szerző:
automenedzser.hu

© Stiller ÁkosKörbejárva, csodálva elegáns íveit, elgondolkodik az...

© Stiller Ákos
Körbejárva, csodálva elegáns íveit, elgondolkodik az ember, egyáltalán hogyan létezhet ilyen fejlett, ilyen kényelmes, ennyire magával ragadó autó. 

Aki az utcán kiszúrta, annak egy pillanatra megmerevedett az idő, látni lehetett a szemekben a révedezést, a gondolatok, a vágyak elkalandozását. 

Aztán ahogy pislogtak, mind felszárítottak egy-egy apró könnyet, vagy az irigységét, vagy annak a csalódásnak a kifejeződését, hogy sosem lesz nekem ilyen. 



© Stiller Ákos
A felsőbbrendűség érzését adja, de van ebben az érzésben egy kis altruizmus, egy pici humanizmus, hisz ez az autó hibrid, minden luxusautó között a leginkább környezetbarát. Ugyan messze nem fogyaszt annyit, mint amennyit a gyár szeretne, de mégis energiát hasznosít, csendes üzemében nem károsítja a környezetet és intelligens biztonsági rendszerével óvja az életet. Örök handicapje, hogy nem német, az idegenszívű klubban sosem lehet teljes értékű tag. A kiközösítésre alacsony árával üt vissza a Lexus, a magyar regisztrációs adó sajátosságai miatt sokkal olcsóbb, mint hasonló teljesítményű és tudású versenytársai. 

Motor/Technika

© Stiller Ákos
Egyedülálló hibrid rendszerében ötliteres, V8-as, 394 lóerős benzinmotor és egy nagy teljesítményű, 225 lóerős villanymotor alkot párost; a rendszer része egy nagy kapacitású akkumulátor egység, illetve a kétlépcsős, elektronikusan vezérelt, folyamatosan változó áttételű, virtuálisan nyolcfokozatú váltómű és az állandó összkerékhajtás is. E különleges hibrid rendszer révén az LS 600hL összteljesítménye 445 lóerő, nyomatéka 650-700 Nm körüli. Nulláról száz kilométer/órás sebességre sportkocsikat megszégyenítő módon 6,3 szekundum alatt gyorsít fel, 80-ról 120 pedig alig 4,3 másodperc alatt. A gyártó 9,3 literes vegyes fogyasztással és 219 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátással kérkedik.


© Stiller Ákos
Tesztünkben ennél jóval többet mértünk, városban, dugóban, országúton, és autópályán egyaránt közlekedve 12,9 literes átlagfogyasztást számoltunk, ami a hatalmas teljesítmény és a vezetővel együtt számolt 2,5 tonnás tömeg ismeretében tiszteletreméltó adat. A különlegesen halk és sokszor csak villannyal hajtott autóban háromfázisú, víz-, és olajhűtésű, állandó mágneses, váltóáramú szinkronmotor kapott helyet. A lehető legnagyobb hatékonyság érdekében az egyenáramú motor kefe nélküli, és a teljesítmény-szabályozó egység (PCU) által előállított 650 voltos árammal működik. A villanymotor hajtóműként való használata azzal az előnnyel jár, hogy a nyomaték azonnal, indulástól és nulla fordulatszámtól kezdve rendelkezésre áll, így az LS 600hL elinduláskor erőteljesen, ugyanakkor szinte teljes csöndben gyorsíthat. Ez a sajátosság akkor is nagyon előnyös, amikor a vezető keményen odalép, mint egy űrhajó, csak suhanunk, az utasok nem is sejtik, hogy éppen most hagyta el a kétszázat a mutató. A duplán szigetelt utastérbe semmilyen külső zaj nem szűrődik be.


A hibridrendszerben lévő húszmodulos, nagy teljesítményű nikkel-metál hidrid (Ni-MH), 288 voltos akkumulátor a hátsó tengely felett kapott helyet. Emiatt azonban le kellet mondani a csomagtérről, a nagy LS 330 literes puttonya alig nagyobb a Fabiáénál, kisebb a Golfénál.


© Stiller Ákos
A kifinomult hibridtechnológia és az állandó összkerékhajtás mellett az LS 600hL-t elektronikusan vezérelt, fokozat nélküli váltóművel is felszerelték. Ahogyan a rendszer vezérlő elektronikája egymástól függetlenül szabályozza a benzines-, és a villanymotor fordulatszámát, a váltómű az áttétel folyamatos változtatásával garantálja a teljesen lineáris gyorsulást. A sport- és téli fokozat mellett a rendszer rövid ideig kapcsolható elektromosjármű üzemmódra (EV) is, amikor a járművet csak a villanymotor mozgatja.


