Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a88b7c25-67a7-44ad-acd3-f3d4b1e3506d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dollár gyengülése sem segített rajta.","shortLead":"A dollár gyengülése sem segített rajta.","id":"20241127_forint-arfolyam-ujabb-melypont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a88b7c25-67a7-44ad-acd3-f3d4b1e3506d.jpg","index":0,"item":"d1a3b199-e3de-4f28-a7fc-65651d979edb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_forint-arfolyam-ujabb-melypont","timestamp":"2024. november. 27. 16:13","title":"Újabb mélyponton a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e89b759-16e3-4a29-bf8f-d3b2f575aa9e","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Hogyan érhet egy tolnai szavazó voksa másfélszer annyit, mint egy kőbányaié? – Orbán Viktor ismét a saját javára buherálja a választási szabályokat. Valóban veszélyben a magyar bíróságok függetlensége. A Matolcsy-klán izgulhat gigantikus vagyona megtartásáért. Interjú Chuck Palahniukkal, a Harcosok klubja szerzőjével. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Hogyan érhet egy tolnai szavazó voksa másfélszer annyit, mint egy kőbányaié? – Orbán Viktor ismét a saját javára...","id":"20241128_Dobszay-Janos-Tobbsegi-komplexus-fulszoveg-hetilapajanlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e89b759-16e3-4a29-bf8f-d3b2f575aa9e.jpg","index":0,"item":"54880a23-e55d-4666-bd06-77595eeaadb3","keywords":null,"link":"/360/20241128_Dobszay-Janos-Tobbsegi-komplexus-fulszoveg-hetilapajanlo","timestamp":"2024. november. 28. 08:00","title":"Dobszay János: Többségi komplexus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dfc0c2e-df56-4a3e-bf1c-ba92e49e6f41","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint 1,1 millióan követik a TikTokon az egyik legnépszerűbb hazai influenszert.","shortLead":"Több mint 1,1 millióan követik a TikTokon az egyik legnépszerűbb hazai influenszert.","id":"20241127_WhisperTon-a-coming-outrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dfc0c2e-df56-4a3e-bf1c-ba92e49e6f41.jpg","index":0,"item":"7dd01b7b-2489-498b-b39f-5d1772869d0f","keywords":null,"link":"/elet/20241127_WhisperTon-a-coming-outrol","timestamp":"2024. november. 27. 09:48","title":"WhisperTon a coming outról: „Nem volt kényszer”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c30b3ad2-7a5c-4de3-8487-be9c6bb68e1b","c_author":"Medvegy Gábor","category":"vilag","description":"Az izraeli miniszterelnök a kormány elé terjeszti a megállapodást.","shortLead":"Az izraeli miniszterelnök a kormány elé terjeszti a megállapodást.","id":"20241126_netanjahu-beszed-tuzszunet-izrael-hezbollah","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c30b3ad2-7a5c-4de3-8487-be9c6bb68e1b.jpg","index":0,"item":"7bcc8327-4e3a-435c-ab10-d353f3b011a9","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_netanjahu-beszed-tuzszunet-izrael-hezbollah","timestamp":"2024. november. 26. 19:41","title":"Netanjahu bejelentette: már szerdától életbe léphet a tűzszünet Izrael és a Hezbollah közt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df98cf8e-544b-4f70-b4ad-3ebc6a05729e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A franciák szerint az izraeli miniszterelnök „mentességet” élvez.","shortLead":"A franciák szerint az izraeli miniszterelnök „mentességet” élvez.","id":"20241127_izrael-franciaorszag-benjamin-netanjahu-icc-elfogatoparancs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df98cf8e-544b-4f70-b4ad-3ebc6a05729e.jpg","index":0,"item":"0fed17a6-7669-4fb1-9101-6ee4a7c7640b","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_izrael-franciaorszag-benjamin-netanjahu-icc-elfogatoparancs","timestamp":"2024. november. 27. 16:53","title":"Franciaország megindokolta, miért nem tartóztatná le Netajahut az elfogatóparancs ellenére sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8","c_author":"Füstmentes","category":"brandchannel","description":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják, hogy pontosan mi is az, ami a legtöbb problémát okozza a cigarettázás során. Ennek jártunk utána cikkünkben.