szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Unió még a válság első napjaiban megegyezett néhány környezetvédelmi kérdésben a nagy autógyárakkal. Eszerint az új autók kétharmadának kell csak különösen takarékosnak lenniük. Kezdetben. 2015-től mindnek.

© Végel Dániel
Az Európai Parlament tagjai az EU-országok képviselőivel és a bizottsággal megállapodtak abban, milyen szempontokat vesznek figyelembe a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos szabályozásban. Az EU-bizottság a szén-dioxid-kibocsátást a jelenlegi 160 gramm helyett 120 grammban szeretné maximálni. A kompromisszumos javaslat szerint 2012-ig az új autók 65 százalékának kell ehhez a határhoz tartaniuk magukat. Egy évvel később a gyártmányok 75 százalékának, majd a 80 százaléknak, végül 2015-től minden új autónak meg kell felelnie ennek. 
 
Minden gyártónak, amely ezt nem tudja teljesíteni, autónként az első plusz grammért 5 euró bírságot kell fizetnie. A második grammért már 15 euró a bírság, a harmadik pedig 25 euró, a negyedik gramm pedig 95 euró. 2019-től ez a fajta büntetés kiesik, helyette minden fölösleges gramm miatt 95 eurót kell fizetni eladott járművenként. 2020-tól 95 grammra csökken a kibocsátási érték kilométerenként.

Ahhoz, hogy ez a szabályozás életbe lépjen, mind a 27 tagállamnak el kell fogadnia. A 120 grammos célérték (130 gramm mínusz 10 gramm alacsony gördülési ellenállású abroncsok és korszerű klímaberendezések alkalmazásával) átlag, vagyis a gyáraknak flottában kell elérniük.

Az egyedi cégekre más szabályok vonatkoznak. A Ferrarira például nem vonatkozna egyelőre. Az autóipar természetesen kritizálta a bizottság döntését. Ezek a feltételek ugyanis megemelik a költségeket, ráadásul az iparnak nem adtak a változásokhoz elég időt.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

A legvadabb zöld sportkocsik

Bioetanol, napelem, tíz perc alatt újratölthető akksik, gravitációs meghajtás – számos megoldás jelentkezik az alternatív üzemanyagok világában. Válogatásunkban a különcök közül emeltünk ki tízet, figyelve a treehugger.com és a wired.com összeállításaira is. Szempontunk nemcsak az eredményesség és a különlegesség volt, hanem az is, hogy figyelemre és irigylésre méltó külsejű csodákat mutathassunk be.

automenedzser.hu Autó

A genfi szalon legzöldebb autói

A trend egyértelmű: az alternatív járművek köre jócskán bővül. De mielőtt megnyugodva hátradőlnénk, a genfi autószalonon kiállított autók 95 százalékát még mindig hagyományos üzemanyagok hajtják. Beszámoló Genfből. Első rész.