szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Németországban a 9 évnél öregebb autókra bevezetett roncsautó-prémiummal új lehetőségek nyílnak azok előtt, akik új autót vennének. A kedvezménynek köszönhetően már 5000 euró (1,45 millió forint) alatti összegért is új autóhoz juthatnak a németek. A gazdaság fellendítésére hasonló intézkedéseket vezettek be Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban és tervezik Ausztriában is.

© sxc.hu
A Németországban bevezetett roncsautó-prémimum az úgynevezett konjunktúracsomag második része, a német kormány szándéka a régi autó állomány csökkentése, illetve ezzel párhuzamosan a környezetbarát új autók értékesítésének a növelése.

A 2500 euró (725 ezer forint) összegű bezúzásért járó egyszeri prémiumot az kaphatja meg, aki 2009. január 14. és 2009. december 31. között új vagy 1 éves használt autót vásárol, ami legalább az Euro4 normának megfelel és ezzel párhuzamosan egy öreg autót bezúzat vagy kivonat a forgalomból, ami 2000. január 14. előtt került forgalomba és legalább egy évig az üzembentartó nevén volt. Az akcióra 1,5 milliárd euró keret áll rendelkezésre, azaz 600 ezer bónuszt adnak ki, ha elfogyott, vége az akciónak.

 A német szövetségi kormány javaslata értelmében számos autógyártó él a lehetőséggel és állt elő környezetkímélő kedvezményes csomagokkal. A legolcsóbb a Fiat. Az 1,1 literes, 8 szelepes Panda Active árcéduláján így a 9690 euró helyett a 4990 eurótól felirat áll. Ezt az árat az roncsautó-prémium és a Fiat által kínált Ecoplus-Bonus csomag teszi lehetővé. A Fiat további modellekre is akciós ajánlattal állt elő: a Fiat Grande Punto Active 1,2 8V már 6490 euróért (az eddigi 11 ezer 550 euró helyett) és a Fiat Bravo Active 1,4 16 V pedig 9990 euróért kapható (az eddigi 15 ezer 951 euró helyett). Ezen felül még az átírási és üzembehelyezési költségekkel kell csak számolni.

© Lancia
Hasonló ajánlattal állt elő a Fiat-csoporthoz tartozó Lancia is: az új Ypsilon vagy Musa vásárlásakor a támogatásnak köszönhetően a „Lancia per te“ akcióprogram keretében további eurókat lehet megtakarítani. A felszereltségtől és modelltől függően egy új Ypsilon vásárlója 4900 eurót és a Lancia Musa esetében akár 5166 eurót is megtakaríthat. Ennek megfelelően az Ypsilon 8490 eurótól, a Musa pedig 10 ezer 585 eurótól elvihető. Az ajánlat mostantól érvényes, a lebonyolítást a Lancia kereskedések végzik.

A Renault az 1,2-es Twingo Authentique modellre és az 1,2 16V Clióra vonzó ajánlatot. A Twingo eddig 8490 euróba került. A prémium levonása után már csak 5990 eurót kell fizetni a kis franciáért. A 75 lóerős Clio ára eddig 9990 euró volt, mostantól már csak 7490 eurót kérnek érte. A franciák a Daciat is bevonták az akcióba. A Sandero már 5000 eurótól, a Logan 4800 eurótól és a Logan MCV már 6000 eurótól megvásárolható.

Peugeot-nál az alsó küszöb 6900 eurónál kezdődik, ennyit kell fizetni egy 107-esért. A 206-os 7990 eurónál, a 207-es ára 8900 eurónál és a 308-asé 11 ezer 900 eurónál kezdődik. A testvérmárkánál, a Citroennél a C1-es indulóára a kedvezmény levonása után 5490 euró.

A VW-nál a Fox beszámításos ára 7050 eurónál kezdődik. Az Opel a háromajtós Corsát 8490 eurótól kínálja.

Általánosan érvényes, hogy a kedvezménnyel a 10 ezer euró alatti új autók piaca egy csapásra megnőtt. Azonban az is megfigyelhető, hogy minden más Euro4-es normával rendelkező új autónál szinte minden árkategóriában igényelhető a 2500 eurós bonusz. Ezt általában az összes gyártó megfejeli legalább ennyi akciós árengedménnyel.

