szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Bármennyire is fejlett a technikája, bármilyen vonzó is a formája, és meglepően jók a tereptulajdonságai, mégiscsak kiforratlan autó az új Toyota RAV4. Apró bosszantásai, szereptévesztése nem váltották be a hozzá fűzött reményeimet. De ugyanakkor a RAV4 egy megbízhatóságáról híres Toyota, praktikus nagy munkabírású és takarékos.

© Toyota

Kellemes, személyautós beltér fogad, az ajtók érintésre nyílnak, a motor gombnyomásra indul. A műszerfal és a műszerek látványosak, modernek. Ebben a high-tech autóban viszont csak a kis pöcökkel tudtam lenullázni a számlálót. Használati kézikönyv híján nem derült ki, hogy a fedélzeti számítógép milyen gombbal hozható működésbe. Az átlagfogyasztást beállítot-tam alapértelmezettnek és jöhetett a száguldás. Azaz csak jöhetett volna, a 100 kilowattos 2,2 literes dízelszív ugyanis nem a dinamizmusáról híres. Lassan, észrevehetetlenül gyorsul, mondhatni unalmasan.

Csalódás első pillantásra

© hvg.hu

Több dinamizmust vártam tőle, a korábban kipróbált régi RAV4-esek, főként a kétliteres dízel, jobb benyomást tettek rám. Csalódnom kellett és nem csupán a motor renyhesége miatt. Az egy dolog, hogy az autó kívülről hatásosabb, szexisebb, szélesebb és hosszabb lett de, ami egy ilyen szabadidő-autónál sokkal fontosabb, sajnos alacsonyabb is, mint az elődje. A Toyota szerint ez így van rendjén, mert a felméréseikből kiderült, hogy a vásárlók jelentéktelen része használja az autót terepen, úgy vélik a személyautók felé való eltolódás hozhat további fényes sikereket a típus számára. Ha ezt mondja a marketing, higgyük el nekik, de az autó engem nem győzött meg, szereptévesztésben van. Bizonyos dolgok személyautósak, mások terepjárósak. Azzal sem tudott levenni a lábamról, hogy a hátsó üléssor 1 a 2 arányban sínen előre, hátra tologatható, hogy nagyobb teret nyerjünk a csomagoknak. (Hokiütőim csak ferdén fértek el az első ülések és a csomagtartó ajtaja között.) Itt van a bibi, kisautós megoldást kellett alkalmazniuk a japánoknak, hisz a RAV4-esnek kicsi a csomagtartója, ezt hivatott ellensúlyozni a sínes megoldás. Ez valóban hasznos, de egy nyolcmilliós hobbiterepjáróban nem hiszem, hogy választanunk kell a felnőtt hátsó utasok kényelme és a csomagok között. Mert valóban kielégítő normál állásban a hátsó üléssor, a háttámlák dönthetők, így még aludni is lehet haladás közben.

© hvg.hu

A hátsó üléssort a csomagtérből egy-egy kar meghúzásával teljesen síkba lehet dönteni. A csomagtartóban a pótkerék kikerülésével sok hely felszabadul a padló alatt is, így, ha a hátsó sort előre toljuk, valóban nagy csomagteret kapunk. Egy darabból álló, jobbra nyíló hatalmas ajtaját szűk garázsban nehezen lehet kinyitni. Tovább nehezíti a kívülről rábiggyesztett pótkerék is. Megpróbáltam leszerelni a borítását. Bár ne tettem volna. Egyrészt kiderült, hogy vékony és gyenge műanyag lemez az egész, könnyen törik. Másrészt a visszarakásával annyi időt töltöttem el, hogy azalatt simán lecseréltem volna a defektes kereket. Ha RAV4-est vennék, akkor inkább a drágább RAV4 X-et választanám, azt defekttűrő abronccsal szerelik, csomagtér-ajtaján így nem díszeleg ott a pótkerék (jobb a hátralátás), ráadásul off-road csomaggal igazi terepjáróvá varázsolhatjuk.

Tetszett
Külső, belső dizájn
Terepralis erények
Fejlett technika

De térjünk vissza Sol Plus felszereltségű tesztautómhoz, ahol elöl is kényelem uralkodik, jók a szövetborítású ülések, ám hosszú távon nem tudtam maradéktalanul kényelmes üléspozíciót kialakítani. Az is zavart, hogy a fejtámláknak csak a magasságát lehet állítani. A beszállás és a kiszállás könnyű hátra is, a fej-, a láb- és a válltér még öt felnőtt számára is kielégítő, négynek kifejezetten kényelmes.

 

[[ Oldaltörés: Igazi technikai csemege (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu

A műszerfal modern, fiatalos, mindent a kör szimbólum rendez össze harmonikus egységgé. A Toyota embléma ellipszisei körként térnek vissza az autó belső formavilágába, a klíma, a rádió, a kapcsolók, a kuka, a hangszórók, a levegőbeömlők, szinte minden kör alakú. Este is szép a műszerfal, ízléses a sárga megvilágítás. Bizonyos kapcsolók azonban nincsenek megvilágítva, például az ablakemelők és a tükrök gombjai után is csak emlékezetből matatunk.

