szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A frissen letakarított, vagy leszórt út is csúszós lehet. Vezetéstechnikai szakemberek óva intenek attól, hogy havas, jeges úton fékezésnél, vagy kanyarodásnál csak és kizárólag az automatikus stabilizáló és blokkoló rendszerekre (ABS, ASR, ESP) hagyatkozzunk.

© AP
A biztonságos közlekedéshez nélkülözhetetlenek a kis, elektromos segédberendezések az autóban, hiszen ezek megkönnyítik a vezető dolgát. Ugyanakkor megvan ezeknek is a maguk hátránya. Mint például az ABS-nek a havas talajon történő fékezéskor. Ilyen esetekben ugyanis, nemhogy megrövidül a fékút, hanem ellenkezőleg, meghosszabbodik. Éppen ezért a vezetőknek óvatosan kell közlekedniük – tanácsolja az Európai Autoklub. Extrém helyzetekben, előbb elkerülheti a bajt, ha figyelmesen vezet és helyesen választja meg a sebességet, mintha csak az ABS-re hagyatkozik. Ezek a berendezések segítenek minket a közlekedésben, de az nem jelenti azt, hogy minden bajból kihúznak bennünket.

Az ilyen jellegű figyelmeztetések közhelyesnek tűnnek, ám sajnos igenis szükség van rájuk. A mai vezetőket elkényeztetik a gyárak a különböző elektronikus berendezésekkel, akik azt gondolják, az autó minden bajban kisegíti őket. Míg az ESP-t, vagyis az elektronikus menetstabilizálót havon ki lehet kapcsolni - van olyan helyzet, amikor csak így tudunk szabadulni a hó szorításából –, addig az ABS minden körülmény között dolgozik. Csak az olyan klasszikus terepjárókban, mint az új Iveco Campagnola (Massif) van olyan elektronikus fékezést segítő berendezés, amelyet ideiglenesen ki lehet kapcsolni.

Ugyanakkor az ABS (antiblocking system) megjelenése óta – az 1985-ös Ford Scorpióban volt először – az autó akkor is kormányozható, ha a sofőr teljes erőből a fékre lép, a kerekek darálnak és az autó csúszik. Tesztek és tudományos felmérések szerint, bár az ABS megakadályozza az autó kicsúszását. Ugyanakkor hóban, latyakban és homokban a rendszer nem működik tökéletesen, ezért csúszik ilyenkor jobban a kocsi. Az ABS nélküli autóknak hóban, sárban és homokban van egy kis előnyük: A féktávolságuk rövidebb lehet. Ugyanakkor teljes fékezésnél az autó szinte irányíthatatlanná válhat. Az ABS-es autóknál viszont lehetőség van az ellenkormányzásra és az autó egyenesben tartására.

Manapság már a vásárló nem döntheti el, hogy akarja-e élvezni az ABS előnyeit, vagy sem. Az 2004. július elseje után gyártott és Európában forgalmazott autóknak ugyanis alaptartozéka az ABS.

Csúszós úton azonban nem szabad csak a berendezésekre hagyatkozni, óvatosságra van szükség. Szakemberek azt ajánlják például, hogy háromszor annyi követési távolságot tartsunk ilyenkor, mint száraz úton.

Autómenedzser

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

A legmegbízhatóbb használtautók listája

A tavalyi hatalomátvétel után idén ismét jobbnak bizonyultak a német autók a Dekra éves megbízhatósági felmérésében. A flottákkal is foglalkozó német hivatalos gépjármű-felügyeleti szervezet 15 millió autót vizsgált meg 2008-ban. Idén először nemcsak kategóriánként neveztek meg győzteseket, hanem kiosztották az év legmegbízhatóbb autója címet is. Ezt az Audi A6 kapta.

hvg.hu Autó

Nyertesek és vesztesek a magyar autópiacon 2008-ban

A forgalom drasztikus csökkenésével számolnak idén az autókereskedők. A visszaesés évek óta tart, 2008-ban 10 százalékos volt a zuhanás, 159 ezer új személyautót és 31 ezer haszonjárművet adtak el. Nem voltak kelendők 2008-ban a klasszikus terepjárók, a mini- és a kisautók, illetve a buszok. Bővült, illetve szinten maradt a 4x4-es autók, a prémium terepjárók, a prémiumautók, a középkategóriás személyautók, valamint a 3,5-5 tonna közötti és a 15 tonna fölötti haszonjárművek piaca.

hvg.hu Autó

Mit tudnak a legdrágább gumik?

A prémium gumiabroncsok sebességhatára 210 kilométer/óra vagy annál jobb, s neves márka díszeleg az oldalukon. A legkorszerűbb technológiával készülnek, halkan futnak és alacsony a gördülési ellenállásuk. Drága autókon feszülnek, hiszen a csendes üzem, a környezetvédelem és a biztonság még mindig sok pénzbe kerül.

hvg.hu Autó

Hibrid luxusautó lett az év tesztautója

Január ötödikén éjfélkor lezárult az a szavazás, amelyen a hvg.hu és az autómenedzser.hu olvasói eldönthették, szerintük melyik a 2008-ban általunk kipróbált autók közül a legjobb. Idén kilenc kategóriában mérettek meg a tesztautók, a legtöbb szavazatot begyűjtő kocsi lett 2008 tesztautója. Játékunkban közel tízezer szavazat született. Az első tízben két Skoda, két Saab és két Mazda is helyet kapott, ám az "Az év tesztautója 2008" szavazás nyertese a Lexus LS600hL lett. A második helyen holtversenyben a Fiat 500 és a Saab 9-3 osztozik, harmadik az Opel Zafira.

hvg.hu Autó

Beadta a derekát az unió, később jönnek a zöldautók

Az Európai Unió még a válság első napjaiban megegyezett néhány környezetvédelmi kérdésben a nagy autógyárakkal. Eszerint az új autók kétharmadának kell csak különösen takarékosnak lenniük. Kezdetben. 2015-től mindnek.