Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google hét évvel a mesterséges intelligencia felhasználását leíró irányelveinek kiadása után úgy döntött, újragondolja az abban foglaltakat. Az eredmény nem túl megnyugtató.","shortLead":"A Google hét évvel a mesterséges intelligencia felhasználását leíró irányelveinek kiadása után úgy döntött...","id":"20250205_google-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-fegyver-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4.jpg","index":0,"item":"56b51549-1201-4c83-aa46-d7cb36d79ba9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_google-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-fegyver-megfigyeles","timestamp":"2025. február. 05. 12:03","title":"Feladta az elveit a Google, most már fegyverekhez és megfigyeléshez is használná a mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35bd16ed-03af-42a3-8f3d-3eba34dc4a38","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Nem tudni, hogy a sofőr életben van-e, utoljára akkor adott életjelet, miután belezuhant a víznyelőbe.","shortLead":"Nem tudni, hogy a sofőr életben van-e, utoljára akkor adott életjelet, miután belezuhant a víznyelőbe.","id":"20250204_mentok-viznyelo-teherautosofor-japan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35bd16ed-03af-42a3-8f3d-3eba34dc4a38.jpg","index":0,"item":"1a44b8a6-62e7-4845-960a-9b41134b290c","keywords":null,"link":"/elet/20250204_mentok-viznyelo-teherautosofor-japan","timestamp":"2025. február. 04. 13:16","title":"Már egy hete nem tudják kiszedni a víznyelőbe zuhant teherautó-sofőrt Japánban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af034707-2d35-4f31-a451-cb11e267304c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az álnéven szignózott kép a szakemberek szerint nagy valószínűséggel a holland mester elveszett alkotása lehet.","shortLead":"Az álnéven szignózott kép a szakemberek szerint nagy valószínűséggel a holland mester elveszett alkotása lehet.","id":"20250205_Eredeti-van-Gogh-ot-talaltak-egy-amerikai-garazsvasaron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af034707-2d35-4f31-a451-cb11e267304c.jpg","index":0,"item":"4a7b5020-2dda-40f7-9d43-63f57ac777fe","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_Eredeti-van-Gogh-ot-talaltak-egy-amerikai-garazsvasaron","timestamp":"2025. február. 05. 14:04","title":"Eredeti Van Gogh-festményt találtak egy amerikai garázsvásáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","shortLead":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","id":"20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794.jpg","index":0,"item":"625a9a09-5eea-403a-9482-c66cd55b32ed","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","timestamp":"2025. február. 04. 07:21","title":"Az M2-nél is erősebb lett a BMW M240i","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hallgatók a rektor lemondását követelik, aki több vezetői pályázatot is az egyetem szenátusának döntésével szemben dobott vissza.","shortLead":"A hallgatók a rektor lemondását követelik, aki több vezetői pályázatot is az egyetem szenátusának döntésével szemben...","id":"20250204_mome-taps-szenatusi-ules-rektor-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83.jpg","index":0,"item":"40eee279-61c1-45df-bad9-595e645a3d3e","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_mome-taps-szenatusi-ules-rektor-targyalas","timestamp":"2025. február. 04. 07:47","title":"Széttapsolták a szenátusi ülést, már tárgyalna a hallgatókkal a MOME vezetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef70ab1f-a48b-44a9-8a89-c313e0814c3b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Még a Fidesz szavazóinak 37 százaléka is Magyarországot és Orbán Viktort látja Bindzsisztánban és fiktív vezetőjében – derül ki a Publicus Intézet felméréséből.","shortLead":"Még a Fidesz szavazóinak 37 százaléka is Magyarországot és Orbán Viktort látja Bindzsisztánban és fiktív vezetőjében –...","id":"20250205_majka-csurran-cseppen-bindzsisztan-publicus-intezet-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef70ab1f-a48b-44a9-8a89-c313e0814c3b.jpg","index":0,"item":"786997a8-87e0-4eaa-8b6e-a8bf5e634e2b","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_majka-csurran-cseppen-bindzsisztan-publicus-intezet-felmeres","timestamp":"2025. február. 