Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b77d466b-5fc7-42ff-8a41-46dd13491d7c","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A turisztikai ajánlathoz promóvideó is készült, kékvillogós autóval és magángéppel.","shortLead":"A turisztikai ajánlathoz promóvideó is készült, kékvillogós autóval és magángéppel.","id":"20250510_Luxusvadaszat-turai-kastely-Tiborcz-Istvan-BDPST","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b77d466b-5fc7-42ff-8a41-46dd13491d7c.jpg","index":0,"item":"ad16cd98-c0fd-40f8-9b8d-c3644be7a45b","keywords":null,"link":"/kkv/20250510_Luxusvadaszat-turai-kastely-Tiborcz-Istvan-BDPST","timestamp":"2025. május. 10. 15:47","title":"Luxusvadászatokat hirdet a turai kastély képeivel egy cég, Tiborczék azt állítják, visszaélés történt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36bb8deb-4c5b-45b9-9a55-b17ad699d3e4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mercedes Vision AMG Concept sorozatgyártásba küldendő verziójában nincs belsőégésű motor.","shortLead":"A Mercedes Vision AMG Concept sorozatgyártásba küldendő verziójában nincs belsőégésű motor.","id":"20250509_ime-a-mercedes-amg-1000-loeros-valasza-a-porsche-taycanra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36bb8deb-4c5b-45b9-9a55-b17ad699d3e4.jpg","index":0,"item":"e3e75621-489b-405f-a784-aa1e9874f04a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_ime-a-mercedes-amg-1000-loeros-valasza-a-porsche-taycanra","timestamp":"2025. május. 09. 07:59","title":"Íme a Mercedes-AMG 1000+ lóerős válasza a Porsche Taycanra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Netflix új szabadalma azt ígéri, hogy a témaválasztáson felül magát az előzetest is az egyes felhasználók igényeihez igazítanák.","shortLead":"A Netflix új szabadalma azt ígéri, hogy a témaválasztáson felül magát az előzetest is az egyes felhasználók igényeihez...","id":"20250510_netflix-szabadalom-felhasznalo-egyedi-elozetes-trailer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad.jpg","index":0,"item":"bc5c0e92-1dff-4256-91dd-9c7205aaa600","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_netflix-szabadalom-felhasznalo-egyedi-elozetes-trailer","timestamp":"2025. május. 10. 08:03","title":"Újítás a Netflixen: ugyanahhoz a filmhez vagy sorozathoz mindenki más-más előzetest lát majd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c4f3c2e-f4db-4af1-9525-347eb01cb227","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Úgy tűnik, Prevost és Parolin bíborosok fej fej mellett álltak a szavazásban, de néhány óra alatt az amerikai megszerezte a kétharmados többséget.","shortLead":"Úgy tűnik, Prevost és Parolin bíborosok fej fej mellett álltak a szavazásban, de néhány óra alatt az amerikai...","id":"20250510_Amerikai-biborosok-XIV-Leo-konklave-Robert-Prevost-Pietro-Parolin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c4f3c2e-f4db-4af1-9525-347eb01cb227.jpg","index":0,"item":"b061f41c-43e3-4e2e-8f27-85674aae3ecb","keywords":null,"link":"/elet/20250510_Amerikai-biborosok-XIV-Leo-konklave-Robert-Prevost-Pietro-Parolin","timestamp":"2025. május. 10. 13:40","title":"Amerikai bíborosok árulták el, hogyan döntött XIV. Leó mellett a konklávé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94fea953-e7cf-4b5b-99df-2d61e97aa1d4","c_author":"HVG","category":"elet","description":"XIV. Leó testvére elárulta, hogy az új egyházfő is látta a Konklávé című filmet.","shortLead":"XIV. Leó testvére elárulta, hogy az új egyházfő is látta a Konklávé című filmet.","id":"20250509_xiv-leo-papa-testvere-john-prevost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94fea953-e7cf-4b5b-99df-2d61e97aa1d4.jpg","index":0,"item":"149e0080-a6df-43d4-84fd-1878950c02ca","keywords":null,"link":"/elet/20250509_xiv-leo-papa-testvere-john-prevost","timestamp":"2025. május. 