szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Március közepén, a téli üzemeltetés lezárásakor 42163 - a szezonkezdethez képest 18376-tal több - betömésre váró kátyú volt a Magyar Közút Kht. kezelésben lévő mintegy 30 ezer kilométeres úthálózaton, amelybe Budapest útjain, az utópályákon és az önkormányzati utakon kívül minden közút beletartozik.

A Magyar Közút Kht. az idén 5,8 milliárd forintot költött a téli üzemeltetésre, mindössze 100 millióval többet, mint az egy évvel korábbi téli szezonban, összesen 134 ezer 500 kátyút tömött be a cég - mondta László Sándor, a cég vezérigazgatója hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten. Bár a megelőző szezont különösen enyhe időjárás jellemezte, a költségek csak 100 millió forinttal nőttek a most zárult szezonban, mert ez elsősorban a rendelkezésre állástól és a készenléttől függ, az anyagköltség csak kis arányban emeli a kiadásokat - tette hozzá.
 
Míg egy átlagos télen 140 ezer tonna sót, 27 ezer tonna érdesítő anyagot és 1540 liter sóoldatot használnak fel az utak tisztán tartására, a hó eltakarítására és síkosságmentesítésre, most 74 ezer 500 tonna sót, 13 ezer 500 tonna érdesítő anyagot és 770 ezer liter sóoldatot használtak - mondta el László. Ezen a télen hóesés okozta nehézségekkel Dél-Dunántúlon, Nyugat-Magyarországon és Észak-Magyarország egyes területein találkoztak. A téli szezonban a géppark 2 millió órát töltött készenlétben és 95 ezer órát dolgozott aktívan az utakon. A munkát 851 alapgép és 1293 kiegészítő gép végezte, szükség esetén az eszközparkot további 1667 bérelt géppel tudták volna kiegészíteni.

Egy teljesen felújított úton körülbelül 6 évig nincs szükség javításra, majd megfelelő karbantartással 15-16 évre ki lehet tolni az út élettartamát - mondta a vezérigazgató. Amikor az úthibák már az út 30 százalékán jelentkeznek, a burkolat cserére szorul, ami 150-200 millió forintba kerül kilométerenként. A cég minden télen 77 telephelyen készül a télre, a felkészülésnél az "átlagos telet" veszik alapul, amikor 15-20 havas, 50-60 síkos nap van, a folyamatos havazás 24 óránál kevesebb, a hőmérséklet nem esik mínusz 8 fok alá, a szél sebessége pedig nem több 30 kilométernél óránként - tette hozzá.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Nyomvályú, kátyú, pocsolya - vezetéstechnika

A hazai utakon gyakori az úthiba, a nyomvályú, a kátyú. Az évszak sajátosságainak megfelelően a víz és latyak megjelenése ezeken a felületeken tovább bonyolítja a helyzetet. Vezetéstechnikai tanácsok esős napokra.