05. 09:32","title":"Majkának nem kellett megerősítenie, hogy Orbánról szól a Csurran, cseppen, az emberek nagy része így is tudja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c6bad3e-c06b-41a3-936d-75ad6906adba","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A 77 éves színművész pánikrohamra gyanakszik.","shortLead":"A 77 éves színművész pánikrohamra gyanakszik.","id":"20250204_szinhaz-kern-andras-rosszullet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c6bad3e-c06b-41a3-936d-75ad6906adba.jpg","index":0,"item":"ebd04fdd-7ea4-4ecf-ae78-400bd3920a8c","keywords":null,"link":"/kultura/20250204_szinhaz-kern-andras-rosszullet","timestamp":"2025. február. 04. 13:08","title":"Kern András elmondta, mi okozhatta a rosszullétét, ami miatt félbe kellett szakítani az előadását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra készülnek, amelyben egy orosz–magyar oligarcha is érdekelt. A helyiek petícióznak és tüntetni készülnek, de óriási az ellenszél. ","shortLead":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra...","id":"20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3.jpg","index":0,"item":"4c74a19e-3a82-4613-8c15-8a4957ab49ad","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","timestamp":"2025. február. 05. 15:00","title":"Sukoró kettő, NER-módra: szinte bármit építhet a tó partjára egy orosz–magyar oligarcha érdekeltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alternatív autók, nafta a jövőből - meddig szennyezünk még?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az egyre növekvő benzinárak és az autók szén-dioxid-kibocsátásának környezetkárosító hatása cselekvésre késztetik a gyártókat. Íme, a legfontosabb valós ötletek és jövőbeni tervek, amelyek megváltoztatják az autóipart.
Az autók által kibocsátott anyagok környezetszennyező hatását kicsit eltúlozzák. A szén-dioxid-kibocsátás 50 százalékáért az áramszolgáltatók, 30 százalékáért a gyárak, az épületek fűtése, 20 százalékáért pedig az autók felelősek. Ebből a 20 százalékból 33 százalékot a buszok és teherautók, 29 százalékot a személyautók, 21 százalékot a repülőgépek, 11 százalékot a vonatok és metrók, 6 százalékot a hajók bocsátanak ki. Nézzük, milyen technológiák állnak jelenleg az autógyártók rendelkezésére, illetve mi lehet a jövő megoldása.
A Toyota és a Honda hibrid autókkal kísérletezik, a Mercedes-Benz a Bluetec technológia révén dízel üzemanyaggal, illetve a diesotto autók piacra dobásával próbálkozik. A Ford, BMW és a Mazda a hidrogént részesíti előnyben. A klímakárosító kibocsátások megfékezésére sok ötlet van, de konkrét megoldást még nem találtak a gyárak.
A két legutóbbi autókiállításon, Frankfurtban és Tokióban a szakma megmutatta, mennyire szívén viseli a környezetvédelem sorsát. Sok új autót mutattak be, melyeknél az úgynevezett start-stop technológiát használták. Korábban csak a japánok alkalmazták a belsőégésű motor és az elektromotor keverékét, ma már sok német gyár – Audi, Mercedes, BMW és a Porsche – is foglalkozik ezzel a kérdéssel. A belsőégésű motorral hajtott járművek hamarosan a múlt autói lesznek.
A jelen megoldásai: hibridek
Magyar hibrid tanulmány, Duo Solo
A hibrid járművek számára nagy jövőt jósolnak, mivel minden az intelligens elektromos és a belsőégésű motorok kombinációja mellett szól. Ez a technológia ugyanis a kibocsátott káros anyagtartalomra vonatkozó törvényi szabályoknak is megfelel. A mikrohibrid rendszer lényege: egy speciális szíjmeghajtású indítógenerátor, amely egyrészt ellátja a jármű elektromos hálózatát feszültséggel, másrészt indítómotorként üzemel.