 

Élénkíti a gazdaságot (Oldaltörés)

 

© MTI - Kiss István
A német autókereskedők már egy héttel a prémium bevezetése után profitálnak a szövetségi kormány konjunktúra élénkítésére tett lépéseiből. Különösen keresettek a VW és a Renault márkájú új autók. A nagy benzinnyelők értékesítésének az élénkítésére a szövetségi kormány a járműadót szándékozik csökkenteni.

Az autókereskedők eufórikusan nyilatkoztak a roncsautó-prémium hatásáról. Nemcsak a kereslet, hanem az új autók eladási száma is jelentősen megnőtt, számolt be a németországi Független Autókereskedők Szövetsége (BVfK). Arról is beszámoltak, hogy egyes esetekben a kereskedőházak egyetlen napon a szokásosnál tízszer több autót adtak el.

A szövetség elnöke kritizálta azonban, hogy jó néhány részletkérdés a kedvezmény körül még nincs tisztázva, mint például az, hogy az ügyféltől levont prémiumot mikor térítik meg a kereskedőnek.

Az Ernst & Young Németországban 1040 megkérdezett körében végzett kutatás eredménye szerint minden kilencedik fogyasztó tervezi, hogy idén újautót vásárol, minden harmadik megkérdezett a prémium bevezetésével indokolta vásárlási szándékát, a megkérdezettek 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egy német gyártmányú autó vásárlása mellett döntene, 57 százalékuk kisautót vásárolna, maximum 15 ezer euróért. A tervezett vásárlásoknak a 38 százalékát a kisautók teszik ki.

A Süddeutsche Zeitung beszámolója szerint a gépjárműadó-reform keretein belül a nagyfogyasztású autók adóját csökkentené a kormány. Az aktuális tervezet szerint az autósok csak egy bizonyos térfogatig fizetnének adót, ennek megfelelően az Otto-motoros autóknál 100 köbcentiméterenként 2 eurót, a dízelautóknál pedig 10 eurót kellene fizetni.

Azonban akinek több mint 2,5 literes hengerűrtartalmú autója van, a tervezet szerint csupán 50 euró térfogatrészt fizetne. Hasonlóan nézne ki a szabályozás a dízel autóknál is, melyeknél az adó mértéke 3 liter hengerűrtartalom felett nem emelkedne, tehát az adózásnál nem számítana, hogy egy autónak 3 vagy 6 liter a hengerűrtartalma, noha a fogyasztás magasabb hengerűrtartalom esetén magasabb. Pl. egy Audi A8-nál, 4,1 literes motorral és kilométerenként 249 grammos szén-dioxid-kibocsátással július elsejétől nem 648 euró adót kellene fizetni, hanem csak 558 eurót.

A német környezetvédelmi miniszter Sigmar Gabriel (SPD) máris jelezte, hogy nem akar így belegyezni a koalíciós kompromisszumba.

Az autókereskedelemben jelentkező pozitív visszajelzésekre az autóbontók is bizakodóan reagáltak, akik a roncsautó-prémium bevezetésével a kilenc évesnél idősebb autókat szétszedik és újrahasznosítják. A szkeptikusok azonban még így is kétségbe vonják, hogy az állami támogatás segítségével sokak új autót tudnak majd vásárolni. A szakmai körök prognózisa szerint az év első felében a másfél milliárd eurós keret valószínűleg teljesen kimerül.

Hogy a roncsautó-prémium a roncsautó-iparra nézve is egy siker lesz-e, az előírások szigorától is függ majd. Alapkövetelménynek kell lennie, hogy az autók eredeti papírjait bevonják. A Német Szövetségi Gépjárműhivatalnál a törzskönyvet törölni kell, hogy ne legyen lehetséges az újra forgalomba helyezés. A roncsipari szakértők attól tartanak, hogy az autókat különben külföldre viszik, és nem zúzzák be.

A szabályozás többi részlete úgy tűnik, rendben van. A prémium nem csak az újautó vásárlásakor jár, hanem újautók és 1-2 éves használtautók lízingelésekor is, ebben egyeztek meg a környezetvédelmi, a pénzügyi, a közlekedési és gazdasági minisztériumok. A normál személyautók mellett a lakóautók, a környezeti okokból vitatott nehéz terepjárók kapnak támogatást, viszont a motorkerékpárok vagy kisteherautók nem. A szükséges pótköltségvetést a kabinet január 27-én készül megszavazni.

