szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagyszabású terven dolgoznak Izraelben: 2011-ben be akarják inditani a világ első elektromos - autóhálózatát, töltőállomásokkal, elemcserélő-helyekkel, az autó boltokban a legújabb technológiák szerinti, versenyképes áron forgalmazott elektromos autókkal.

© Renault
Izrael ideális terep a jövő áramalapú közlekedési rendszerének megteremtésére, kipróbálására, hiszen előnnyé válnak a zsidó állam eddigi hátrányai, elszigeteltsége és kicsinysége. A jelenlegi elektromos autók egyszeri töltéssel 60-80 kilométerre jutnak el, bár a legújabb, már kipróbálás alatt levő elemek elvileg megtesznek majd 350 kilométert is, de ez még csak a jövő zenéje. Az átlag izraelinek a 60-80 kiloméer éppen elég, amúgy sem vezetne meszebbre, a Jeruzsálem-Tel Avivi táv mindössze 60 kilométer.

A viszonylag rövid távok, a vállalkozó szellemű lakosság és a kormány adókedvezménye segíti az úttörő lépés sikerét. Az izraeliek ráadásul szeretik saját autóból megközelíteni céljaikat, a tömegközlekedést a lassú, és gyakran veszélyeztetik öngyilkos merénylők. A vasutak csak az utóbbi évtizdeben indultak fejlődésnek, de a menetrend hiányosságai, a ritka járatsűrűség és a viszonylagos lassúság miatt rendszeresen kevesen használják.

Jelenleg mintegy 2,2 millió négykerekű fut az országban, ebből 1,75 millió úrvezetőké. A globális trend kedvez az új kezdeményezésnek, csökkenteni kell az üvegházhatású gázok kibocsátást, a benzin ára az egekben. Mindez már régóta valamiféle új közlekedési rendszer kiépítését sürgeti.

Shay Agassi
Shay Agassi, az izraeli high-tech ipar ifjú fenegyereke karrierjét tette fel az elektromos autó projektre, s eddigi sikerei nyomán melléállt az izraeli kormány és a Renault-Nissan-t. A 39 éves Agassi a múltban az SAP, a német technológiai óriáscég második embere volt, de otthagyta hazament Izraelbe a közlekedést forradalmasítani. Pillanatok alatt sikerült 200 millió dollárt gründolnia a környezetbarát elképzelésekre, s az izraeli kormány a legmagasabb szinteken állt mellé. Személyesen Simon Peresz hozta össze a nagyvilág üzleti életének központi figuráival, a kormány pedig a jövendő e-autókra ígért adókedvezményekkel támogatja ötletét. A Renault a hírek szerint olyan teljesítményű motort épít az új Renault Mégane négyajtós karosszériával készülő kocsijába, ami egy 1.6 literes benzinesnek felel meg, s lithium-ion elem hajtja majd a járművet, amiből eleinte évi 10-20 ezret szeretnének eladni.

Nem világos még az üzleti modell, bár Agassi előadásaiból az derül ki, hogy a mobiltelefonok mintájára a tulajok majd megveszik az autót, s később az elemhasználatnak megfelelően havonta tejelnek a működtető hálózatnak, az elvileg 2011-re kiépített töltőállomásokért és elemcserélő helyekért. A tervek szerint nem kell majd órákig várni az elemek feltöltésére, hanem a mai benzinkutakhoz hasonlóan az utak mellé telepített állomásokon pillanatokon belül új friss elemre cserélik a lemerült régit, s mindez nem lesz hoszabb folyamat, mint a jelenlegi tankolás. A terv félmillió töltőhelyet álmodott Izraelbe, de nem egyértelmű, hogy mindez felépül-e már 2011-re.

A teljes program „zöldségét”, környezetkímélő voltát alapvetően megkérdőjelezi a felhasznált áram eredete. A töltőállomások áramellátását az Izraelben bőségesen megtalálható napenergiával szeretnék biztosítani.

Shiri Zsuzsa/Jeruzsálem

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

A smart elektromos autók tesztjébe kezd

A DaimlerChrysler leányvállalata a smart az ősszel megkezdi az elektromos hajtású "smart fortwo ev" (electric vehicle) modellek forgalmi tesztelését. Száz kilométerenkénti 12 kilowattórás energia fogyasztással az autó hatótávolsága 110 kilométer.

hvg.hu Autó

Elektromos keménytetőt kap a Mazda kabrió

A Mazda Brit Nemzetközi Autókiállításon tartja az új Mazda MX-5 elektromos működtetésű keménytetővel szerelt változatának, valamint a Mazda BT-50 pickup európai premierjét.

MTI Autó

Elektromos gépkocsit gyárt a Nissan

Elektromotoros autókat tervez gyártani és forgalmazni a Nissan három éven belül. Japán második legnagyobb autógyára azért határozta el a hibrid autó kifejlesztését, mert fel akar zárkózni két nagy vetélytársa, a Honda és a Toyota mellé a környezetbarát járművek területén.

MTI/hvg.hu Autó

Elektromos autót mutatott be a Chevrolet

Chevrolet Volt névre keresztelte vadonatúj fejlesztésű elektromos autóját a General Motors amerikai vállalat; a kocsi prototípusát Richard Wagoner elnök-vezérigazgató személyesen mutatta be a detroiti autóshow-n.