Az elektromotorok időszakosan támogatják a belsőégésű motorokat a jármű hajtása során. Az elektromotorok nagy előnye, hogy már nyugalmi helyzettől szinte a teljes nyomatékuk rendelkezésre áll. Így 30 százalékos vagy akár nagyobb mértékű üzemanyag-megtakarítást tesznek lehetővé. A könnyű-hibridekkel többnyire 10-25 kW teljesítményű elektromos gépek építhetőek, kisegítő feladatok ellátására. A nehéz hibridek esetén 50 kW körüli a tipikus érték, és ennek megfelelően nagyobb erőkifejtés érhető el általuk. Ebben a technológiában elsősorban a japán gyárak – például a Toyota és a Honda – jeleskednek.
Audi hibrid 1997-ből
Az alternatív megoldások keresése nem újkeletű dolog. Az autógyártás kezdetén lényegesen több gőzzel és elektromotorral hajtott járművet adtak el, mint belsőégésű motoros járgányt. Az Audi 1997-ben dobta piacra az első A4-es hibridet, egy kombit. Az 1,9-es, 90 lóerős dízelmotor mellett 17 kilogramm súlyú, 29 lóerős, 60 Nm forgatónyomatékú elektromotor is segítette a haladást. Speciális alkatrészeinek és automata kuplungjának felhasználásával kialakítottak hibrid, dízel és tiszta eletromotor autókat is. Mivel akkoriban még nem voltak klímakonferenciák, egy évvel később az érdeklődés hiánya miatt befejezték a gyártást.
Ugyanebben az időben rukkolt elő a Honda az Insight kétüléses autóval, melynek a légellenállási értékét azóta sem tudták felülmúlni. Az 1999 óta piacon levő Insight a Toyota Prius után a második sorozatgyártású típus, amelybe benzin-elektromos hibrid hajtóművet szereltek. Míg az Insight viszonylag hamar eltűnt a piacról, a Toyota tovább fejlesztette a Priust. És tíz évvel később Amerikában a Prius II-ből annyit adtak el, mint a német márkákból összesen.
Korábban még komoly problémát okozott az elektromotorral hajtott autók gyártása. Nehéz akkumulátorok, gyenge teljesítményű elektromotorok és megbízhatatlan elektronika, megoldatlan fűtés – ezek időnként komoly veszélyt is jelentettek. Az utóbbi tíz évben azonban sok minden fejlődött: az elektromotorok, az akkumulátorok és az áramátalakítók jelentős változáson mentek keresztül. A legfőbb probléma, vagyis az energia tárolása azonban továbbra is megmaradt. A modern járművek 120 kilométer/órás sebességre is képesek voltak ugyan, ám csak meghatározott ideig működtek. Míg a normál benzin 10 kWh energiát képes tárolni kilogrammonként, addig az autóelemek csak 0,3-at, vagyis 333 kilogramm akkumulátor tudja elméletileg azt a mennyiséget tárolni, mint a benzin.
Ha a globális felmelegedésre adott számtalan szélsőséges válasz közül megvalósul az egyik, akkor a sportautózás – kivéve az autóverseny-pályákon – lassan a múlté lesz – véli Doron Levin, a Bloomberg News újságírója.
Miközben a béke Nobel-díjat az ENSZ genfi székhelyű zöld szervezete és egy volt amerikai alelnök kapta idén, a politikusok, beleértve az uniós döntéshozókat, nem sokat tudnak, vagy akarnak tenni a klímaváltozás ellen. Az unió 27 tagúra bővülésével 8 százalékkal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás a kilencvenes évekhez képest, ugyanakkor a közlekedésből adódó kibocsátás 25 százalékkal nőtt. Ezért is hangzik teljesíthetetlennek az az uniós elképzelés, miszerint 2020-ig 20 százalékkal kellene csökkenteni az unió közlekedésből adódó szén-dioxid-kibocsátását.
Az olaj világpiaci árainak folyamatos növekedése miatt nem várható, hogy megáll az üzemanyagárak növekedése. Ha azonban betartja a következő tíz szabályt, benzint és pénzt takaríthat meg, ráadásul a környezetet is védheti.
A modern technika, az üzemanyag-spórolós befecskendezős motor nem elég a takarékossághoz. Legnagyobb részt a sofőrön, illetve vezetési stílusán múlik, mennyit fogyaszt az autó.