09. 06:30","title":"Szókirakó játékokkal szokott lazítani az új pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","shortLead":"A magyar állam támogatásával megjelent cikk magánbefektetőként említi a BDPST Groupot.","id":"20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efdd96c0-756d-49ff-96bc-7f1f957ddb44.jpg","index":0,"item":"f935a20a-6e17-433b-ab30-d60caf222a73","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_gellert-szallo-cnn-tiborcz-propaganda","timestamp":"2025. május. 09. 12:23","title":"Tiborcz említése nélkül reklámozza a CNN a megújuló Gellért Szállót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae477e5e-ca02-4f49-9175-898b1e8dbf99","c_author":"hvg360","category":"360","description":"80 évvel a felszabadulás után nem csupán a nemzetiszocializmus sok millió áldozatára emlékezünk, hanem ki kell állni az idegengyűlölet, a rasszizmus és az antiszemitizmus ellen is – mondta a magyar származású publicista a bécsi Heldenplatzon, ahol 1938-ban 250 ezren üdvözölték lelkesen az Ausztria megszállását, az Anschlusst bejelentő Hitlert.","shortLead":"80 évvel a felszabadulás után nem csupán a nemzetiszocializmus sok millió áldozatára emlékezünk, hanem ki kell állni...","id":"20250509_Paul-Lendvai-becsi-beszede-a-vilaghaboru-vegenek-80-evfordulojan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae477e5e-ca02-4f49-9175-898b1e8dbf99.jpg","index":0,"item":"01a0aba3-9caf-4e29-b508-166c6b179304","keywords":null,"link":"/360/20250509_Paul-Lendvai-becsi-beszede-a-vilaghaboru-vegenek-80-evfordulojan","timestamp":"2025. május. 09. 15:45","title":"Sebek, melyek újra és újra felszakadnak – Paul Lendvai bécsi beszéde a világháború végének 80. évfordulóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9327c6eb-ac03-4a81-8cbd-95685337eeee","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény szerint bármikor megvadítható és élvezetes kanyarvadászatra fogható. Teszten a magyar kéz által rajzolt CLE csúcsmodellje.","shortLead":"Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény...","id":"20250510_skizofren-elmenygep-mercedes-amg-cle-53-sportkupe-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9327c6eb-ac03-4a81-8cbd-95685337eeee.jpg","index":0,"item":"c5a7d56f-721d-4d41-a64b-673922f38690","keywords":null,"link":"/cegauto/20250510_skizofren-elmenygep-mercedes-amg-cle-53-sportkupe-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 10. 07:21","title":"Skizofrén élménygép: teszten a finoman kemény Mercedes-AMG CLE 53 sportkupé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A DKW már az 1920-as évek végére a világ legnagyobb...
Audi-ősök: előtérben a Horch 670 és az Audi Imperator
Audi
A DKW már az 1920-as évek végére a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártójává fejlődött, majd a harmincas években elsőként készítette autóit nagy sorozatban fronthajtással. A DKW az F-sorozattal tulajdonképpen a háború előtti időszak „Volkswagenét” alkotta meg, s akkoriban óriási darabszámban készült. Az „Audi Tradition” elődmárkája jubileumáról a legkülönfélébb rendezvényeken, DKW oldtimerek szerepeltetésével emlékezik meg: többek között Olaszországban a Mille Miglia és a Gran Premio Nuvolari, Franciaországban a Concours d’Elegance in Bergerac, Ausztriában a Silvretta Classic és Ennstal Classic versenyein, s természetesen augusztus 26-án Zschopau város „Rasmussen 100 éve” ünnepségén.
