szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hetven éve alapított japán autóipari vállalat, a Toyota amerikai vetélytársai fölé kerekedett: a General Motorst megelőzve immár a világ legnagyobb autógyártója, az amerikai piacon eladott járműveket tekintve a Fordot megelőzve a második, és csak kevéssel szorul a GM mögé.

Toyota Century Royal, a japán császár autója.
Uralkodó pozícióban
© Toyota
A világszerte 40 termelőegységet és 12 kutató-fejlesztó laboratóriumot működtető, 310 ezer alkalmazottat foglalkoztató óriásvállalat számára a siker mégis keserédes. Legalábbis elnöke, Vatanabe Kacuaki szerint, aki úgy vélekedik: „A siker megfoghatatlan és illékony természetű, ha csak egyetlen pillanatra megfeledkezel a versenyről, máris veszítettél.” Az elnöknek az öröm mellett van oka a fejfájásra: az elmúlt évek sikerei ellenére a Toyota nem tudott eleget tenni néhány minőségi követelménynek, ráadásul a japán népesség csökkenése és elöregedése miatt egyre inkább külföldön kell megfelelő munkaerőt találnia.

Tojoda Kiicsiro 1937. augusztus 28-án alapította meg a Toyoda Automatic Loom Works textilgépgyár új részlegét, a mai autógyár elődjét. (A Tojoda-dinasztia története a XIX. század végén kezdődött, amikor Tojoda Szakicsi megszerkesztette a japán iparágat forradalmasító gépesített szövőgépét.) A cég nevét ugyanabban az évben Toyotára változtatták, részben hogy a cégtulajdonosok magánéletüket elválasszák az üzlettől, de arra is gondoltak, hogy a Toyota nevet könnyebben mondják majd ki a külföldiek. A döntésben az is szerepet játszott, hogy a japánok a Toyota nevet szerencsésebbnek tartják, mert a katakana szótagírással nyolc vonással leírható, a nyolc pedig szerencseszám a szigetországban.

A Toyota Motor Corporation először kéthengeres motorokkal kísérletezett, a II. világháborúban rendkívül egyszerű teherautókat gyártottak. 1947-ben fordultak újra a személyautók felé, s míg a többi autógyártó a modellfejlesztésbe ölte pénzét, a Toyota új gyártási technológiát dolgozott ki. Elsőként alkalmazták a raktározási gondokat kiküszöbölő módszert, amelyben csupán a már megrendelt mennyiséget gyártották le, minimálisra csökkentve a veszteségeket. Filozófiájukkal sikerült kilábalniuk a háború utáni válságból és az ország legnagyobb gépjárművállalatává küzdötték fel magukat, a japán piacon 40 százalékos részesedést szereztek.

Az 1950-es évek végén már az amerikai piacot célozták meg, ahol a Toyota Crownnal debütáltak, majd 1962-ben Brazíliában, két év múlva Thaiföldön nyitottak gyárat. Az első amerikai üzemük 1984-ben épült, 1992-ben pedig megnyílt az első európai Toyota-gyár. Lexus márkanéven 1989-ben bocsátották útjára luxusautójukat, s 1997-ben debütált a világ első hibrid meghajtású autója, a Prius. A Toyota sikertörténete a Corolla 30 milliós eladott darabszámával, majd a kifejezetten Európára tervezett Yarisszal folytatódott, amely 2000-ben elnyerte az év autója címet. A Toyota 2008-ra 9,85 millió jármű eladását tervezi, s jövőre 10,4 milliós értékesítéssel valószínűleg a világon elsőként lépheti át a japán autógyártó a tízmilliós éves eladási számot.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

A gigászok csatáját a Toyota nyeri

Lekörözve a vetélytárs amerikai óriáscéget, a General Motorst, a japán Toyota lesz idén a világ legnagyobb autógyártója, írta a Newsweek magazin. A Toyota az idén világszerte várhatóan 8,54 millió járművet értékesít, a General Motors 8,53 milliót, és ezzel a második helyre szorul. Tavaly 9 millió autó eladását tervezte mindkét cég.

hvg.hu Autó

Két új hibridet mutat be Genfben a Toyota

A 2007-es Genfi Autószalonon lesz a Hybrid X világpremierje, annak a koncepciónak, amely egy új formatervezési nyelvet jelöl ki a hibrid modellek számára, miközben a jövőbeni hibrid autók technológiai mintájának a szerepét is betölti.

hvg.hu Autó

Porsche, Audi, Maybach, Toyota - mindent lopnak

Az orosz belügyminisztérium autólopásokkal foglalkozó osztályán csupán széttárt karokkal tudják konstatálni, hogy a múlt hétvégén ellopták az idei negyvenedik Porsche Cayenne terepjárót, s hogy az autótolvajok egyre felkészültebbek.

MTI Autó

Daciával kel versenyre a Toyota

Árában a Dacia Logan modellel versenyképes autóval készül piacra jönni a japán Toyota. A gyártás minden folyamatában költséghatékony módszerek alkalmazásával sikerül majd nekik a Renault jegyezte Renault népautóval versenyre kelniük.

hvg.hu Autó

A legmegbízhatóbb autók: Mazda, Honda, Toyota

Az amerikai székhelyű Warranty Direct piackutató cég 3-9 éves korú autók tulajdonosai között végzett felmérést, mely során 450 ezer angol és amerikai jármű meghibásodási adatait összegezte. Az eredmények alapján a Mazda járművei végeztek az élen 8,04 százalékos meghibásodási rátával - ami azt jelenti, hogy 100 autóból mindössze nyolcnál észleltek kisebb-nagyobb rendellenességet.