Dicséretes a japán dizájnerek munkája, az összeszerelés minősége példás, az anyagok tartósak, hangtalanul illeszkednek. Ez alól kivétel a jó ötletnek induló két rekeszes kesztyűtartó, amelynek az egyik rekeszét gombnyomással, mechanikus módon lehet nyitni. Egyrészt zörgő műanyagból van a fedél (az autó leggyengébb pontja), másrészt nem működik tökéletesen, a három hónapos autóban már csak minden második bökésre nyílt ki vagy csukódott be.

Elérkeztünk az autó számomra legkiborítóbb egységéhez, ami végképp megrontotta köztünk a viszonyt. Pedig én mindent megpróbáltam, hogy szeretni tudjam. A hatsebességes, hosszú úton járó váltó szórakozott velem, nem tudtam egyesbe kapcsolni, hátramenetből nehezen lehetett kiszedni, kettesben pedig lefulladáshoz közeli állapotban rizikós volt indulni. Képzelhetik, mennyit bénáztam vele, megalázó közlekedési helyzetekbe kerültem nap, mint nap. Ráadásul fizikai fájdalmat okozott, majdnem ínszalag gyulladást kaptam az erőlködéstől. Ebből pedig nem kértem.

© hvg.hu

Hogy miért lehet ennek ellenére szeretni ezt az autót? Azért mert Toyota, és belengi a megbízhatóság, az elnyűhetetlenség misztériuma. Aztán azért mert, ez a ma kapható legmodernebb szabadidőautó. Minden ízében korszerű, úttörő technika jellemzi, az intelligens összkerékhajtástól, a kilenc legújabb fejlesztésű többkamrás légzsáktól, a kulcsnélküli működéstől, a csúcsminőségű katalizátoron át az mp3-as fájlokat is lejátszó hifiig. A klíma kétzónás, a világítás és az ablaktörlők automatikus működésűek, tesztautómban a tolatóradar csak hanggal kommunikált, de lehet intelligensebb parkolássegítőt is rendelni. A tempomat páratlanul könnyen használható, két gombnyomással már rendben vagyunk.

A kartámasz praktikus, a Yarisból elcsent multifunkciós kormány jó fogású, két irányba állítható, közvetlen. A kezelők kézre esnek, az elakadásjelző kicsit túl messze került. A kéziféken jó nagyot kell rántani, majdnem függőleges pozícióban fog. Minden RAV4-ben alap az mp3, wma és cd-text olvasására is alkalmas hatlemezes rádiós-cédé. Könnyen és gyorsan tanulható, kormányról működtethető egységről van szó.

Nem tetszett

Rövid ülőlap
Kapcsolhatatlan váltó
Merev motor

Üdítő az elektromos tolótető (bár bonyolult a lezárása), nincs annál szebb, mint amikor tavaszi napsütésben fürödve terepen vágtatunk egy kis pecázásra. Erre jó a RAV4, ezért lehet szeretni, no meg azért mert tartja az árát, és nagyon keveset eszik. A fedélzeti számítógép halálpontos, 6,8 literes átlagfogyasztásról számolt be, ennyit mértem én is. Ez nagyon sokat dob az autó végső megítélésén.

 

[[ Oldaltörés: Vágtat a rónán át (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu

Terepen a nem túl magas építés ellenére jól elboldogul, a fantasztikus benne az, hogy lágy futóműve nagyon gyors haladást tesz lehetővé rossz úton is. A RAV4-gyel sikerült olyan porfelhőt magam mögött hagyni, mint amilyent a Dakaron szoktunk látni. Úgy megy a földúton, mint az autópályán. A lomha gyorsulás ellenére, ha elérjük a nyomatékmaximumot, akkor az autó nagy sebességgel is kényelmesen, erőlködés nélkül hajtható, bár a szélzaj már 100 környékén jelen van, de elviselhetetlenné csak 150 fölött válik, ilyenkor jól jön a zenei segítség. A motor dízeles hangját egyébként nem akarja letagadni a RAV4, viszonylag hangos az autó. A 136 lovas motor nem ver hátba, ám ha nagyon nyomjuk, tud gyorsan is menni, de alapvetően a középutas megoldásokat kedveli, a visszafogott tempót, és a hosszú utakat.

Annak jó választás, aki a budai hegyekben lakik, erdőszélen, mezőn, tanyán, vagy földúttal bekötött lakóövezetben. Télen verhetetlen, legyen az hó, vagy latyak, az összkerékhajtás zárásával minden időjárási körülmény között elboldogul. Összefoglalva: a RAV4 jó utazóautó, annak ideális, aki szeret magasan ülni, akinek első a család biztonságai, nem riad vissza a rossz utaktól sem, technikailag a legfejlettebb szinten áll.

