Sosem voltak ennyire tudatosak a fiatalok, ami az egészségtudatos és fenntartható táplálkozást illeti. A Z generáció tagjai azok, akik pontosan tudják, mi jó a szervezetüknek, mindenkinél jobban tisztában vannak az élelmiszerek összetevőivel, fontos nekik azok származási helye, és az is, hogy az etikus módon érkezzen az asztalukra. Nagyra értékelik a feldolgozatlan, bio és növényi-alapú élelmiszereket, és míg az előttük lévő Y-ok még könnyen elcsábulnak, a Z-k legtöbbje már nem is érti, hogyan lehet valami élvezetes vagy finom, ami nem a saját és/vagy a bolygó egészségét szolgálja. Ráadásul, ezt az attitűdöt akkor sem hagyják otthon, ha éppen egy fesztiválra látogatnak ki.
A fesztiválok pedig nem feltétlenül az egészségről, annál inkább az önfeledt szórakozásról, az együtt töltött időről szólnak, ami rendben is van így. Ugyanakkor, egy felmérés szerint az ebbe a korcsoportba tartozó fesztiválozók 78%-a számol be enyhe kiszáradásról és kimerültségről, 49%-a pedig utólag bánja impulzusdöntéseit a helyszínen elfogyasztott ételekkel és italokkal kapcsolatban. Pedig egy kis odafigyeléssel és minimális tervezéssel egészen könnyen tarthatjuk magunkat a hétköznapokon is megszokott, egészséges és tápláló étkezési rutinunkhoz, ráadásul úgy, hogy közben a pénztárcánkat és környezetünket is kíméljük.
Egészség és minőség: szerezzük be olcsón, helyben
Amikor megérkezünk egy fesztiválra, mindjárt a legelején érdemes körülnézni, honnan fogjuk beszerezni a szükséges élelmiszert. Fedezzük fel, vannak-e a fesztivál területén olyan kitelepülések, üzletek, amelyek az egészségtudatos táplálkozást támogatják és olcsóbb opciót jelentenek a mainstream foodtruckokkal szemben. A debreceni Campus fesztiválozóit például a Lidl FesztMarket nevű üzlete várja majd, ahol kifejezetten az ő igényeik szerint összeállított kínálatból válogathatnak normál bolti árakon. Harmincféle friss zöldség-gyümölcs, helyben sütött pékáruk, valamint hazai és nemzetközi készételek, rágcsálnivalók és üdítők is lesznek a kiskereskedelmi lánc kitelepült üzletében, ráadásul a boltban elérhető grillmenüket a grillteraszon ingyenesen el is készítik a vásárlóknak. A Gen Z igényeit figyelembe véve elérhetőek lesznek a kizárólag növényi alapú, vegán alapanyagok, pékáruk, sőt, kedvezményes vegán grill menük is.
A fenntartható és etikus működés jegyében a Lidl szelektív hulladékgyűjtőket helyez ki a FesztMarket közelében, illetve az élelmiszerpazarlás csökkentése érdekében a nap végén megmaradó zöldségeket, gyümölcsöket, valamint a pékárukat a Magyar Élelmiszerbank Egyesületnek ajánlja fel.

Fast- és streetfood: hogyan válassz okosan?
Egy fesztivál elképzelhetetlen anélkül, hogy ki ne próbáljunk valamit a kitelepült foodtruckok választékából. Ezek valószínűleg nem a leggazdaságosabb étkezéseink lesznek, de a jó hír az, hogy a minőség – az igények változásának megfelelően – az ilyen típusú vendéglátók körében is folyamatosan javul, és ma már kimondottan egészségesebb és/vagy gourmet fogásokat is vásárolhatunk náluk.
Vásárlás előtt érdemes megnézni, kínálnak-e termékeikből egészségesebb alternatívákat (például glutén-, cukor- vagy laktózmentes opciók), vagy vannak-e vega vagy vegán ajánlataik. Sokat elárulhat az is a helyről, hogy milyen csomagolásban adja ki ételt: az újrahasznosítható anyagból készült tálcák és evőeszközök jó mutatói annak, mennyire környezet- és egészségtudatos az adott vendéglátóegység.
Ami pedig a konkrét ételkínálatot illeti: ökölszabályként mondható, hogy érdemes elkerülni a zsíros, olajos dolgokat, a nagyon sós, nehéz, vagy gyanús, ismeretlen forrásból származó ételeket. Ha húst szeretnénk enni, válasszuk inkább a grillezett, natúr húsokat salátával, esetleg rizs vagy zöldség-körettel. Ha kenyérféle is jár a választott fogáshoz, például hotdog, hamburger, gyros vagy tortillatekercs esetén, mindenképpen nézzük meg, hogy ezek elérhetőek-e teljes kiőrlésű változatban is. Figyeljünk arra, hogy elegendő rostot vigyünk be és iktassunk be minden nap elegendő mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt. Ráadásul ezek hidratálnak is, és a vitaminraktárainkat is újratöltik.
Mindemellett, a Lidl chill zónákban babzsákok, napágyak és telefontöltőpontok várják a pihenni vágyó fesztiválozókat, ahol játékosan megismerkedhetnek a vállalat nyújtotta munkalehetőségekkel, a béren kívüli juttatásokkal, és azzal, milyen érzés a Lidl csapatában dolgozni.
A tartalom a Lidl Magyarország megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.