© sxc.hu
A német szövetségi környezetvédelmi hivatal (UBA) kéri a roncsautó-prémium felülvizsgálatát a koalíciótól a klímavédelem érdekében. UBA szerint a kedvezményt csak akkor szabadna megítélni, ha az újautó szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként nem éri el a 140 grammot, illetve a vásárolt új autó károsanyag-kibocsátása megfeleljen az ősztől érvényben lévő szigorúbb Euro5 norma előírásainak. A prémiumszabályozás az eredeti tervekhez képest még változhat, finomulhat.

A konjunktúracsomag II. ütemének további menetrendjéről, ami a kedvezmény szabályozását is tartalmazza, a szövetségi tanács (Bundesrat) a február 20-i rendkívüli ülésén szavaz. Jogi és technikai okokból különválasztják a gépjárműadóról szóló javaslatokat, melynek az újra szabályozásáról alaptörvény-módosítás szükséges, és a pótköltségvetést.

A kedvezmény igényléséhez szükséges igénylőlap január 27-től ingyenesen letölthető lesz a gazdasági és exportellenőrzési szövetség (BAFA) honlapjáról. Az igénylőlaphoz csatolni kell többek között az autó bezúzásáról szóló igazolást és a forgalmi papírokat. Az új autó vásárlója megbízhatja a kereskedőt is, hogy benyújtsa az összes szükséges dokumentumot a BAFA-nál, akinek aztán a használtautó bezúzásáról is gondoskodnia kell. Ebben az esetben a 2500 eurós prémiumot közvetlenül az újautó árából vonják le. A kereskedő maga igényli vissza pénzt a BAFA-tól.

A BAFA külön forróvonalat üzemeltet a roncsautó-prémiummal kapcsolatos lakossági kérdések megválaszolására, amin naponta több mint 270 ezer hívást regisztrálnak.

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Kik vesznek és miért Magyarországon oldtimer autót?

A veterán autók, azaz az oldtimerek immár Magyarországon is egyre népszerűbbek. Az idős járművek birtoklása és használata sok helyen szinte „klubtagságiként” szolgál. A Prémium Autó Plusz 2009 cikke.

hvg.hu Autó

Nyertesek és vesztesek a magyar autópiacon 2008-ban

A forgalom drasztikus csökkenésével számolnak idén az autókereskedők. A visszaesés évek óta tart, 2008-ban 10 százalékos volt a zuhanás, 159 ezer új személyautót és 31 ezer haszonjárművet adtak el. Nem voltak kelendők 2008-ban a klasszikus terepjárók, a mini- és a kisautók, illetve a buszok. Bővült, illetve szinten maradt a 4x4-es autók, a prémium terepjárók, a prémiumautók, a középkategóriás személyautók, valamint a 3,5-5 tonna közötti és a 15 tonna fölötti haszonjárművek piaca.

hvg.hu Autó

Tévhit: ABS-szel nem lehet megcsúszni

A frissen letakarított, vagy leszórt út is csúszós lehet. Vezetéstechnikai szakemberek óva intenek attól, hogy havas, jeges úton fékezésnél, vagy kanyarodásnál csak és kizárólag az automatikus stabilizáló és blokkoló rendszerekre (ABS, ASR, ESP) hagyatkozzunk.

hvg.hu Autó

Fogyókúrás terepjárók kisnyugdíjasoknak

Sok autógyártó ezentúl összkerékhajtás nélkül is kínálja modelljeit, mert a felmérések szerint a vevők számára a kompakt kategóriában az offroad teljesen lényegtelen kérdés.

hvg.hu Autó

Berezelt az európai autópiac, ám a Golf verhetetlen

A JATO Dynamics, a világ egyik vezető autóipari piackutatójának beszámolója szerint az európai újautó-piac 7,8 százalékkal (1,227941 millió járművel) esett vissza 2008 folyamán 2007-hez képest. A csökkenés május óta folyamatosan jellemezte a piacot. A márkák között továbbra is a VW Golf vezet.