szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Magán-űrrepülőgép és automata holdkomp után üzemanyag-hatékonysági rekordra képes környezetbarát gépkocsi kifejlesztésére hirdetett nemzetközi pályázatot az X Prize Foundation.

A kaliforniai nonprofit szervezet pályázatára készült el a SpaceShipOne, az első privát űrhajó, amely 2004-ben elnyerte a tízmillió dolláros (1,6 milliárd forint) Ansari X Prize díjat. Tavaly az alapítvány és a Google közösen meghirdette a Lunar X Prize versenyt. A húszmillió dolláros fődíjat az a magáncég kapja, amely elsőként juttat pilóta nélküli járművet a Holdra.

Most elindult az Automotive X Prize. A feladat sorozatgyártásra alkalmas olyan gépkocsi kifejlesztése, amely legalább 100 mérföldet képes megtenni egy gallonnak megfelelő üzemanyaggal (minimum 160,9 kilométert 4,54 liter hagyományos üzemanyaggal, vagy ezzel megegyező teljesítményt biztosító alternatív energiaforrással). A kocsi károsanyag-kibocsátása szén-dioxidban számolva mérföldenként maximum 200 gramm, azaz kilométerenként 125 gramm lehet. A főnyeremény tízmillió dollár. 

"Nem tanulmányautókat várunk, hanem kész modelleket, amelyeket rögtön be lehet vezetni a piacra" - mondta Peter Diamandis, az X Prize Alapítvány vezérigazgatója csütörtökön a New York-i nemzetközi autókiállításon, amelyen útjára indították a pályázatot. Jelentkezőből nincs hiány: már kilenc országból hatvan csoport jelezte, hogy indul a díjért. Vannak, akik már a kész pályaművön érkeztek az autószalonra, mint például egy csapat középiskolás, akik a Hybrid Attack elnevezésű hibridautóval jöttek Pennsylvania államból. 

© Autómenedzser
Egy másik pályamunka, a Tesla Roadster sorozatgyártása már el is kezdődött. A New York-i Cornell Egyetem és a Tesla Motors közös fejlesztése az első teljesen elektromos meghajtású luxus sportkocsi a világon. Négy másodperc alatt gyorsul óránkénti 60 mérföldes (96,5 kilométeres) sebességre és egy feltöltéssel 245 mérföldet tud megtenni. 98 ezer dollárba kerül és a héten gurul le az első a gyártósorról.

A versenyt a Progressive Corp biztosítótársaság szponzorálja. A részletes pályázatokat júniustól lehet beadni. Az elméleti rész után, 2009 második felében indul a gyakorlati szakasz, egy valódi autóverseny keresztül-kasul Amerikán. Ennek során a legkülönbözőbb időjárási, földrajzi és közlekedési körülmények között kell majd bizonyítani a kocsiknak, hogy mire képesek.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Zöld útra tér a VW

Bernd Pischetsrieder, a VW-konszern vezetője a detroiti autókiállításon bejelentette, hogy a Volkswagen egy eddiginél tisztább üzemű bio-üzemanyag fejlesztésén dolgozik.

hvg.hu Autó

A legvadabb zöld sportkocsik

Bioetanol, napelem, tíz perc alatt újratölthető akksik, gravitációs meghajtás – számos megoldás jelentkezik az alternatív üzemanyagok világában. Válogatásunkban a különcök közül emeltünk ki tízet, figyelve a treehugger.com és a wired.com összeállításaira is. Szempontunk nemcsak az eredményesség és a különlegesség volt, hanem az is, hogy figyelemre és irigylésre méltó külsejű csodákat mutathassunk be.

automenedzser.hu Autó

A genfi szalon legzöldebb autói

A trend egyértelmű: az alternatív járművek köre jócskán bővül. De mielőtt megnyugodva hátradőlnénk, a genfi autószalonon kiállított autók 95 százalékát még mindig hagyományos üzemanyagok hajtják. Beszámoló Genfből. Első rész.

hvg.hu Autó

Alkoholt fogyaszt a zöld Golf

A Volkswagen a Nemzetközi Zöld Hét alkalmából növeli a bioetanol és a benzin keverékéből készült bioüzemanyag arányát az Otto-motoros autók meghajtásánál. Az új Golf GT keverék-üzemanyaggal is tankolható.

hvg.hu Autó

Tíz autós legenda, amellyel becsapják a zöldfülűeket

Kezdő sofőrök gyakran lesznek áldozatai hozzá nem értő ismerősök és haszonleső autószerelők rossz karbantartási vagy hibás biztonsági tanácsainak. Íme tíz közkeletű, ám hibás vélekedés és cáfolataik.

euractiv.hu Autó

Lassan terjed a zöld dízel

November elseje óta egyes belga benzinkutaknak környezetbarát, organikus alapú gázolajat is kínálniuk kellene a dízelmeghajtású járművek tulajdonosainak, ám a szállításra kijelölt négy cég egyelőre nem tudja ellátni megfelelő mennyiségű üzemanyaggal a kutakat.