Összkerékhajtásában három differenciálmű és hajtótengely található, amely közvetlenül a hibrid hajtáslánchoz csatlakozik. A Torsen részben önzáró differenciálmű osztja el a nyomatékot: előre 40, hátra 60 százalék jut. A nyomaték elosztása azonban folyamatosan ellenőrzött, s a 30:70-es aránytól egészen 50:50-ig változhat. Kényelmi és biztonsági arzenáljába tartozik még az intelligens parkolássegítő asszisztens , amely egyedülálló szériafelszerelés ebben a járműosztályban. Mesterien működik, csak épp a napi életben alkalmazhatatlan. Saját parkolóházban elbíbelődhetünk vele, de az Andrássy úton, vagy egy budai kis utcában hamar új barátokat szereznénk, ha megkérnénk az asszisztenst, parkoljon helyettünk. Csak a kézikönyve száz oldalas, egy párhuzamos parkolás beállítása kezdőknek 8, haladóknak 2 percet vesz igénybe. Ennyi idő alatt egy tapasztalt vezető kényelmesen beparkol, sőt megváltja a parkolójegyet is. 

[[ Oldaltörés: Második oldal ]]



Dizájn/Kényelem


© Stiller Ákos
Megjelenése brutális, de inkább a méretei nyűgöznek le (a hosszított változat 12 centivel nőtt az LS-hez képest), formaterve nem különösebben érdekfeszítő, inkább unalmas, egyhangú, igaz néhány részlet, például az első LED-es projektoros fényszórók, a csillogó fényezés, a beltér hangulata és vendégszeretete kárpótol a japános egyenruháért. Hétköznapi emberek nem is álmodhatnak arról a kényelemről, ami a jobb hátsó wellness ülésen helyet foglalót kényezteti. A kívülállóknak fogalmuk sincs, hogy nem csupán egy utazó irodát, egy kitömött bankszámlát, egy minden hájjal megkent politikus menedékét látnak elsuhanni, hanem egy igazi élményparkot, medence és víz nélkül. Itt a masszázsért nem erőskezű thai lányok felelnek, hanem technikás levegőbuborékok, kompresszorok, fúvókák és mikrocsipek. Az elölről és hátulról is irányítható relaxációs ülés felejthetetlen élmény bárkinek, aki egyszer kipróbálja: az anyósülés gombnyomásra előre csúszik és meghajol, fejtámlája eltűnik, hogy felbukkanjon az ezerrel elsuhanó táj panorámája, az otoman ülés lábtartója felemelkedik, az ülés előrecsúszik, a hát ernyedten simul bele egyre süllyedő ülésbe, majd elkezdődik a varázslat – shiatsu, stresszoldó, váll vagy hátmasszázs választható távirányítóról, különböző erősségű fokozatokban, vibrációs hátvakarással kiegészítéssel.


© Stiller Ákos
Hogy ne halljuk a csontok pajzán összekoccanását 19 hangszóróból szól a pihentető zene, a grafikonok helyett pedig egy jó film szórakoztat. A hangsúly a jobb hátsó ülésen van, de azért a többiek sem szoronganak, a bal hátsó ülés szintén mozgatható, fűthető, hűthető és szellőztethető, az itt helyet foglaló (titkárnő) élvezheti vagy távirányítóval működtetheti a DVD-lejátszót, a csatlakoztatható játékkonzolt, de ha munkára kerül sor, nyugodtan gépelhet a könyöktámaszból kihajtható intarziás fa asztalkán. Hogy ne fázzon meg senki a szmogszűrővel is ellátott, állandóan friss levegőt biztosító klímától, arra infraérzékelők ügyelnek, amelyek folyamatosan figyelik a hátsó ülésben tartózkodók testhőmérsékletét és ehhez igazítják a befújt levegő hőfokát. A négyzónás klímát a vezető melletti ülésen is testreszabhatjuk, nevezzük ezt a helyet inkább testőrülésnek. Ez természetesen memóriás, fűthető, hűthető és szellőztethető. A vezető a masszázson kívül mindent megkap, ráadásként pedig egy pilótafülkét is megszégyenítő cocpitot uralhat. Itt csak egy dolgot tagadnánk le: a távol-keleti kocsikban megszokott egyen kvarcórának nincs ebben az autóban helye. A bajuszkapcsolók is hagynak némi kívánnivalót maguk után, mint ahogy a tesztautó 23 ezer kilométerében elfáradt, és nehezen nyíló kesztyűtartó is.


