Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"de93a570-4a9d-4864-ace7-6e6fa8bbd8df","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Duolingo adatai szerint a tavalyi év azonos időszakához képest a napokban 216 százalékkal nőtt meg azon amerikai felhasználók száma, akik mandarinul kezdtek el tanulni.","shortLead":"A Duolingo adatai szerint a tavalyi év azonos időszakához képest a napokban 216 százalékkal nőtt meg azon amerikai...","id":"20250117_tiktok-betiltasa-amerika-duolingo-mandarin-nyelv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de93a570-4a9d-4864-ace7-6e6fa8bbd8df.jpg","index":0,"item":"90a370cf-4658-442c-bedb-3334b84742f2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_tiktok-betiltasa-amerika-duolingo-mandarin-nyelv","timestamp":"2025. január. 17. 11:03","title":"Kilőtt a Duolingón a mandarinul tanulók száma a TikTok betiltási határideje miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a01fd2f3-7d81-4499-a203-a69556917b73","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Februárban már magasabb bér érkezik a dolgozók számlájára.","shortLead":"Februárban már magasabb bér érkezik a dolgozók számlájára.","id":"20250117_BKV-bermegallapodas-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a01fd2f3-7d81-4499-a203-a69556917b73.jpg","index":0,"item":"cb05a47d-91d9-4ee3-bb68-5ee5349f9943","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_BKV-bermegallapodas-2025","timestamp":"2025. január. 17. 15:09","title":"Megszületett a BKV-s bérmegállapodás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b115f70c-179e-40e2-be0d-ae38793529a5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Közel 2500 napelemes-energiatárolós rendszerre elegendő pénz marad benne a szerdán lezárt Napenergia Plusz Programban. Így is túlszárnyalták azért az eredeti célt, mivel tavaly nyáron megemelték a keretet.","shortLead":"Közel 2500 napelemes-energiatárolós rendszerre elegendő pénz marad benne a szerdán lezárt Napenergia Plusz Programban...","id":"20250117_napenergia-plusz-program-vege-szamok-napelem-megujulo-energia-hmke-napelemes-palyazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b115f70c-179e-40e2-be0d-ae38793529a5.jpg","index":0,"item":"0fd9bdff-a596-4ad9-92ae-c24c72c8a269","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_napenergia-plusz-program-vege-szamok-napelem-megujulo-energia-hmke-napelemes-palyazat","timestamp":"2025. január. 17. 08:46","title":"Kifutott a legutolsó csak napelemes pályázat, és nem merült ki a megemelt keret","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbf81bdd-77db-494c-b8f3-20d138793823","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Guineát hét góllal verték a magyarok.","shortLead":"Guineát hét góllal verték a magyarok.","id":"20250117_kezilabda-vilagbajnoksag-magyar-valogatott-guinea-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbf81bdd-77db-494c-b8f3-20d138793823.jpg","index":0,"item":"a152a234-a3a0-491f-b0a5-339f4ae7b36c","keywords":null,"link":"/sport/20250117_kezilabda-vilagbajnoksag-magyar-valogatott-guinea-ebx","timestamp":"2025. január. 17. 22:06","title":"Kézilabda-vb: Simán nyert és már középdöntős a magyar válogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61d0d327-f882-4c31-907a-fba10e5d04ec","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Balogh Mirjána Wish You Were Ear című animációjának szurkolhat a magyar közönség a február 13-án kezdődő 75. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon.","shortLead":"Balogh Mirjána Wish You Were Ear című animációjának szurkolhat a magyar közönség a február 13-án kezdődő 75. Berlini...","id":"20250116_wish-you-were-ear-berlinale-balogh-mirjana-animacios-diplomafilm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61d0d327-f882-4c31-907a-fba10e5d04ec.jpg","index":0,"item":"8b96720b-9b66-4fc3-8a72-916ab335e37e","keywords":null,"link":"/kultura/20250116_wish-you-were-ear-berlinale-balogh-mirjana-animacios-diplomafilm","timestamp":"2025. január. 16. 18:53","title":"Minden kapcsolat nyomot hagy benned – A Berlinálén versenyez Balogh Mirjána animációs diplomafilmje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a773929-35d8-4781-9280-baf496ddf5ee","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A szezonban elég jó pénz ütheti a markát. A gyümölcsszedőknek is összejöhet több százezres bér – amíg érik a gyümölcs.","shortLead":"A szezonban elég jó pénz ütheti a markát. A gyümölcsszedőknek is összejöhet több százezres bér – amíg érik a gyümölcs.","id":"20250117_mezogazdasag-traktoros-atlag-kereset-gyumolcsszedes-alkalmi-munka-agrarium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a773929-35d8-4781-9280-baf496ddf5ee.jpg","index":0,"item":"690e4dd4-49c2-42e7-9422-c9b82c89cbab","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_mezogazdasag-traktoros-atlag-kereset-gyumolcsszedes-alkalmi-munka-agrarium","timestamp":"2025. január. 