Csoda törént: nem kell az amerikaiaknak az SUV

Jelentősen, 20-30 százalékkal kevesebb kisteherautót és terepjárót adtak el a benzin drágulása miatt az Egyesült Államokban áprilisban az egy évvel korábbihoz képest.

  • MTI/hvg.hu MTI/hvg.hu
Csoda törént: nem kell az amerikaiaknak az SUV

Cadillac Escalade, a benzinfaló
© Cadillac
A három legnagyobb amerikai autógyár - a General Motors, a Ford és a Chrysler - egyaránt 20 százalék feletti visszaesést rögzített. A GM 27 százalékkak kevesebb járművet tudott eladni e két kategóriában, és összességében 16 százalékkal volt kisebb a forgalom. Az egykor népszerű Chevrolet TrailBlazer városi terepjáró (SUV) eladásai 73 százalékkal zuhantak. A Ford Motor 36 százalékkal kisebb forgalmat bonyolított városi terepjárókból. Az összforgalom azonban csak 1 százalékkal csökkent, mivel a kedvező fogyasztású Focusból 44 százalékkal többet tudtak eladni.

George Pipas, a Ford vezető értékesítési elemzője szerint új világ köszöntött be. A cégnek, amelynek fő profilját az utóbbi két évtizedben a kisteherautók és sportos terepjárók alkották, szemléletet, sőt, kultúrát kell váltania, hangsúlyozta. A Chryslernél 25 százalékkal esett a kisteherautók és a terepjárók forgalma, az összforgalom 23 százalékkal csökkent.

A The New York Times pénteken arról számolt be, hogy a benzin drágulásával mind több amerikai vásárol kicsi, takarékos kocsit. Ez elsősorban a japán gyártóknak kedvez, a Honda Fitből például áprilisban 54 százalékkal többet adtak el, mint egy éve, Toyota Yarisból 46 százalékkal több fogyott.

Egy évtizede, a sport terepjárók fénykorában, csak minden nyolcadik eladott új autó volt kis jármű az Egyesült Államokban, de most - először az amerikai autógyártás történetében - már minden ötödik kocsi tartozott a compact vagy subcompact kategóriába. Ugyancsak először fordult elő az Egyesült Államokban, hogy a négyhengeres autók népszerűbbnek bizonyultak a hathengereseknél.