</strong>","shortLead":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják...","id":"20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8.jpg","index":0,"item":"4a43a8f2-ee38-45f7-a586-06b38b6e9ba7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","timestamp":"2024. november. 27. 12:30","title":"Égető kérdések – mutatjuk, mi a baj a füsttel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Füstmentes","c_partnerlogo":"5606d0d7-dfa6-418b-8c21-9f81d280bf53","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"91ec20a1-398c-459c-8bd0-8cc1accb0036","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A magyar kutatók eredményei ismeretében jobban fel lehet készülni a jelentős gazdasági károkat okozó szupercellákra.","shortLead":"A magyar kutatók eredményei ismeretében jobban fel lehet készülni a jelentős gazdasági károkat okozó szupercellákra.","id":"20241128_zivatar-villamtevekenyseg-el-nino-hun-ren","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91ec20a1-398c-459c-8bd0-8cc1accb0036.jpg","index":0,"item":"73f6a88a-50b5-4e26-914b-6456f53dbe51","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_zivatar-villamtevekenyseg-el-nino-hun-ren","timestamp":"2024. november. 28. 12:43","title":"Több zivatar lehet Magyarországon, és az is kiderült, hogy miért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5eeff3b1-b789-4e58-b7d7-21da0582c016","c_author":"HVG","category":"360","description":"Alaptőkeemeléssel és tőketartalékba helyezéssel oldották meg a problémát.","shortLead":"Alaptőkeemeléssel és tőketartalékba helyezéssel oldották meg a problémát.","id":"20241128_Libri-csoport-tokeemeles-MCC-alapitvany-MCC-Liber-Invest-Kft-Cafe-Frei-helyett-Scruton-kavezok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5eeff3b1-b789-4e58-b7d7-21da0582c016.jpg","index":0,"item":"14ef4921-9f58-4e8f-9c78-bfeb4de2b088","keywords":null,"link":"/360/20241128_Libri-csoport-tokeemeles-MCC-alapitvany-MCC-Liber-Invest-Kft-Cafe-Frei-helyett-Scruton-kavezok","timestamp":"2024. november. 28. 13:45","title":"Hatalmas adósságtól szabadította meg Libri-tulajdonos leánycégét az MCC","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alternatív autók, nafta a jövőből - meddig szennyezünk még?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az egyre növekvő benzinárak és az autók szén-dioxid-kibocsátásának környezetkárosító hatása cselekvésre késztetik a gyártókat. Íme, a legfontosabb valós ötletek és jövőbeni tervek, amelyek megváltoztatják az autóipart.
Az autók által kibocsátott anyagok környezetszennyező hatását kicsit eltúlozzák. A szén-dioxid-kibocsátás 50 százalékáért az áramszolgáltatók, 30 százalékáért a gyárak, az épületek fűtése, 20 százalékáért pedig az autók felelősek. Ebből a 20 százalékból 33 százalékot a buszok és teherautók, 29 százalékot a személyautók, 21 százalékot a repülőgépek, 11 százalékot a vonatok és metrók, 6 százalékot a hajók bocsátanak ki. Nézzük, milyen technológiák állnak jelenleg az autógyártók rendelkezésére, illetve mi lehet a jövő megoldása.
A Toyota és a Honda hibrid autókkal kísérletezik, a Mercedes-Benz a Bluetec technológia révén dízel üzemanyaggal, illetve a diesotto autók piacra dobásával próbálkozik. A Ford, BMW és a Mazda a hidrogént részesíti előnyben. A klímakárosító kibocsátások megfékezésére sok ötlet van, de konkrét megoldást még nem találtak a gyárak.
A két legutóbbi autókiállításon, Frankfurtban és Tokióban a szakma megmutatta, mennyire szívén viseli a környezetvédelem sorsát. Sok új autót mutattak be, melyeknél az úgynevezett start-stop technológiát használták. Korábban csak a japánok alkalmazták a belsőégésű motor és az elektromotor keverékét, ma már sok német gyár – Audi, Mercedes, BMW és a Porsche – is foglalkozik ezzel a kérdéssel. A belsőégésű motorral hajtott járművek hamarosan a múlt autói lesznek.
A jelen megoldásai: hibridek
Magyar hibrid tanulmány, Duo Solo
A hibrid járművek számára nagy jövőt jósolnak, mivel minden az intelligens elektromos és a belsőégésű motorok kombinációja mellett szól. Ez a technológia ugyanis a kibocsátott káros anyagtartalomra vonatkozó törvényi szabályoknak is megfelel. A mikrohibrid rendszer lényege: egy speciális szíjmeghajtású indítógenerátor, amely egyrészt ellátja a jármű elektromos hálózatát feszültséggel, másrészt indítómotorként üzemel.