17. 11:17","title":"Tudja, mennyit keres most egy traktoros?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95252c1c-d6f2-4b15-a8a5-917ce2b00d29","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ha ez nem így lenne a kormány kész beavatkozni.","shortLead":"Ha ez nem így lenne a kormány kész beavatkozni.","id":"20250118_NGM-garantalni-kell-hogy-hazai-uzemanyagarak-a-szomszedos-orszagok-atlagara-alatt-maradjon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95252c1c-d6f2-4b15-a8a5-917ce2b00d29.jpg","index":0,"item":"1d93100d-1d74-4fb2-acac-618f3d2b6abb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250118_NGM-garantalni-kell-hogy-hazai-uzemanyagarak-a-szomszedos-orszagok-atlagara-alatt-maradjon","timestamp":"2025. január. 18. 08:35","title":"NGM: garantálni kell, hogy a hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagára alatt maradjon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16d29ea3-ab87-4dd4-ae89-26eda9a39ec8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Texasban hónapok óta vitatkoznak arról, hogyan tudják garantálni, hogy kiskorúak ne keveredjenek olyan oldalakra, ahova nem lenne szabad. A döntés akár más államok számára is mintaként szolgálhat majd. ","shortLead":"Texasban hónapok óta vitatkoznak arról, hogyan tudják garantálni, hogy kiskorúak ne keveredjenek olyan oldalakra, ahova...","id":"20250116_Texas-porno-korhatar-USA","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16d29ea3-ab87-4dd4-ae89-26eda9a39ec8.jpg","index":0,"item":"de53050e-d039-4b3e-afa4-d567e73fbdba","keywords":null,"link":"/elet/20250116_Texas-porno-korhatar-USA","timestamp":"2025. január. 16. 14:31","title":"Ha Texasban tényleg sikerül a pornótól eltiltani a gyerekeket, az szigorítási hullámot indíthat el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nehéz kimondani, de egy igazi Subaru Imprezában ülhettem egy hetet. Igazi? Nekem az volt, de a rajongók arcán látni a fájdalmas csalódást, amint próbálják felfogni, hogy a mítosz és a hagyomány, az erő és a sport eme ikonja mennyire beleszürkült az ázsiai autópiac kínálatába.
Az új Subaru Imprezának kettős olvasata van, az első a már korábban említett csalódás, amiért csak ötajtós változatban és kissé izgalommentes formában forgalmazzák Európában. Akik nem Subaru-rajongók, csettintenek, és megállapítják, hogy a japán akolból egy újabb mintaautó jött hozzánk, a Civic, a Mazda3 vagy a Toyota Auris mellett itt egy újabb potenciális társ. Mert az új Impreza igazi társ: egyszerű, de nem unalmas, szerény, de okos és van néhány tulajdonsága, amiért még rajongani is lehet érte. Hihetetlenül precíz, sebészien pontos minden technikája, legyen szó váltóról, futóműről vagy a motorról. Semmi esetlegesség, semmi franciás könnyelműség, semmi németes darabosság nincs ebben az autóban: Made in Japan.
Kezdjük talán a boxermotorral, amely kétliteres és 150 lóerős. Ennél van gyengébb és van erősebb is az Impreza-kínálatban, nekünk ez jutott. Nem egy versenyezni való motor. Egyszer a nulláson pofátlanul rám tapadt egy Leon, elengedtem aztán próbáltam mellette tartani a ritmust. Csúnyán lehagyott, azt hittem Cupra volt, aztán kiderült, hogy az új 125 lovas TSI. Szóval jól megy, de ne akarjunk vagánykodni vele.
A Subaru különleges motorjában a hengerek a főtengely mindkét oldalán, egymással 180 fokos szöget bezárva helyezkednek el. E kialakításnak az az előnye, hogy kicsi a vibráció, jó a rotációs egyensúly, s az alacsonyabb tömegközéppont érdekében a motort mélyebbre lehet beépíteni az autóba. Az alacsonytól a magas fordulatszámig folyamatosan erőteljes és stabil rotációs érzet sportos hangulatot ad az autónak, s a legtöbb helyzetben fokozza a vezetés élményét.
A boxer alacsony fordulaton is jól húz, a dinamikus autózás alapáras az Imprezában, ahogy az állandó szimmetrikus összkerékhajtás is. Meglepetésre felezőt is találunk az autóban a váltó mögött, erre csak vontatásnál, nehéz emelkedőn lenne szükségünk, én nem kínoztam ezzel a kocsit, mert tapadt mint csiga az akvárium falára. Futóműve mesteri, egyáltalán nem érzi még a komolyabb úthibákat sem. Élmény vezetni, természetesen suhan.
