Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6f016f5-024f-40c1-90bf-c9f7ce79cd00","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök lázad és lázít, a vendégeknek pedig a napsütés sem szegte kedvét, hogy a Várkert Bazár sötét termében hallgassák a beszédet.","shortLead":"A miniszterelnök lázad és lázít, a vendégeknek pedig a napsütés sem szegte kedvét, hogy a Várkert Bazár sötét termében...","id":"20250222_Orban-evertekelo-NER-elit-galeria-Varkert-Bazar-kepek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6f016f5-024f-40c1-90bf-c9f7ce79cd00.jpg","index":0,"item":"90deca59-9642-444a-8d28-723c7464e824","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Orban-evertekelo-NER-elit-galeria-Varkert-Bazar-kepek-ebx","timestamp":"2025. február. 22. 15:57","title":"Így érkezett meg a NER-elit Orbán évértékelőjére – képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03ad6448-1bce-4a69-afe2-28290ef48d5a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Velencei-tó partjának közelében található Magyarország legújabb kisvasútja, ami mellett nemcsak megannyi apró vár, hanem egy Áprád-kori település skanzenje és templomkert is található.","shortLead":"A Velencei-tó partjának közelében található Magyarország legújabb kisvasútja, ami mellett nemcsak megannyi apró vár...","id":"20250222_46-var-mellett-halad-el-a-legujabb-magyar-kisvasut-felpattantunk-ra-dinnyes-varpark","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03ad6448-1bce-4a69-afe2-28290ef48d5a.jpg","index":0,"item":"9a798039-090a-48f9-9162-b483722ecb94","keywords":null,"link":"/cegauto/20250222_46-var-mellett-halad-el-a-legujabb-magyar-kisvasut-felpattantunk-ra-dinnyes-varpark","timestamp":"2025. február. 22. 20:29","title":"46 vár mellett halad el a legújabb magyar kisvasút – felpattantunk rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e59a5d31-087d-4271-ab9d-1264994cc8af","c_author":"Stark Tamás ","category":"360","description":"„Mindenkinek van rokona, közeli ismerőse a fronton. Mindenki sirat valakit: családtagot, barátot, munkatársat vagy tanítványt.” A decemberben Ukrajnában megtartott magyar-ukrán történészkonferencia főszervezője, Stark Tamás történész a háború kirobbanásának harmadik évfordulója alkalmából.","shortLead":"„Mindenkinek van rokona, közeli ismerőse a fronton. Mindenki sirat valakit: családtagot, barátot, munkatársat vagy...","id":"20250222_ukrajna-haboru-stark-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e59a5d31-087d-4271-ab9d-1264994cc8af.jpg","index":0,"item":"2e3885a7-c527-4270-91e7-9a5b383ada7a","keywords":null,"link":"/360/20250222_ukrajna-haboru-stark-tamas","timestamp":"2025. február. 22. 08:45","title":"Stark Tamás: Ukrajna három éve harcol azokért az értékekért, amelyeket az Orbán-rendszer könnyelműen felad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"debbb1f1-1039-4351-be9c-2100a7aa1f85","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Példa nélküli, hogy a bírók az utcán demonstráljanak, de most épp ez történik.","shortLead":"Példa nélküli, hogy a bírók az utcán demonstráljanak, de most épp ez történik.","id":"20250222_birok-tuntetese-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/debbb1f1-1039-4351-be9c-2100a7aa1f85.jpg","index":0,"item":"e8a779c8-6ea7-4761-a385-dd2f6702a07e","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_birok-tuntetese-Budapest","timestamp":"2025. február. 22. 13:30","title":"„Nincs szabadság független igazságszolgáltatás nélkül” - Több ezren tüntettek a bírók mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98631bc7-9d9e-44d4-a678-075e694b8fd5","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia felhasználását oktató kurzusok indulnak kínai egyetemeken a nyugati versenytársakkal versengő, kínai DeepSeek lehetőségeinek kiaknázására, és a tudományos és technológiai innováció fellendítésére.","shortLead":"A mesterséges intelligencia felhasználását oktató kurzusok indulnak kínai egyetemeken a nyugati versenytársakkal...","id":"20250222_kinai-egyetemek-deepseek-kurzusok-oktatas-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98631bc7-9d9e-44d4-a678-075e694b8fd5.jpg","index":0,"item":"ca30c2e4-b1e1-4922-b8d5-26d8b9b168ad","keywords":null,"link":"/tudomany/20250222_kinai-egyetemek-deepseek-kurzusok-oktatas-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 22. 