A dán származású Jörgen Skafte Rasmussen 1907-ben az érchegységbeli Zschopauban kis fémáruüzemet alapított. A fáradtgőz-olajleválasztók és más gőzgép-alkatrészek, illetve fémáruk kezdeti gyártása után a kis cég 1916-tól gőzhajtású autókkal kezdett foglalkozni. A projekt sosem jutott túl a prototípusokon, ám megszületett a későbbi márkanév: DKW = gőz-gépkocsi (Dampfkraftwagen). 1919-ben Rasmussen egy kétütemű motort épített, amelyet akkoriban gyerekjátékba szánt erőforráskánt kezdett árusítani: „A fiúk öröme” („Des Knaben Wunsch”). A kis kétütemű később megnőtt, s kerékpárok kisegítő motorjaként szolgált, mielőtt 1922-ben igazi motorkerékpár-aggregát született volna belőle: „A kis csoda” („Das Kleine Wunder”). Jörgen Skafte Rasmussen és Carl Hahn ügyvezető, illetve Hermann Weber főkonstruktőr irányítása alatt a DKW az 1920-as évek során a világ legjelentősebb motorkerékpár-gyártójává fejlődött, 1928-ra pedig a zschopaui gyár immár a legnagyobbá vált. Rasmussen még ebben az évben átvette a zwickaui Audi autógyárat is, hogy két évre rá az alábbi konstrukciós adottságokkal rendelkező kisautó tervezésével bízza meg az Audi konstruktőreit: DKW 600 köbcentiméteres, kéthengeres, kétütemű motorkerékpár-erőforrás, önhordó fakarosszéria műbőrborítással, elöl és hátul független kerékfelfüggesztés és természetesen elsőkerék-hajtás. Az ennek nyomán született DKW Front kora egyik legkeresettebb és legkedveltebb német kisautójává vált.
1932. június 29-én a nagy gazdasági világválság hatására, a négy, addig független vállalat – a Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW), Zschopau, az Audiwerke AG, Zwickau (1928 óta J. S. Rasmussen tulajdonában), a Horchwerke AG, Zwickau valamint a Wanderer Werke AG, Chemnitz autógyártó részlege – összevonásával jött létre a chemnitzi székhelyű Auto Union AG.
Horch 670
Audi
Amilyen jelentős szerepet töltött be Jörgen Skafte Rasmussen és zschopaui motorgyára az Auto Union AG megalapításában, legalább annyira fontosnak bizonyultak az új konszern fejlődése szempontjából a DKW termékei. A DKW motorkerékpárok és gépkocsik jellegzetes kétütemű motorjaikkal az alsó árkategóriában (345 és 3400 birodalmi márka között) az Auto Union volumenmodelljeit alkották. A DKW fronthajtású autóiból például az 1930-as évek végére már havi 4800 darab készült. A DKW motorkerékpárokat pedig olyan nagy darabszámban állították elő, hogy az Auto Union zschopaui DKW-üzemében az 1937-ben legyártott 55 ezer 470 motorkerékpárral ismét a világ első számú gyártójává lépett elő. További fontos termékcsaládot képviseltek a DKW telepített motorjai, amelyek rendkívül széles kínálatukkal igen sokrétű alkalmazhatóságot (mezőgazdaság, útépítés, tűzoltóság, honvédség és más hatóságok) kínáltak.
A DKW termékei egyszerű, gyakorlatias, megbízható, gazdaságos, tartós és nagy teljesítményű gépek hírében álltak. Műszakilag a zschopaui vállalat a kétütemű motorok, az elsőkerék-hajtás és a karosszériaépítés (fa és műanyag karosszériák) innovatív úttörőjének bizonyult. Ez a szellemiség vezérelte az Auto Union AG fejlesztő tevékenységét is, amikor 1936-ban, Chemnitzben az Auto Union összes márkája számára létrehozta központi tervezőirodáját (Zentrales Konstruktionsbüro; ZKB) valamint kísérleti intézetét (Zentrale Versuchsanstalt; ZVA).
Az Auto Union egyetlen más márkájánál sem szorgalmazták oly mértékben a koprodukciós autógyártást, mint a DKW-nél: a motorok Zschopauban, a karosszériák a DKW Berlin Spandau negyedében működő üzemében készültek, ahová a hátsókerék-hajtású négyhengeres modellek gyártását is telepítették. A fronthajtású típusokat a zwickaui Audi-gyárban építették össze. A mindehhez szükséges logisztikai teljesítmény akkoriban különösen figyelemreméltónak számított.
A háborút követően a Nyugat-Németországban újból megalapított Auto Union GmbH a DKW márkával vetette meg ismét a lábát a járműgyártásban, ezúttal Ingolstadtban és Düsseldorfban. A DKW modellek egészen 1965-ig készültek Nyugat-Németországban, mielőtt az Auto Union Ingolstadtban véget vetett a kétütemű-korszaknak. Ezután egyértelműen a négyüteműek felé fordult, s ezzel egy „régi” márka is újjászületett – az Audi. Az Audi négy karikája az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkákat szimbolizálja, amelyeket az Auto Union fogott össze.
Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül.