szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Kovács Miklós, a Kia C'eed tervezőjének karrierje rávilágított a magyar formatervezés nemzetközi elismertségére. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező Tanszékének hallgatói sikert sikerre halmoznak a nemzetközi pályázatokon. A legutóbb Hannoverben majdnem minden díjat begyűjtöttek.

Szász Zoltán állatszállító teherautója 2025-ben
© hvg.hu
A világ egyik legjelentősebb haszongépjármű kiállítását és vásárát Hannoverben tartják. Amikor a múlt ősszel a német gépjárműgyártók szövetsége kiírta pályázatát 2025 közúti szállító járműveinek tervezésére, a kiadott három díjból kettőt, a meghirdetett öt szakmai ösztöndíjból hármat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező Tanszékének hallgatói hoztak el.

Hartai Tamás safety car-ja
© hvg.hu
A régóta létező magyar formatervező-képzésből sokáig hiányzott a járműtervezés, azzal az indokkal, hogy a magyar iparban nem igazán van igény ilyen ismeretekkel rendelkező szakemberekre. A globalizálódás azonban nem engedi ezt a provinciális ízű szemléletet. Ennek tudatában váltott az új tanszékvezető, Stefan Lengyel, aki korábban harminc évig volt az esseni egyetem hasonló intézményének vezetője. Segítségével megnyílt a magyar hallgatók előtt a nagyvilág. A professzor egykori tanítványai révén a magyar egyetem közvetlen kapcsolatba került a DaimlerChrysler cég tervezőivel. 2002-től összesen nyolc megbízást kaptak a Mercedesek tervezőitől.

Scherer József
egyetemi tanár
Scherer József professzor, aki egy ideje témafelelősként egyengeti a magyar egyetemisták útját a nemzetközi járműtervezés irányába, elmondta, hogy először a Mercedes G osztályának, vagyis a terepjárók megújításában vehettek részt, a járművek műszerfalát kellett „megálmodniuk”. Környezetkímélő, elektromos meghajtású, sokfunkciós városi haszonjárművek tervezése következett ezután, amelyeknek cserélhető moduljaik révén tűzoltásra éppúgy alkalmasnak kellett lenniük, mint például szemétszállításra. Még impozánsabb feladatot jelentett a távolsági Mercedes buszok biztonságának növelését megcélzó munkában való formatervezői részvétel: a műszakiak által megnövelt biztonságot a jármű látványának is sugallnia kellett. A következő munka a német cég amerikai terjeszkedésével volt kapcsolatos, amikor is az ottani igényeknek megfelelő pickup, vagyis személyszállításra és - platója révén - kisebb mennyiségű áru szállítására is alkalmas gépkocsi formáját kellett kidolgozni.

© hvg.hu


A példakép: Kovács Miklós

© Kia
Kovács Miklós három éve kezdett el dolgozni a Kia rüsselsheimi fejlesztőközpontjában. A dél-koreai autógyártó a Cee'd sorozatérett modelljének fejlesztési munkáira adott megbízást a magyar formatervező mérnöknek. Kovács , aki a linzi egyetem formatervezői diplomájával a zsebében korábban - ösztöndíjas pályázat nyerteseként - az Audi formatervezői csoportjánál csaknem nyolc éven át dolgozott, a tervezés során szabad kezet kapott. A kikötés csak az volt európai ízlésnek messzemenően feleljen meg az autó. Nyolc hónapi formatervezői munka után két egymással versenyző tervből a magyar tervezőét fogadták el a Kia vezetői Koreában. Kovács jelenleg egy újabb, 2009-ben megjelenő Kia modellen dolgozik.
A detroiti Michelin Design Challenge tavalyi pályázatra a világ minden tájáról több száz munkát küldtek be. Két magyar egyetemista terve bekerült a plasztikus modell formában is kiállított legjobb tizenkettő közé. A feladat környezetkímélő, úgynevezett crossover, vagyis a járműfajták, például sportkocsi-terepjáró keverékét adó luxusjármű tervezése volt. Legutóbb a Mercedes egy kétéltű jármű formájának kialakítására adott megbízást a magyar egyetemistáknak. Az eddig megépített kétéltűek formái vagy valamely ormótlan ladikéra hajaztak, vagy pedig afféle vízre vetett fadarabként hánykolódtak tehetetlenül a habokon, vagyis valódi vízi funkciójuk alig-alig volt. Igaz, az utóbbiak a sztrádákon egyáltalán nem tűntek ki a többi járgány közül.

A tanszék nemzetközi tekintélyét jelzi, hogy egyre nagyobb számban jelentkeznek náluk külföldi vendéghallgatók. Másrészt, mind több diákjuk szerez diplomát és kap tervezői állást a világcégeknél. Nemrég pedig a tanszékére befutott a Peugeot-Citroen PSA-konszern együttműködési ajánlata.

Michnai Attila

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Gyönyörű masinák a detroiti autószalonon

A nagyközönség számára január 13-án nyitja meg kapuit az év első jelentős autóipari kiállítása, a detroiti szalon. Képgalériánkban a legszebb autók közül válogattunk.

hvg.hu Autó

Európai népautó lehet a magyar tervezésű Kia

A kifejezetten az európai vásárlók számára épített cee'd mérföldkőnek számít a Kia történetében. Magyar tervező álmodta meg, Németországban tervezté, Szlovákiában gyártják. Az autó minden egyes alkatrészét európai formatervezéssel és a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal alkották meg. A cee’det Kovács Miklós tervezte.

hvg.hu Autó

Díjat kapott a C4 formaterve

A Citroën C4 nyerte a World Car Design of the Year for 2006, azaz az év autós design díját, amelyet a Midway Csoport ítélt oda a New York-i nemzetközi autószalonon.

hvg.hu Autó

A BMW biciklije kapta a formatervezési díjat

Dizájn díjat kapott a BMW egyik kerékpárja. A tíztagú zsűri számára az innovatív design és az előremutató technológia voltak a fő kritériumok a rangos elismerés odaítélésekor. A BMW Cruise Bike az „Autók és kétkerekűek” kategóriájában lett a győztes. A kerékpárt 24 kategóriagyőztes társával együtt az összesen 900 benevezett tárgy közül választották ki.

hvg.hu Autó

A Mazda-dizájn új jelszava: áramlás

Nagare néven egy teljesen új tanulmányautót mutat be a Mazda november 29-én, a Los Angeles-i Nemzetközi Autószalonon. A tavalyi szalonon bemutatott három rendkívül sikeres tanulmányautó – a Sassou, a Senku és a Kabura – nyomdokain haladva a Nagare a Mazda jövőbeli formatervezési elképzeléseire tesz utalásokat.