16:03","title":"DeepSeek-kurzus indult több kínai egyetemen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ca97c3f-fcd3-4829-849d-303e3f9bc2eb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az egészségügyről, az oktatásról, a nyugdíjasok helyzetéről és a megélhetési költségekről kéri ki a Tisza Párt a magyarok véleményét – írta Magyar Péter.","shortLead":"Az egészségügyről, az oktatásról, a nyugdíjasok helyzetéről és a megélhetési költségekről kéri ki a Tisza Párt...","id":"20250222_Marcius-15-nepszavazas-Magyar-Peter-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ca97c3f-fcd3-4829-849d-303e3f9bc2eb.jpg","index":0,"item":"be3ab1cb-08b4-4eaf-b35d-731f72d04528","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Marcius-15-nepszavazas-Magyar-Peter-tisza-part","timestamp":"2025. február. 22. 11:10","title":"Március 15-i eseményt és népszavazást hirdetett meg Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c55873d-0353-429f-b81c-a6b2bc9a1f34","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vajon ki lehet Menczer Tamás szemében a Sátán? A provokatőr piktor most sem kegyelmez.","shortLead":"Vajon ki lehet Menczer Tamás szemében a Sátán? A provokatőr piktor most sem kegyelmez.","id":"20250221_Menczer-Tamas-legyozi-a-Satant-Picasso-mutermeben-Dr-Marias-megfejtette-a-jelenetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c55873d-0353-429f-b81c-a6b2bc9a1f34.jpg","index":0,"item":"8bb8cd34-0c75-4f7f-8ecc-045816139e04","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Menczer-Tamas-legyozi-a-Satant-Picasso-mutermeben-Dr-Marias-megfejtette-a-jelenetet","timestamp":"2025. február. 21. 11:13","title":"Menczer Tamás legyőzi a Sátánt Picasso műtermében – drMáriás megfestette a jelenetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1e652a-fdc2-4a81-90ce-94115b7aabe1","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"A tőkepiac pozitív fejleményként értékeli, hogy az űripari fejlesztéseknél december óta egyre szorosabb a kapcsolat a 4iG és a SpaceX között. A tulajdonos Elon Musk pedig a lehető legjobb pozícióban van ahhoz Donald Trump első embereként, hogy a saját érdekei mentén mozgassa a szálakat.","shortLead":"A tőkepiac pozitív fejleményként értékeli, hogy az űripari fejlesztéseknél december óta egyre szorosabb a kapcsolat...","id":"20250220_4iG-arfolyam-tozsde-Jaszai-Gellert-Elon-Musk-uripar-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1e652a-fdc2-4a81-90ce-94115b7aabe1.jpg","index":0,"item":"be5d9a39-7856-43da-8e64-099758ed801f","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_4iG-arfolyam-tozsde-Jaszai-Gellert-Elon-Musk-uripar-spacex","timestamp":"2025. február. 21. 05:45","title":"Kétszeresére nőtt a 4iG árfolyama, amióta Jászai Gellért Elon Muskkal barátkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A több mint másfél évtizede alakult Magyar Lízing- és Finanszírozó Társaságok Szövetségének (Lízingszövetség) csaknem két éve önálló flottaautó-szakbizottsága is van, hivatalos összesítés még sincs manapság sem arról, hogy ténylegesen hány vállalkozás végez Magyarországon autóflotta-kezelést. A tevékenységi kört szinte minden alakuló – ma már ezerre is tehető számú – autóforgalmazó-szolgáltató cég automatikusan fölveszi, így lényegében szinte minden új autót értékesítő magyarországi márkakereskedő kínálhatná személyautó- és kishaszonjármű-flották eladását és kezelését, ahogy a féltucatnyi autókölcsönző is kész például egyszerre több autót tartós bérletbe adni. Ezeken kívül a piacon vannak – főleg a helyi igények kielégítésére – a kisebb, magyar tulajdonú, autókölcsönzéssel és flottakezeléssel foglalkozó vállalkozások, javítóműhelyek, autóalkatrész- és használtautó-kereskedők.
