyamatos növekszik és egyre több vásárló keresi azokat a boltokat, ahol kártyával, vagy okoseszközzel tud fizetni” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.
A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport a POS-terminál igénylését, míg az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forintos éves árbevétel alatti vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát javasolja, amivel többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.
A tartalom az OTP Bank Nyrt. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.