Toyota RAV4 D-4D Sol Plus
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 2231
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő 136 lóerő 3600-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 310 Nm 2000-2800-as fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2560
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4315/1815/1685
Csomagtér 580-1620 liter
Terepszög elöl/hátul (fok) 28/24
Hasmagasság (mm) 180
Saját tömeg (kg) 1585
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 180
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) 10,5
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 8,1
Országúti 5,6
Vegyes 6,6
Tesztfogyasztás 6,8
CO2 kibocsátás (g/Km) 173
ÁRA Az autó alapára 7,9 millió Ft.

 

Bizarr Toyota a Másnaposok 2-ben

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Nissan Pathfinder teszt: Szépséges szörnyeteg

Csupa bőr, csupa kényelem, csupa kényeztetés. A Nissan Pathfinder a terepjárók között is méltóságot vív ki méreteivel és pazarságával. Kár, hogy menettulajdonságai nem ennyire meggyőzőek. Nem a sietős emberek autója, de azoké, akik mindig odaérnek.

automenedzser.hu Autó

Skoda, egy oktávval feljebb

Az Octavia kombi vérbeli cégautó, az első pillanattól kezdve érezni, hogy nagyon az emberre szabták. Motorja hangos, a nagy testhez képest gyenge, ám dinamizmusához képest takarékos. Meg kell dolgoztatni, azt szereti.

MTI/hvg.hu Világ

Tíz százalékkal növeli termelését a Toyota

A Toyotánál jövőre 9,06 millió jármű gyártását tervezik, 10 százalékkal többet, mint 2005-ben. Világszerte 8,85 millió járművet szeretnének értékesíteni, 9 százalékkal haladva meg az idei 8,09 milliót. Külföldön várhatóan 12 százalékkal 6,38 millióra, Japánban 4 százalékkal 2,47 millióra nőhet az eladás. Ezzel az eredménnyel a Toyota megelőzheti az amerikai General Motorst, és a világ vezető autógyártójává válhat.

automenedzser.hu Autó

Audi Q7 teszt: meghajtottuk a legnagyobb Audit

Van egy kocsi, ami kilóg minden sorból, még Audis léptékkel is rendkívüli. Megtisztelve éreztem magam, hogy három napig társak lehettünk. Az autók non plus ultrájának egy baja van: elérhetetlen.

automenedzser.hu Autó

Vigyázat, jövünk!

Teherautós tulajdonságokkal, személyautós kényelemmel és praktikummal felvértezett nyugodt erő, ez a Mitsubishi örökifjú pick-upja, az elnyűhetetlen L200. Volánjánál kitágul a világ, felülről nézve minden egyszerűbb, biztonságosabb. Se hó, se kátyú nem akadály.

automenedzser.hu Autó

K.O.-val győznek az ázsiai autók Amerikában

Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.

MTI Autó

A Toyota a világ 8. legértékesebb cége

Tőkeérték szerint a japán Toyota Motor már a világ nyolcadik legnagyobb vállalata: a múlt héten a japán autógyártó részvényének árfolyama olyan szinten volt már, hogy a vállalat tőkeértéke túllépett a 200 milliárd dolláros vonalon, ezzel elérte az amerikai Wal-Mart áruházlánc, a tőkeértékét tekintve a világon nyolcadik helyen álló vállalkozás részvényeinek összesített aktuális értékét.

automenedzser.hu Autó

Nissan Navara teszt: Szexis nagyvas

Vannak nők, akik irtóznak a szép fiúktól, a vágott arcú pasikat kedvelik. Autók között ilyen a Navara, félistenként magasodik a forgalom fölé, 174 lovas motorjával és megdöbbentően alacsony fogyasztásával csak papíron teherautó. Valójában egy sportos tank, egy szuperszonikus csatahajó.

hvg.hu Autó

Félelmetes a legnagyobb Toyota

A Tundrát már egyszer bemutatta a Toyota. 1999-es premierje után, a chicagói autószalonon láthatta a közönség a pick-up-ok új generációját.

MTI/hvg.hu Autó

57 ezer Lexust hív vissza a Toyota

A Toyota 57 ezer Lexust hívott vissza, hogy kijavíthassa a hibás biztonsági övrögzítőt. A visszahívás 29 ezer Észak-Amerikában, 11 ezer Japánban, tízezer Európában forgalomba hozott, tavaly július és december között gyártott Lexus GS és IS modelleket érint.

automenedzser.hu Autó

Nissan Murano teszt: a szépségkirály

Valami őrült álom gyümölcse ez az autó. Nem lehet egészen normálisnak nevezni azt az embert, aki a Nissan 350Z sportkocsit ötvözi a Nissan Patrol terepjáróval. A Murano ebből a frigyből született, egy igazi csodabogár a szó legjobb értelmében.