HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az internet a világtörténelem egyik legagresszívebb vírusa – elfoglalta már az irodákat, a nappalikat, a konyhákat és az autókat is. Ádáz harc zajlik a figyelmünkért, a sokmilliárdos kérdés pedig az, hogy látszik-e már olyan online platform, amely megbolygatja az utóbbi évek status quóját. A válasz röviden: nem, de a márkák így sem lazíthatnak.

A lakossági internet nagyjából negyedszázados történelme során visszatérő jelenség, hogy a felhasználók folyamatosan a következő nagy dobásra várnak. Ez a hozzáállás csak azokon a területeken változik meg, ahová olyan versenyző érkezik, aki nemcsak a kritikus tömeget képes elérni, hanem nagyságával megkerülhetetlenné válik.

Az utóbbi években sorra jelentették be a következő nagy dobást, de a felhasználók számát és szokásait megvizsgálva nem látszik, hogy a közeljövőben lenne olyan szolgáltatás, amelynek előkertjében ott kellene hagyni digitális lábnyomunkat.

Felületek és közvetítők újraértelmezése

A visszafogott lehetőségeket nyújtó piacon ugyanis komoly nehézséggel kell szembenéznie minden újonnan érkezőnek. Olyan egyedit kell nyújtania, amely egyrészt nem található meg a vetélytársak megoldásaiban, másrészt nem lehet a szabadalmi törvények megsértése nélkül lemásolni.

Ezért amikor egy márka tulajdonosa napjainkban azon töpreng, miként érje el a felhasználókat, nem feltétlenül új platformokban kell gondolkodnia. Inkább a már bizonyított felületek szerepét kell újraértelmeznie, és lépést tartani az ott bevezetett, innovatív kommunikációs megoldásokkal.

Az okos márkatulajdonos például nem hagyhatja figyelmen kívül, hogy a digitális térbe kikerülő tartalmainak oroszlánrészét a felhasználók először okostelefonjuk képernyőjén próbálják fogyasztani. Így kiemelten fontossá vált a tartalmak optimalizálása mobilra, legyen szó honlapról, kérdőívről vagy épp videóról. Még a Facebookra szánt videófelvételeket is érdemes a mobiltelefonokkal kompatibilissá tenni, vagyis például feliratozni, ugyanis a közösségi felület alapértelmezésben némítva játssza le őket.

Aki ma hatást szeretne gyakorolni az online közönségére, annak sokszor nem új felületeket kell felfedeznie, hanem a közvetítő szerepére kell megfelelő embereket találnia. Magyarországra 2016-ban robbant be az online influencer fogalma, amelybe gyakorlatilag mindenki beletartozik, aki hatásos online kommunikációt végez – a több százezres rajongótábor által követett YouTube-tól kezdve a népszerű Instagram-profilokon át az elérésükben erősen visszavetett, de még így is fontos Facebook-tartalomgyárakig. Ennek a területnek a hazai Facebookon Kasza Tibor, a YouTube-on Dancsó Péter és Viszkok Fruzsi a kiemelkedő alakja, és az Instagramon is egyre több, százezres követőtáború influencert találunk.

Élő közvetítések és chatbotok

Hihetetlen belegondolni, hogy amíg néhány éve a Ustream kisebbfajta forradalmat robbantott ki azzal, hogy megbízhatóan és jó minőségben volt képes online videoközvetítésekre, mára kis túlzással minden okostelefon-felhasználó másodpercek alatt élő tévéstúdióvá változhat. A Facebook és az Instagram kiemelt figyelmet fordít az élő tartalmakra, beerőszakolja őket a hírfolyamunkba, így ma már jó eséllyel napi szinten botlunk bele egy-egy élő közvetítésbe, legyen szó koncertről, tüntetésről vagy épp egy márka bemutatójáról.

A tavalyi év másik nagy kommunikációs slágere a chatbotok előretörése volt. Az első beszámolók soha nem látott mennyiségű mesterséges intelligenciát vizionáltak egy márka Facebook-oldalára az üzenetek megválaszolására, de az igazság még nem ennyire izgalmas. A jelenleg elérhető chatbotok oroszlánrésze olyan specifikus kereső, amely csak bizonyos kulcsszavakra reagál. Így képes mondjuk arra, hogy a „cukkini” szóra visszaküldjön három olyan receptet, amelyben megtalálható ez a hozzávaló, de nem fog segíteni, ha ezt kérdezzük tőle: Mit főzzek vasárnap, ha már unom a paprikás krumplit, de nem szeretnék egész délelőtt a konyhában állni?”

VR és AR

Az évek óta jelen lévő virtuális és kiterjesztett valóság technológiái mostanában jutottak el olyan szintre mind a megvalósítás színvonalában, mind a befogadásukhoz szükséges eszközök hozzáférhetőségében, hogy érdemes legyen velük a mindennapokban is számolni.

A márkatulajdonosoknak minden olyan esetben érdemes megfontolniuk a VR és az AR bevetését, amikor a technológia másképp nem – vagy csak nehezen – megvalósítható „valóságba” helyezi a felhasználót, illetve a hagyományos állóképek nem elég meggyőzőek. Ellátogathatunk például egy lakásba, amely még csak a tervekben létezik. Jegyvásárlás előtt megnézhetjük, mit fogunk látni a kiszemelt székről a koncertteremben. Letesztelhetjük, hogy fog mutatni az új kanapé a nappaliban. Beülhetünk egy olyan autóba, amely csak hónapok múlva érkezik meg a márkakereskedésekbe.

A fejlődés nem áll meg, de most nagy levegőt vesz. Ahelyett, hogy új irányokba indulna, az eddig felfedezett területet igyekszik alaposan, a felhasználók igényeit figyelembe véve megismerni, és okos megoldásokat kínálni.

Tőrös Balázs cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/2-es számában.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.