Az alapítói hátteret tekintve a flottaautó-kezelői tevékenységre alakult, ilyen szolgáltatásokat komplexen nyújtó cégek három nagy csoportja a banki háttérrel rendelkező lízingcégekhez kapcsolódó szolgáltatók, a külföldi cégek leányvállalatai és a magyar tulajdonú cégek. Összességében két-három tucatnyian vannak, nagyjából kétharmaduk van magyar tulajdonban. A közepes és a – legalább 3-4 ezer autót kezelő – nagy szolgáltatók adják a Lízingszövetség adatai szerint jelenleg évi mintegy 120 milliárd forintos flottakezelő-forgalom csaknem 90 százalékát.
Átlagosan akár 15-25 százalékos összköltség-megtakarítást is jelenthet egy 6-10 autóból álló flotta tulajdonosának, ha a park kezelését erre szakosodott cégre bízza. Ennek az az alapja, hogy már a közepesnek számító – néhány száz flottaautót kezelő – társaságok is nagy megrendelőnek számítanak a márkakereskedőknél és az üzemeltetési, fenntartási szolgáltató vállalkozásoknál egyaránt, ezért az egyedi vagy kis tételben vásárlókhoz képest jelentős kedvezményeket kapnak. Másfelől csak akkor igazak a komplex előnyök, ha a flottakezelő intéz mindent: a beszerzéstől, az operatív finanszírozástól kezdve az üzemeltetés levezénylésén át a használtautó-értékesítésig.
Az operatív lízinget és flottaautó-kezelést nyújtó cég minden esetben az autót használó egyedi igényeire szabott kalkulációt készít a havi díjról, részletezve a nyújtott szolgáltatásokat, legyen szó bármekkora flottáról, akár több száz vagy ezer, esetleg sok eltérő kategóriájú, felszereltségű autóról. A teljes körű flottaautó-kezelés főbb, a különböző használói szintekhez igazíthatóan teljes vagy részleges csomagban kínált szolgáltatásai: autók kiválasztása, beszerzése finanszírozás üzembe helyezés adóadminisztráció biztosítás karbantartás, szerviz csereautó üzemanyagkártya és adminisztrációja 24 órás asszisztencia, sofőrszolgálat biztosítási kár ügyintézése használtautó-értékesítés flottajelentés, riportolás
Ezek mellett vannak egyedi, különleges igények szerinti szolgáltatások is: például GPS-es nyomkövetés, helyszíni szélvédőjavítás, elektronikus parkolásidíj-fizetés. A legtöbb szolgáltatásnál érvényesíthető a flottaautó-kezelő által a beszállítónál elért kedvezmény. Ha a flottaautó-kezelőnek van banki háttere, akkor kedvezőbben jut finanszírozási forráshoz, s van forgótőkéje arra is, hogy a beszállítók számláit addig is rendezze, amíg a flottaautó-szolgáltatási díjakat meg nem kapja. Ha a flottaautó-kezelőnek nincs kellő anyagi forrása, akkor általában közvetítőként továbblízingeli az autót, ami viszont pluszköltség.
