© Stiller Ákos |
Körbejárva, csodálva elegáns íveit, elgondolkodik az ember, egyáltalán hogyan létezhet ilyen fejlett, ilyen kényelmes, ennyire magával ragadó autó. Aki az utcán kiszúrta, annak egy pillanatra megmerevedett az idő, látni lehetett a szemekben a révedezést, a gondolatok, a vágyak elkalandozását. Aztán ahogy pislogtak, mind felszárítottak egy-egy apró könnyet, vagy az irigységét, vagy annak a csalódásnak a kifejeződését, hogy sosem lesz nekem ilyen.
© Stiller Ákos |
A felsőbbrendűség érzését adja, de van ebben az érzésben egy kis altruizmus, egy pici humanizmus, hisz ez az autó hibrid, minden luxusautó között a leginkább környezetbarát. Ugyan messze nem fogyaszt annyit, mint amennyit a gyár szeretne, de mégis energiát hasznosít, csendes üzemében nem károsítja a környezetet és intelligens biztonsági rendszerével óvja az életet. Örök handicapje, hogy nem német, az idegenszívű klubban sosem lehet teljes értékű tag. A kiközösítésre alacsony árával üt vissza a Lexus, a magyar regisztrációs adó sajátosságai miatt sokkal olcsóbb, mint hasonló teljesítményű és tudású versenytársai.
Motor/Technika
© Stiller Ákos |
Egyedülálló hibrid rendszerében ötliteres, V8-as, 394 lóerős benzinmotor és egy nagy teljesítményű, 225 lóerős villanymotor alkot párost; a rendszer része egy nagy kapacitású akkumulátor egység, illetve a kétlépcsős, elektronikusan vezérelt, folyamatosan változó áttételű, virtuálisan nyolcfokozatú váltómű és az állandó összkerékhajtás is. E különleges hibrid rendszer révén az LS 600hL összteljesítménye 445 lóerő, nyomatéka 650-700 Nm körüli. Nulláról száz kilométer/órás sebességre sportkocsikat megszégyenítő módon 6,3 szekundum alatt gyorsít fel, 80-ról 120 pedig alig 4,3 másodperc alatt. A gyártó 9,3 literes vegyes fogyasztással és 219 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátással kérkedik.
© Stiller Ákos |
Tesztünkben ennél jóval többet mértünk, városban, dugóban, országúton, és autópályán egyaránt közlekedve 12,9 literes átlagfogyasztást számoltunk, ami a hatalmas teljesítmény és a vezetővel együtt számolt 2,5 tonnás tömeg ismeretében tiszteletreméltó adat. A különlegesen halk és sokszor csak villannyal hajtott autóban háromfázisú, víz-, és olajhűtésű, állandó mágneses, váltóáramú szinkronmotor kapott helyet. A lehető legnagyobb hatékonyság érdekében az egyenáramú motor kefe nélküli, és a teljesítmény-szabályozó egység (PCU) által előállított 650 voltos árammal működik. A villanymotor hajtóműként való használata azzal az előnnyel jár, hogy a nyomaték azonnal, indulástól és nulla fordulatszámtól kezdve rendelkezésre áll, így az LS 600hL elinduláskor erőteljesen, ugyanakkor szinte teljes csöndben gyorsíthat. Ez a sajátosság akkor is nagyon előnyös, amikor a vezető keményen odalép, mint egy űrhajó, csak suhanunk, az utasok nem is sejtik, hogy éppen most hagyta el a kétszázat a mutató. A duplán szigetelt utastérbe semmilyen külső zaj nem szűrődik be.
A hibridrendszerben lévő húszmodulos, nagy teljesítményű nikkel-metál hidrid (Ni-MH), 288 voltos akkumulátor a hátsó tengely felett kapott helyet. Emiatt azonban le kellet mondani a csomagtérről, a nagy LS 330 literes puttonya alig nagyobb a Fabiáénál, kisebb a Golfénál.
© Stiller Ákos |
A kifinomult hibridtechnológia és az állandó összkerékhajtás mellett az LS 600hL-t elektronikusan vezérelt, fokozat nélküli váltóművel is felszerelték. Ahogyan a rendszer vezérlő elektronikája egymástól függetlenül szabályozza a benzines-, és a villanymotor fordulatszámát, a váltómű az áttétel folyamatos változtatásával garantálja a teljesen lineáris gyorsulást. A sport- és téli fokozat mellett a rendszer rövid ideig kapcsolható elektromosjármű üzemmódra (EV) is, amikor a járművet csak a villanymotor mozgatja.
