szerző:
automenedzser.hu

1957-ben egy igazi népautót dobott piacra a Fiat.

©


1957-ben egy igazi népautót dobott piacra a Fiat. A nem egészen három méter hosszú kocsi fenekében 500 köbcentiméteres motor zümmögött. Tömege elenyésző volt: mindössze 499 kiló. A modell  a világ egyik első városi autójaként hatalmas népszerűségnek örvendett a szűk utcák hazájában, Olaszországban. Utódja, a Fiat 126 hozzánk is eljutott, a kispolszkit is ugyanaz az elnyűhetetlenség, de jóval kevesebb báj jellemezte, mint elődjét.

©

A népszerű formát 50 éves évfordulójára támasztotta fel a Fiat, elsöprő sikerrel: a lengyel gyár nem győzi a termelést, egyre hosszabbak a várakozási listák.  Ebben nem kis szerepe van annak, hogy a régi modell főbb elemeit mind megtartották, sőt, kihangsúlyozták. Az a benyomásom, mintha a régi motorháztetőt és csomagtartót ráerősítették volna egy gyurmára, és belökték volna a szélcsatornába: az új modell karakteres elemeivel együtt vált áramvonalasabbá, modernné és sportossá.

©

A legfontosabb változás a méreteket érinti. Az új Fiat 500 fél méterrel hosszabb, 30 centivel szélesebb és 20 centivel magasabb, mint elődje. Számomra is meglepő módon, kétméteres magasságommal is kényelmesen elfértem a vezetőülésben, egyedül az ajtó közelsége volt kissé zavaró.  A hátsó ülések már nem ilyen kényelmesek, közepes magasságú felnőttek még elférnek, de ezt a helyet inkább hagyjuk meg a gyerekeknek. 
©


A retró hullám a belsőt tervező dizájnerek feje fölött is átcsapott, csak sajnos nem merültek el benne eléggé. A kijelző valóságos műremek, nagyon szépen megoldott a középső konzolon átívelő, az autó színével megegyező műanyag is, de a klíma gombjai már nemcsak, hogy nem illenek egy ilyen luxus kiskocsiba, hanem bármilyen autóban takargatni kéne őket. Ugyanilyen jellegtelenek az ablakemelő gombok is, felfoghatatlan, miért nem tudtak a tervezők ezekre a részletekre is egy kis figyelmet fordítani. Az ülésekre viszont semmilyen panasz nem lehet, minőségük a felsőbb osztályokat idézi, nagyon jól megoldott elem a kerek fejtámla is.

[[ Oldaltörés: Felnyerítenek a pónik ]]


De elég a dizájnból, minek a részletekkel foglalkozni, amikor a motortérben 100 lóerő duruzsolja a fülünkbe, hogy forza-forza! Az 1,4-es motor igazából csak háromezres fordulatnál mutatja meg képességeit, addig kényelmesen elporoszkál, de amint eléri ezt a bűvös határt, azonnal felnyerítenek a pónik, és erősen megrántják a karosszériát. Könnyedén is repítheti, hiszen mindössze 900 kilóval kell csak megdolgoznia. 

©


A futómű rendkívül feszes, minden követ érezni az utakon, de ez fokozza az élményt. Csak úgy süvít a kanyargós utakon a kicsike, igazi álom vele a hegymenet. A jóval drágább sportkocsi élvezetét adja ez a pöttöm jószág. Jó, a motor azért nem hörög, de épp elég határozott a hangja, hogy odakapják a fejüket a járókelők. 

©


A sport gombot benyomva a kormány feszesebb lesz, a gáz határozottabb, a vezető elszántabb, az anyósülésen ülők kifejezése egyre riadtabb. Gyorsan menni mindenki tud, szokták mondani, de megállni? Igazából nem is az 500-as gyorsasága a rémisztő, hanem a fék ereje - ha nem kötjük be magunkat, könnyen lehet, hogy kaparóval kell eltávolítani az arcunkat a szélvédőről.

©


Egyetlen hátránya a rendkívül nagy fordulóköre, két-háromszor kell korrigálni, míg egy szűk helyre be tudunk vele állni. Egy alapvetően városi használatra szánt kocsitól ez pedig elég meglepő.

©


Veszélyes autó ez a Fiat 500, a nyugodt vezetőket is állandó gyorshajtásra csábítja, a higgadt vásárlókat pedig egyenesen kétségbe ejti. Kisautónak drága, retróautónak korrekt az ára, élményautóként pedig egyenesen alkalmi vétel.

Kép és szöveg: Stiller Ákos

[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]


Fiat 500 1,4 16V Sport
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1368
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő100 lóerő 6000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 131 Nm 4250-es fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2300
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3546 / 1627 / 1488
Csomagtér185 liter
Saját tömeg (kg) 1005
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 182
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)10,5
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Vegyes6,3
Országúti5,2
Városi8,2
Tesztfogyasztás9
CO2 kibocsátás (g/Km) 149
ÁRA 3,6005 millió forinttól






Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Nem tud határidőre Pestre költözni a Semmelweis Egyetem összes klinikája

Nem tud határidőre Pestre költözni a Semmelweis Egyetem összes klinikája

Ingyen utazhatnak a BKK járatain a budapesti álláskeresők

Ingyen utazhatnak a BKK járatain a budapesti álláskeresők

Még pörög az építőipar, de már látszik az aranykor vége

Még pörög az építőipar, de már látszik az aranykor vége

Nemkívánatos személlyé nyilvánított egy Nobel-díjas írót Szarajevó és Koszovó

Nemkívánatos személlyé nyilvánított egy Nobel-díjas írót Szarajevó és Koszovó

Mi lesz a fonttal, ha Boris Johnson veszít?

Mi lesz a fonttal, ha Boris Johnson veszít?

Schilling Árpád: "Kaszát, kapát elő!"

Schilling Árpád: "Kaszát, kapát elő!"