 © Autómenedzser |
A benzinessel kezdtem a tesztet. Érdekes módon az első indításra dízeles morgás jött a csehek közepes Otto-motorjából. A hangos motor elcsendesedik, ha kellőképen bemelegedett, üzemi hőmérsékleten hangtalan, erős gyorsításkor erőltetetten zajos. Az 1,2-es háromhengereshez még nem volt szerencsém, igaz nem is vagyok kíváncsi rá, félek, hogy nem tetszene.
Az egynégyes 16 szelepes erőforrás nem a dinamizmusáról és a lendületéről híres, hanem inkább a tartósságáról és a takarékosságáról. Bár ez utóbbi viszonylagos, mert, mint az a későbbiekben kiderül, többet kért a kútnál, mint amennyire számítottam.
 © Autómenedzser |
Ezzel szemben a dízel felettébb takarékos volt, de durva dízelhangja végig nagyon zavart. Az erősebbik háromhengeres 80 lóerőt mozgósított, de inkább nem kértem meg rá, a hangorkán elnyomta az utólag beépített Sony magnó minden próbálkozását, hogy hallhatóan adja a rádióműsort. Kigyorsításoknál azonban érezni lehetett nyomatékfölényét, ebben az összevetésben a hat lóerő differencia nem képes versenyezni a 22 Newtonméterrel. A dízel nyomaték-maximumát már 1600-as fordulaton leadja, a benzinest 3800-as fordulatig kell pörgetni. Ötösben előnyben van a benzines, alacsonyabb fordulaton is rázásmentesen fut, a dízel a lassulást nem bírja, furcsa hangokat hallat és könyörög az alacsonyabb fokozatba kapcsolásért. Ha fokozott iramban haladunk befelé a hatos úton, valósággal a túlélésre játszunk, padlóig kell nyomni a gázt, a váltót pedig olyan ritmusban toljuk, mint egy pályaversenyen.
Lomhasága ellenére a Fabiát jó vezetni, áttekinthető, és ha lassan is közlekedünk vele, biztonságosan és magabiztosan célba visz. Ára skodásan magas, de szerencsére a hazai kereskedések akciózásainak révén ismét népautó lehet, bár az előző széria sikerét valószínűleg nem fogja megismételni. Nem azért, mert nem olyan jó autó, sőt: jobb és nagyobb, mint az elődje, az autópiac kínálata azonban bővült, sokan tudják már azt a minőséget, amit a Skodától megszokhattunk.
A teszt folytatása az Autómenedzseren olvasható. Kattintson ide.