A Symmetrical AWD rendszert a Subaru fejlesztette ki 1972-ben, s az elmúlt 36 év során a rendszer számos technológiai és mérnöki fejlesztésen esett át, közben nyert 3 ralivébé címet is. Fő jellegzetessége, hogy az erőátvitel, a kardántengely és a hátsó differenciálmű egyenes vonalban helyezkednek el a motor mögött, hosszirányban teljesen szimmetrikus, egyszerű a szerkezete, és más összkerékhajtási rendszerekkel összehasonlítva mélyebben van a tömegközéppontja. Amikor valamelyik kerék megcsúszik, az első és a hátsó tengely közötti nyomaték szabályozása automatikusan történik. A viszkó differenciálműves összkerékhajtási rendszerhez csatlakozik a finoman kapcsolható ötfokozatú sebességváltó. A hatodik fokozat hiányzik, a fogyasztás nagyon magas, a sok jónak ez a hátránya: a több mint 500 kilométeres tesztelés során 10,5 liter benzint fogyasztott átlagban az autó. Ha egy Imprezához mérjük, nem sok, de ha egy 150 lovas ötajtóshoz, akkor az.
De hagyjuk a fogyasztást, csapjunk a lovak közé és kanyarogjunk. Ezt tudja ugyanis a legjobban az új Impreza, ezért lett második helyezett első versenyén a rali-vébén az újdonság. Nagyon élvezetes szerpentineken autózni, de már az is megpiszkálja az adrenalin központunkat, ha az éles és szűk városi kanyarokba berobbanunk. Míg más autóval csak a kanyar kijárati ívén érdemes gázt adni, addig az Impreza esetében nem kell levennünk a lábunkat a gázról, 50-70 kilométer/órás sebességnél prímán beveszi, közben persze frászt kapunk: mi van, ha nem. Amikor úgy éreztem, hogy most elszáll, akkor egy pici rántás következett, a kerekek csikorogtak, mint egy csirkekeltető reggel, de az autó végig az íven maradt. A menetstabilizáló sem kapcsolódott be a mentésbe. Csak az összkerékhajtás. Hát ezért lehet imádni az Imprezát. A rajongásnak ára van: a legolcsóbb, 1,5 literes boxer 4,65 millióba kerül, a legdrágább 2,5-ös WRX STI Top 12,79 millióba. De az nem földi halandóknak való.
A beltérben sok izgalom nincs, este pirosban világít a műszerfal, az mp3-at is játszó zenegép jól szól, az ergonómiára nem lehet panasz, a bajuszkapcsolók gagyik, a műszerórák egyszerűek, de jól leolvashatóak. Egyetlen látványos eleme a beltérnek az indításkor körbefutó mutatók játéka. Az ülések kényelmesek, a könyök szabadon van, hiába áll rendelkezésre ál-könyöktámasz, vannak praktikus tárolók is, a középkonzol folytatásban találunk palacktartót. A csomagtér kicsi, a pakolást zavarja a csomagtértakaró roló, amely nem a hátsó ajtóba van beépítve, hanem egy külön kereszttartó rúdhoz. Ha döntjük az ülést és nagyobb tárgyat akarunk szállítani, akkor a kombikhoz hasonlóan ki kell szednünk a rudat. Nem kifeszített állapotában meglehetősen zörög ez a tartozék. Ugyancsak zavaró hangot hallat a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető jelzés, úgy kezd sivítani, hogy menten eldobjuk a kezünkből, ami benne van. Ezért kell két kézzel kormányozni és indulás előtt becsatolni az övet.
Tévhitet kell eloszlatnom: a Subaru név nem egyenértékű a boxermotorral és az állandó összkerékhajtással. A Justy egyiket sem tudja, viszont pompás kisautó. Tipikusan az a kocsi, amelyet használva szeret meg az ember. A kezdeti utálattól a rajongásközeli állapotig jutottam. A feleségemnek is nagyon bejött.
A Legacyban egyesül a Subaru filozófia mindhárom tézise: modern, egyéni és bátor. Birtoklása kiváltság. Olyan cégvezetőknek ajánlott, akik minden áron győzni akarnak.
Lemondott Josip Dabro horvát mezőgazdasági, erdészeti és halászati miniszter, miután a sajtóban videófelvétel jelent meg arról, hogy pisztollyal több lövést ad le egy mozgó autóból.
Bár elvileg három és fél tiltás után már mehetnének civil szervezezek képviselői az iskolákba, de az erről szóló rendelet tervezete életszerűtlen feltételeket szab.