Flottafinanszírozási lehetőségek főbb jellemzői
Pénzügyi lízing
Operatív lízing
Hitel
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
nem kell kezdő részletet fizetni
+
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
lízingdíj formájában az autó teljes vételárát törleszteni kell
–
bérleti díj formájában csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni
+
törlesztőrészletekkel a teljes vételárat ki kell fizetni
–
az autó a bérlő tulajdonába kerül
+
az autó a lízinget adó cég tulajdona
–
az autó a hitelt felvevő tulajdonába kerül
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingbevevőé
–
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a hitelfelvevőé
A flottakezelői díj elsősorban az autó vételárától, a hitelkamattól, az autó használatba vételi költségeitől és a biztosítási költségektől függ. Nem biztos, hogy megéri például egy havi átlagban akár néhány ezer forinttal is kedvezőbb díjat választani, ha a megbízónak ugyanakkor egy összegben kell kifizetnie az illetéket mondjuk száz autóra, amit egy másik, bár valamivel drágább konstrukcióban részletekben is fizethetne, mivel a befizetést a flottakezelő átvállalná tőle.
A flottakezelési díj a szerződés időtartamától, az évente megtett kilométerektől is függ, de a maradványérték meghatározása döntő lehet. Az induláskor magasra kalkulált maradványérték a futamidő alatt kedvező havi díjat eredményezhet, ám ha a végén az autót mégsem lehet eladni a kalkulációban várt áron, a különbözet egy részét vagy egészét rendszerint ki kell fizetni a flottaautó-kezelő számára. Fix, vagyis különbözet esetén sem térítendő maradványérték megállapításakor a flottakezelőnek fokozottan érdeke, hogy az autót rendeltetésszerűen használják, ezért ilyenkor általában olyan elemeket épít be a szolgáltatásaiba, amelyek révén hatékonyabban késztetheti a lízingbevevőt a jármű állagának megóvására.
A biztosítási díj ugyancsak díjbefolyásoló tényező, nagyobb cascoönrész vállalása csökkenti a flottakezelési díjat, a kisebb önrész növeli. Számít az is, hogy a casco biztosítás kiterjed-e az extrákra vagy sem, de az előrelátó flottakezelők azt is igyekeznek megtudni, hogy az autót vezetők mennyire gyakorlottak, s az ebből eredő kockázatot is beépítik a kezelői díjba, ahogy a kárrendezéssel járó adminisztráció, a javítási munkák, az esetleges autómentés megszervezésének, a csere- vagy bérautó beszerzésének időigényét és költségeit is.
Szintén nagyobb tétel a havi szolgáltatói díjakban a rendszeres és alkalmi szervizkiadás. A flottakezelők erre alap-, középszintű és teljes körű szervizszolgáltatási csomagokat állítanak össze. Új autó esetében egy alacsony havi díjú alapcsomagban benne van a kötelező szerviz költsége; ez többnyire átalánydíj, de minden más javítás, alkatrészcsere költsége végül a használót terheli (a számlát előbb ilyenkor is a flottakezelő fizeti ki). A középszintű, magasabb díjú csomag havi díjába beépülnek például a külön fellistázott kopó-forgó alkatrészek cseréjének költségei is, a listán nem szereplő alkatrészeket, a cseréhez szükséges munkadíjakat viszont végül szintén a lízingbevevőnek kell megfizetnie (a flottakezelő előfinanszíroz). A „legdrágább”, de legkényelmesebb megoldás a fullszervizcsomag: ekkor az alkatrészcsere és az ahhoz kapcsolódó szervizmunka minden költsége a flottakezelőt terheli.
A flottakezelési díj általában nem tartalmazza a defektes gumik cseréjének költségeit, ám ha az újak megvásárlását, illetve felszerelését a flottakezelő intézheti, akkor továbbadhatja a díjban a neki a nagyobb mennyiségű vásárlásért, illetve munkáért adott kedvezményeket. Ez a flottaautódíj erre eső részét akár 10-15 százalékkal is csökkentheti, ráadásul a megbízónak a gumicserét nem egyszerre kell kifizetnie.
További hasznos részletek a HVG Cégautó 2008 különszámában. Keresse az újságárusoknál!
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.