szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Május óta öt munkanappal előbb be kell jelenteni a gépkocsikat az NKH hatósági...

Zöldkártya műszaki vizsga
Végel Dániel

Május óta öt munkanappal előbb be kell jelenteni a gépkocsikat az NKH hatósági vizsgaközpontjaiba, így a budapesti Mozaik utcába is, és ha szerencséje van az embernek, akkor elcsíp egy-két reggeli időpontot. Ám azoknak az autósoknak, akiknek gépkocsija lemarad erről, akár több hetet is várniuk kell, míg a járművüket le tudják vizsgáztatni. Aki bejut, annak pedig több órás sorbanállásra kell számítania.

„Mindez annak köszönhető, hogy megvonták a Mozaik utcai vizsgatelepre szóló állandó belépőinket. Mivel az időpontkérés nehézkes, az ügyfeleink kénytelenek elmenni márkaszervizekbe, ahol a vizsgadíj többszörösét is elkérik” – mondta el a hvg.hu-nak Nagy József műhelytulajdonos. „Az újfajta vizsgáztatási rendszer semmi másra nem jó, minthogy rontsa a lakosságnak nyújtott szolgáltatás színvonalát” – összegezte a véleményét, hozzátéve, hogy a hatóság négy-öt évvel ezelőtt olyan személyi és tárgyi feltételeket írt elő az autójavító műhelyek számára, amelyek miatt több milliós beruházásokra kényszerültek. „A fékpad, a lengéscsillapító és más eszközök most kihasználatlanok maradnak majd” – jegyezte meg keserűen Nagy József.

Autóvizsgáztatás
Stiller Ákos

„Az én műhelyem tizenegy céggel áll kapcsolatban” – vette át a szót Csics László, akinek az állandó belépője a Báróczy utcai vizsgaállomásra szólt. „Autóvizsgáztatást eddig másnapra el tudtam végezni, de ha valaki most kéri ezt a munkát tőlem, leghamarabb szeptemberre tudom bevállalni. Az embereknek költségesebb, a műhelyem számára pedig veszteségesebb ez a rendszer”  – mondta a műhelytulajdonos, akinek a bevételkiesés miatt két emberét el kell küldenie.

[[ Oldaltörés: Mennyibe kerül a vizsgáztatás? ]]

 

Autóvizsgáztatás
Stiller Ákos

Mindkét műhelytulajdonos a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH) próbálta jelezni gondjait, illetve azt, hogy a szolgáltatás a lakosság számára bizonytalanná vált. „Lovas Károly Róberttel, az NKH vezetőjével személyesen szerettem volna beszélni, de nem jutottam be hozzá” – közölte Nagy József. „Kaptam ugyan egy levelet tőle, de az érdemben semmiről sem szólt.”

Lovas Károly Róbert, a NKH főigazgatója ugyanakkor azt mondja: tőle nem kértek időpontot személyes találkozóra, a neki címzett levelekre pedig mindenkinek időben válaszolt. „Itt semmi másról nincs szó – tette hozzá a hvg.hu-nak nyilatkozva –, mint hogy a törvényben nem leírt szokás- és egyéb jogokat szüntettük meg: azt, hogy bizonyos cégek és emberek a hatóság vizsgaállomásain lefoglaltak maguknak helyeket. Ez pedig problémát okozott.”

Lovas szerint a lakosságot "gerjesztett rémhírekkel hergelték fel", amikor átalakították a rendszert, ezért mindenki megrohamozta a vizsgaközpontokat. „Tegnap az érdekvédelmi szervezetekkel elindult egy tárgyalás. Mindenki egyetértett azzal, hogy egyesek meglévő előnyeit meg kell szüntetni, hiszen nem fogadható el, hogy az állam pénzén építsen vizsgasort magának egy cég. A rendszer szigorítása egyébként az emberek érdekét szolgálja, hiszen így levizsgáztatott, megfelelő műszaki állapotú autók lesznek az utakon, és ez hozzájárul a közlekedésbiztonság növekedéséhez.” 

A főigazgató cáfolta a hatóság privatizációjáról szóló híreket, amelyek egyébként hozzá is eljutottak. Hangsúlyozta: az NKH-nak mint hatóságnak törvényben előírt feladatai vannak.

Vizsga nélkül

Szakértők szerint a forgalomban lévő magyar autók közül legalább 300 ezer, de az sem kizárt, hogy több mint 700 ezer nem járt még eredetiségvizsgálaton. A tulajdonosok 7-8 ezerrel fizethetnek többet, a műhelyeknek pedig 1-1,5 millió forintba kerülhetnek az új eszközök. Ezért egyes autószervizek tiltakoznak, bírósághoz fordulnak, de a hatóság egyelőre nem enged.

Az NKH korábbi tájékoztatása szerint egyébként az integrált vizsgálat bevezetésének a célja, hogy az eredetvizsgálaton még át nem esett, elsősorban 9 évnél idősebb járművek eredet-tisztaságát is megállapítsák. Másrészt ezzel pótolják a gépjármű-nyilvántartás meglévő hiányait, és javítják az adatok közhitelességét, ami szolgálhatja a gépjárműbűnözés visszaszorítását és csökkentheti a visszaélések számát. A hatóság becslése szerint a mintegy 3,3 milliós gépjárműpark 10-20 százalékát érintheti az integrált vizsgálat. 


Műszaki vizsga
Végel Dániel

Az új műszaki vizsgáztatás rendje kiterjed a jármű gyári azonosítójeleinek ellenőrzésére, valamint mindezek adattartalmának a járműnyilvántartás adataival való összevetésére. Az integrált vizsgálatra csak akkor kerül sor, ha a jármű- és a személyi adatok között ellentmondás van. A forgalomba helyezés előtti, illetve az időszakos műszaki vizsgálat díja személygépkocsi esetében változatlanul 7700 forint. Sikeres műszaki vizsgálat esetén a műszaki adatlap kiadásának díja 1190 forint, az érvényesítő címke kiadásáért 420 forintot kell fizetni. Ha integrált vizsgálat szükséges, akkor az 7200 forintos többletköltséggel jár. 

Cs. B.

 








 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!