Összkerékhajtásában három differenciálmű és hajtótengely található, amely közvetlenül a hibrid hajtáslánchoz csatlakozik. A Torsen részben önzáró differenciálmű osztja el a nyomatékot: előre 40, hátra 60 százalék jut. A nyomaték elosztása azonban folyamatosan ellenőrzött, s a 30:70-es aránytól egészen 50:50-ig változhat. Kényelmi és biztonsági arzenáljába tartozik még az intelligens parkolássegítő asszisztens , amely egyedülálló szériafelszerelés ebben a járműosztályban. Mesterien működik, csak épp a napi életben alkalmazhatatlan. Saját parkolóházban elbíbelődhetünk vele, de az Andrássy úton, vagy egy budai kis utcában hamar új barátokat szereznénk, ha megkérnénk az asszisztenst, parkoljon helyettünk. Csak a kézikönyve száz oldalas, egy párhuzamos parkolás beállítása kezdőknek 8, haladóknak 2 percet vesz igénybe. Ennyi idő alatt egy tapasztalt vezető kényelmesen beparkol, sőt megváltja a parkolójegyet is.
Második oldal (Oldaltörés)
Dizájn/Kényelem
© Stiller Ákos |
Megjelenése brutális, de inkább a méretei nyűgöznek le (a hosszított változat 12 centivel nőtt az LS-hez képest), formaterve nem különösebben érdekfeszítő, inkább unalmas, egyhangú, igaz néhány részlet, például az első LED-es projektoros fényszórók, a csillogó fényezés, a beltér hangulata és vendégszeretete kárpótol a japános egyenruháért. Hétköznapi emberek nem is álmodhatnak arról a kényelemről, ami a jobb hátsó wellness ülésen helyet foglalót kényezteti. A kívülállóknak fogalmuk sincs, hogy nem csupán egy utazó irodát, egy kitömött bankszámlát, egy minden hájjal megkent politikus menedékét látnak elsuhanni, hanem egy igazi élményparkot, medence és víz nélkül. Itt a masszázsért nem erőskezű thai lányok felelnek, hanem technikás levegőbuborékok, kompresszorok, fúvókák és mikrocsipek. Az elölről és hátulról is irányítható relaxációs ülés felejthetetlen élmény bárkinek, aki egyszer kipróbálja: az anyósülés gombnyomásra előre csúszik és meghajol, fejtámlája eltűnik, hogy felbukkanjon az ezerrel elsuhanó táj panorámája, az otoman ülés lábtartója felemelkedik, az ülés előrecsúszik, a hát ernyedten simul bele egyre süllyedő ülésbe, majd elkezdődik a varázslat – shiatsu, stresszoldó, váll vagy hátmasszázs választható távirányítóról, különböző erősségű fokozatokban, vibrációs hátvakarással kiegészítéssel.
© Stiller Ákos |
Hogy ne halljuk a csontok pajzán összekoccanását 19 hangszóróból szól a pihentető zene, a grafikonok helyett pedig egy jó film szórakoztat. A hangsúly a jobb hátsó ülésen van, de azért a többiek sem szoronganak, a bal hátsó ülés szintén mozgatható, fűthető, hűthető és szellőztethető, az itt helyet foglaló (titkárnő) élvezheti vagy távirányítóval működtetheti a DVD-lejátszót, a csatlakoztatható játékkonzolt, de ha munkára kerül sor, nyugodtan gépelhet a könyöktámaszból kihajtható intarziás fa asztalkán. Hogy ne fázzon meg senki a szmogszűrővel is ellátott, állandóan friss levegőt biztosító klímától, arra infraérzékelők ügyelnek, amelyek folyamatosan figyelik a hátsó ülésben tartózkodók testhőmérsékletét és ehhez igazítják a befújt levegő hőfokát. A négyzónás klímát a vezető melletti ülésen is testreszabhatjuk, nevezzük ezt a helyet inkább testőrülésnek. Ez természetesen memóriás, fűthető, hűthető és szellőztethető. A vezető a masszázson kívül mindent megkap, ráadásként pedig egy pilótafülkét is megszégyenítő cocpitot uralhat. Itt csak egy dolgot tagadnánk le: a távol-keleti kocsikban megszokott egyen kvarcórának nincs ebben az autóban helye. A bajuszkapcsolók is hagynak némi kívánnivalót maguk után, mint ahogy a tesztautó 23 ezer kilométerében elfáradt, és nehezen nyíló kesztyűtartó is.
Vezetés/Biztonság
© Stiller Ákos |
Hogy mennyire biztonságos az LS, elég megemlíteni, hogy a vezetőt a kormány mögül folyamatosan figyeli a nagy testvér, amennyiben ellankadna a tekintete, sokáig bámulna félrefordulva a semmibe, az autó meg egyenesen sodródna neki valaminek, akkor a rendszer riaszt, és ha kell a vezető helyett fékez, hogy így csökkentse a sérülések kockázatát. Éber sofőrnek is nagy segítségére van a technika: a tempomat távolságtartós, radarral figyeli a forgalmat, képes a teljes lefékezésre és az újbóli elindulásra. Sávtartó asszisztens is rendelhető, sőt a ráfutásos balestek megelőzésére hátsó radarok is pásztázzák az utat, ha a veszély onnan érkezne, a rendszer felkészül a legrosszabbra, a fejtámlák elektromosan, mágneses mező által vezérelve fel- és előre mozdulnak, hogy csökkentsék a test és a fej előre és hátracsapódásából adódó káros igénybevételt. A legnagyobb Lexusban 12 légzsák várja a kritikus pillanatot, a hátsó ülések ülőpárnájába is beépítettek egyet-egyet, hogy megakadályozzák az éppen pihenő utas előrecsúszását. ESP-je a fékrendszer és a motorvezérlés útján hat, billenés-csökkentő ügyel arra, hogy ne rugózzon be túl mélyen fékezéskor a kocsi. A menetstabilizáló arra is képes, hogy kormányerőt, a kormányáttételt és a futómű hangolását. Az esetleges akadály előtt bekeményedik a légrugózás, így csökkentve a lehető legkisebbre a karosszéria dőlését. A kormány felkeményedésének köszönhetően sokkal határozottabb mozdulatokkal manőverezhetünk és végig bízhatunk az autóban, hisz összkerékhajtása szintén intelligens.
Hifi/Navigáció
© Autómenedzser |
A tizenkilenc hangszórós, 450 wattos Mark Levinson Reference Surround hangrendszer egy 5.1-es házimozi egység élményét adja. A hátsó szórakoztató rendszer a hosszú tengelytávú változatban külön DVD/CD-lejátszót és kihajtható, állítható dőlésszögű, a mennyezetre szerelt, 23 centi képátlójú VGA-kijelzőt kapott. A rádióadás kevésbé pompásan szól, de ez nem az autó hibája, a CD és a DVD azonban hátborzongató minőségben zengi be a belteret.
A navigáció érintőképernyős, Budapestet és a nagyobb városokat jól ismeri, de a vidék számra csak fekete folt, viszont hanggal is lehet navigálni, a home parancsra hazavisz. A bluetooth-os telefonkapcsolat csak az autó álló helyzetében kínál teljes mobilitást, menet közben csak az előre beprogramozott tucatnyi számot tudjuk hívni, illetve hangazonosítással a korábban felvett bejegyzéseket. A multimédiás rendszerben még naptárt is találunk, emlékeztető funkcióval.
Műszaki adatok (Oldaltörés)
Lexus LS 600hL President 3, Relax csomag |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 4969 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 455 lóerő 6400-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 6-700 Nm 4000-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 3090 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5150/1875/1480 |
Fordulókör (m) | 12,6 |
Csomagtér (l) | 330 |
Saját tömeg (kg) /megengedett össztömeg | 2430/2730 |
Üzemanyagtartály térfogata (l) | 84 |
Gumiabroncsok méretjelzése | 245/45 R19 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 250 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 6,3 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 11,3 |
Országúti | 8 |
Vegyes | 9,3 |
Tesztfogyasztás | 12,9 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 219 |
ÁRA | Alapára 25,88 millió forint A tesztelt modell ára 32 millió forint |
További részletek a Prémium Autó Plusz 2009 szakmai kiadványban. Kapható az újságárusoknál és megrendelhető a kiadónál.