Vezetés/Biztonság


© Stiller Ákos
Hogy mennyire biztonságos az LS, elég megemlíteni, hogy a vezetőt a kormány mögül folyamatosan figyeli a nagy testvér, amennyiben ellankadna a tekintete, sokáig bámulna félrefordulva a semmibe, az autó meg egyenesen sodródna neki valaminek, akkor a rendszer riaszt, és ha kell a vezető helyett fékez, hogy így csökkentse a sérülések kockázatát. Éber sofőrnek is nagy segítségére van a technika: a tempomat távolságtartós, radarral figyeli a forgalmat, képes a teljes lefékezésre és az újbóli elindulásra. Sávtartó asszisztens is rendelhető, sőt a ráfutásos balestek megelőzésére hátsó radarok is pásztázzák az utat, ha a veszély onnan érkezne, a rendszer felkészül a legrosszabbra, a fejtámlák elektromosan, mágneses mező által vezérelve fel- és előre mozdulnak, hogy csökkentsék a test és a fej előre és hátracsapódásából adódó káros igénybevételt. A legnagyobb Lexusban 12 légzsák várja a kritikus pillanatot, a hátsó ülések ülőpárnájába is beépítettek egyet-egyet, hogy megakadályozzák az éppen pihenő utas előrecsúszását. ESP-je a fékrendszer és a motorvezérlés útján hat, billenés-csökkentő ügyel arra, hogy ne rugózzon be túl mélyen fékezéskor a kocsi. A menetstabilizáló arra is képes, hogy kormányerőt, a kormányáttételt és a futómű hangolását. Az esetleges akadály előtt bekeményedik a légrugózás, így csökkentve a lehető legkisebbre a karosszéria dőlését. A kormány felkeményedésének köszönhetően sokkal határozottabb mozdulatokkal manőverezhetünk és végig bízhatunk az autóban, hisz összkerékhajtása szintén intelligens.


Hifi/Navigáció


© Autómenedzser
A tizenkilenc hangszórós, 450 wattos Mark Levinson Reference Surround hangrendszer egy 5.1-es házimozi egység élményét adja. A hátsó szórakoztató rendszer a hosszú tengelytávú változatban külön DVD/CD-lejátszót és kihajtható, állítható dőlésszögű, a mennyezetre szerelt, 23 centi képátlójú VGA-kijelzőt kapott. A rádióadás kevésbé pompásan szól, de ez nem az autó hibája, a CD és a DVD azonban hátborzongató minőségben zengi be a belteret.


A navigáció érintőképernyős, Budapestet és a nagyobb városokat jól ismeri, de a vidék számra csak fekete folt, viszont hanggal is lehet navigálni, a home parancsra hazavisz. A bluetooth-os telefonkapcsolat csak az autó álló helyzetében kínál teljes mobilitást, menet közben csak az előre beprogramozott tucatnyi számot tudjuk hívni, illetve hangazonosítással a korábban felvett bejegyzéseket. A multimédiás rendszerben még naptárt is találunk, emlékeztető funkcióval.



[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]



Lexus LS 600hL President 3, Relax csomag

MOTOR

Hengerűrtartalom (cm3)

4969

Környezetvédelmi besorolás

Euro 4

Max. teljesítmény lóerő

455 lóerő 6400-es fordulaton

Max. nyomaték: Nm

6-700 Nm 4000-es fordulaton

MÉRETEK

Tengelytáv (mm)

3090

Hosszúság/szélesség/magasság (mm)

5150/1875/1480

Fordulókör (m)

12,6

Csomagtér (l)

330

Saját tömeg (kg) /megengedett össztömeg

2430/2730

Üzemanyagtartály térfogata (l)

84

Gumiabroncsok méretjelzése

245/45 R19

MENETTELJESÍTMÉNYEK

Végsebesség (km/h)

250

Gyorsulás 0-100 km/h (mp)

6,3

FOGYASZTÁS (l/100 km)

Városi

11,3

Országúti

8

Vegyes

9,3

Tesztfogyasztás

12,9

CO2 kibocsátás (g/Km)

219

ÁRA

Alapára 25,88 millió forint

A tesztelt modell ára 32 millió forint



További részletek a Prémium Autó Plusz 2009 szakmai kiadványban. Kapható az újságárusoknál és megrendelhető a kiadónál.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gyengül Putyin hatalma, győzelmeket aratnak a helyi lázadók

Gyengül Putyin hatalma, győzelmeket aratnak a helyi lázadók

Berki Krisztiánra felfüggesztett börtönt kért az ügyész

Berki Krisztiánra felfüggesztett börtönt kért az ügyész

Kiderült, ki lesz a Forma–1 kommentátora a köztévén

Kiderült, ki lesz a Forma–1 kommentátora a köztévén

Visszatér a ’70-es évek, mindenki maga szerelheti a Tesláját

Visszatér a ’70-es évek, mindenki maga szerelheti a Tesláját

Nem ad be új darabra pályázatot az Örkény Színház

Nem ad be új darabra pályázatot az Örkény Színház

Többet dolgozik ma az átlagos magyar, mint egy jobbágy a középkorban

Többet dolgozik ma az átlagos magyar, mint egy jobbágy a középkorban