szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A német kormány leállította azokat a terveket, hogy 10 százalékra emeljék 5 százalékról a bioetanol keverési arányát a motorbenzinben.

A bioetanollal hajtott Ford Focus
© hvg.hu
Több mint hárommillió autó nem alkalmas az új üzemanyag használatára, illetve tulajdonosaik magasabb oktánszámú, drágább nem kevert benzint lennének kénytelenek vásárolni a bioetanollal jobban  kevert normálbenzin helyett.

- Környezetvédelmi politikánk nem óhajt felelősséget vállalni sokmillió autós pénztárcájának megterheléséért - kommentálta a döntést pénteken a német környezetvédelmi miniszter, Sigmar Gabriel. A legföljebb 5 százalékos keverési arányt ezentúl is fenntartják.

A német bioüzemanyag-gyártók szövetsége (VDB) is üdvözölte a döntést, mert annak nyomán legalább nem nő az importnyomás. "A döntés a klímavédelmi érdekeket is szolgálja, mert a keveréshez szükséges, évi 3 millió tonna bioetanol nem szerezhető be európai forrásokból"- áll a szövetség közleményében. A VDB már korábban is panaszolta, hogy a Németországban keverésre használt bioetanol nagy része felzárkózó gazdaságú országokból, például Brazíliából származik, ahol alkalmasint erdőirtással bővítik a vetésterületet azon növények számára, amelyekből a bioüzemanyag készül. "Az importnál nem szavatolható, hogy a behozott termékeket környezetbarát módon állítják elő", a VDB pénteki közleménye szerint. 

A VDB egyszersmind sürgette a kormányt, hogy a szennyező gázok kibocsátásának csökkentése - és az EU-büntetés elkerülése végett - támogassa a biodízelt, amely nem okoz olyan műszaki problémákat, mint a bioetanollal kevert benzin. Németországban a kötelező minimális keverési arány jelenleg 4,4 százalék biodízel, a megengedett legnagyobb arány 7 százalék, de a szövetség szerint akár 30 százalék biodízel a dízelolajban is még "egészséges" lenne a dízelmotoros járművek számára. A VDB szerint a biodízel kötelező keverési arányát kellene emelni, amíg meg nem oldódnak a bioetanollal kapcsolatos gazdasági és környezetvédelmi problémák.

Németországban a biodízel-termelő kapacitás évi 5 millió tonna, de mióta a kormány az idén megadóztatta, a kapacitás-kihasználtság 10-20 százalékra csökkent, kereslethiány miatt. 

A német bioetanol-termelők pedig az olcsó importtal küzdenek nehezen. Egyes vélemények szerint a világnépesség és a világkereslet növekedésén, a természeti katasztrófákon és a gyenge tavalyi terméseken kívül a bioüzemanyag-gyártás is okolható az élelmiszerek jelentős drágulásáért és az egyes afrikai és ázsiai országokban újabban látható, vészes élelmiszerhiányért, ugyanis a szükséges növények termesztése területet von el az élelmi növényektől.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Bioetanol-gyár épül Békéscsabán

Mintegy 25 milliárd forintos beruházás eredményeként bioetanol-gyár épül Békéscsabán - jelentette be Vantara Gyula, a város polgármestere sajtótájékoztatón kedden, Békéscsabán.

MTI Gazdaság

Leült a magyar bioetanol-piac

Gyakorlatilag leálltak a bioetanol-beruházások, a több mint harminc tervből 2008 elején összesen egy valósult meg itthon. A szakemberek szerint a jelenlegi piaci árak mellett képtelenség finanszírozni a fejlesztéseket.