szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Svédországban és Finnországban a 70-es évek elejétől kötelező a nappali...

Volvo C30
Volvo

Svédországban és Finnországban a 70-es évek elejétől kötelező a nappali fény használata. Ezt a szabályozást aztán a többi skandináv ország is bevezette. Ma már számtalan európai országban kötelező a világítás: Bosznia-Hercegovina, Dánia, Észtország, Finnország, Izland, Olaszország, Horvátország, Lettország, Litvánia, Macedónia, Montenegró, Norvégia, Ausztria, Lengyelország, Románia, Oroszország, Svédország, Szlovénia, Magyarország, Csehország és Bulgária. 

Olaszországban, Romániában, Oroszországban és Magyarországon csak a külterületre vonatkozik a szabályozás. Szlovákiában időkorlátozás van, vagyis október 15.-március 15. között kötelező bekapcsolni a fényszórót. Bulgária pedig most szeretné a korábban csak a téli időszakra vonatkozó szabályozást egész évre kiterjeszteni. 

Szerbia fontolgatja a szabályozást. Ezen kívül három európai országban nem kötelező, de ajánlják a világítás használatát. Ezek: Franciaország, Svájc, Németország. A németországi TÜV biztonságtechnikai és minőségbiztosítási szervezet tanácsa: mindegy melyik országban jár, érdemes mindig bekapcsolni a tompított fényszórót. Aki ezt hajlamos elfelejteni, ragasszon egy színes emlékeztető cédulát a kapcsolóra, műszerfalra. 

Egyes autókhoz már kapható speciális nappali lámpa, mely a ködfényszóróhoz hasonlít leginkább. Ezek 8-16 wattot fogyasztanak. Így 100 kilométerenként kb. 0,15 literrel fogyaszt több benzint az autó. Ha azonban leengedi az ablakot utazás közben, sokkal több energiát használ el.Néhány országban azonban ezeket még nem fogadják el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!