Az elektromotorok időszakosan támogatják a belsőégésű motorokat a jármű hajtása során. Az elektromotorok nagy előnye, hogy már nyugalmi helyzettől szinte a teljes nyomatékuk rendelkezésre áll. Így 30 százalékos vagy akár nagyobb mértékű üzemanyag-megtakarítást tesznek lehetővé. A könnyű-hibridekkel többnyire 10-25 kW teljesítményű elektromos gépek építhetőek, kisegítő feladatok ellátására. A nehéz hibridek esetén 50 kW körüli a tipikus érték, és ennek megfelelően nagyobb erőkifejtés érhető el általuk. Ebben a technológiában elsősorban a japán gyárak – például a Toyota és a Honda – jeleskednek.
Audi hibrid 1997-ből
Az alternatív megoldások keresése nem újkeletű dolog. Az autógyártás kezdetén lényegesen több gőzzel és elektromotorral hajtott járművet adtak el, mint belsőégésű motoros járgányt. Az Audi 1997-ben dobta piacra az első A4-es hibridet, egy kombit. Az 1,9-es, 90 lóerős dízelmotor mellett 17 kilogramm súlyú, 29 lóerős, 60 Nm forgatónyomatékú elektromotor is segítette a haladást. Speciális alkatrészeinek és automata kuplungjának felhasználásával kialakítottak hibrid, dízel és tiszta eletromotor autókat is. Mivel akkoriban még nem voltak klímakonferenciák, egy évvel később az érdeklődés hiánya miatt befejezték a gyártást.
Ugyanebben az időben rukkolt elő a Honda az Insight kétüléses autóval, melynek a légellenállási értékét azóta sem tudták felülmúlni. Az 1999 óta piacon levő Insight a Toyota Prius után a második sorozatgyártású típus, amelybe benzin-elektromos hibrid hajtóművet szereltek. Míg az Insight viszonylag hamar eltűnt a piacról, a Toyota tovább fejlesztette a Priust. És tíz évvel később Amerikában a Prius II-ből annyit adtak el, mint a német márkákból összesen.
Korábban még komoly problémát okozott az elektromotorral hajtott autók gyártása. Nehéz akkumulátorok, gyenge teljesítményű elektromotorok és megbízhatatlan elektronika, megoldatlan fűtés – ezek időnként komoly veszélyt is jelentettek. Az utóbbi tíz évben azonban sok minden fejlődött: az elektromotorok, az akkumulátorok és az áramátalakítók jelentős változáson mentek keresztül. A legfőbb probléma, vagyis az energia tárolása azonban továbbra is megmaradt. A modern járművek 120 kilométer/órás sebességre is képesek voltak ugyan, ám csak meghatározott ideig működtek. Míg a normál benzin 10 kWh energiát képes tárolni kilogrammonként, addig az autóelemek csak 0,3-at, vagyis 333 kilogramm akkumulátor tudja elméletileg azt a mennyiséget tárolni, mint a benzin.
Ha a globális felmelegedésre adott számtalan szélsőséges válasz közül megvalósul az egyik, akkor a sportautózás – kivéve az autóverseny-pályákon – lassan a múlté lesz – véli Doron Levin, a Bloomberg News újságírója.
Miközben a béke Nobel-díjat az ENSZ genfi székhelyű zöld szervezete és egy volt amerikai alelnök kapta idén, a politikusok, beleértve az uniós döntéshozókat, nem sokat tudnak, vagy akarnak tenni a klímaváltozás ellen. Az unió 27 tagúra bővülésével 8 százalékkal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás a kilencvenes évekhez képest, ugyanakkor a közlekedésből adódó kibocsátás 25 százalékkal nőtt. Ezért is hangzik teljesíthetetlennek az az uniós elképzelés, miszerint 2020-ig 20 százalékkal kellene csökkenteni az unió közlekedésből adódó szén-dioxid-kibocsátását.
Az olaj világpiaci árainak folyamatos növekedése miatt nem várható, hogy megáll az üzemanyagárak növekedése. Ha azonban betartja a következő tíz szabályt, benzint és pénzt takaríthat meg, ráadásul a környezetet is védheti.
A modern technika, az üzemanyag-spórolós befecskendezős motor nem elég a takarékossághoz. Legnagyobb részt a sofőrön, illetve vezetési stílusán múlik, mennyit fogyaszt az autó.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.
Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba.