Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ha te is, én is nagyban: Volodimir Zelenszkij biztosan ott lesz, Moszkva viszont nem közölte, hogy kik lesznek benne a delegációban. Az ukrán elnök Trumpot is hívta, aki akkor fontolja meg az utat, ha az orosz elnök is megy.","shortLead":"Ha te is, én is nagyban: Volodimir Zelenszkij biztosan ott lesz, Moszkva viszont nem közölte, hogy kik lesznek benne...","id":"20250514_Meg-mindig-nem-tudni-hogy-orosz-reszrol-ki-megy-a-holnapi-beketargyalasokra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a.jpg","index":0,"item":"b37534ac-9a0a-4477-84ca-24e1eaf54a87","keywords":null,"link":"/vilag/20250514_Meg-mindig-nem-tudni-hogy-orosz-reszrol-ki-megy-a-holnapi-beketargyalasokra","timestamp":"2025. május. 14. 18:15","title":"Még mindig nem tudni, hogy orosz részről ki megy a holnapi béketárgyalásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8267bd29-b5da-4de3-b3fc-cb92d2134e01","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"„Nyolcszemélyes zárkában élek. Megvagyok, gondozom a növényeimet…” – 1981 óta raboskodik Gulácsi István, akinek egy rövid eltávozás elég volt, hogy még egy gyilkosságot elkövessen. Nem a skálás gyilkos, hanem ő a legrégebbi elítélt, aki magyar börtönben ül.","shortLead":"„Nyolcszemélyes zárkában élek. Megvagyok, gondozom a növényeimet…” – 1981 óta raboskodik Gulácsi István, akinek...","id":"20250515_gulacsi-istvan-feleseg-gyilkos-legregebben-raboskodo-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8267bd29-b5da-4de3-b3fc-cb92d2134e01.jpg","index":0,"item":"80f7a56d-52dc-4b7f-9e78-e06d2d5ae91c","keywords":null,"link":"/360/20250515_gulacsi-istvan-feleseg-gyilkos-legregebben-raboskodo-magyar","timestamp":"2025. május. 15. 20:00","title":"„Ült az ágyán, véres ingben, zokniban. Nem tagadott semmit” – mit követett el a legrégebben raboskodó magyar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b4555d0-44bb-4d89-9872-ad0458b05c31","c_author":"BioTechUSA-cégcsoport ","category":"brandcontent","description":"Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. Európa egyik legnagyobb étrend-kiegészítő gyártójának és forgalmazójának árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, miközben az EBITDA-ja 2 százalékkal 10,68 milliárd forintra nőtt.","shortLead":"Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat...","id":"20250423_BiotechUSA-FC-Barcelona-gazdasagi-eredmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b4555d0-44bb-4d89-9872-ad0458b05c31.jpg","index":0,"item":"c2714ca0-eaf1-48ac-8e70-753bac2be2b8","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250423_BiotechUSA-FC-Barcelona-gazdasagi-eredmenyek","timestamp":"2025. május. 14. 19:30","title":"Közel 2000 embernek ad munkát, és töretlenül növekszik a hazai vállalat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2add12c9-7088-4cd0-b453-c54c632c94bc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Befutott a Microsoft májusi foltcsomagja, melyben olyan, a Windows rendszereket érintő biztonsági réseket is befoltoz a cég, melyeket már a támadók is ismertek és kihasználtak.","shortLead":"Befutott a Microsoft májusi foltcsomagja, melyben olyan, a Windows rendszereket érintő biztonsági réseket is befoltoz...","id":"20250514_microsoft-windows-10-11-javitocsomag-biztonsagi-hibak-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2add12c9-7088-4cd0-b453-c54c632c94bc.jpg","index":0,"item":"630ede78-29fa-4a28-a066-3056c2b7d170","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_microsoft-windows-10-11-javitocsomag-biztonsagi-hibak-tamadas","timestamp":"2025. május. 14. 10:03","title":"Vészfrissítés jött a Windowshoz, 72 hibát javíthat egyetlen kattintással","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Továbbra sem tudják kizárni, hogy mesterséges eredetű a vírus.","shortLead":"Továbbra sem tudják kizárni, hogy mesterséges eredetű a vírus.","id":"20250515_NEBIH-ragados-szaj-es-koromfajas-virus-vizsgalat-update","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"b1abf98a-9168-417e-ae4b-473294832bdc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250515_NEBIH-ragados-szaj-es-koromfajas-virus-vizsgalat-update","timestamp":"2025. május. 15. 11:32","title":"NÉBIH: Az eddigi vizsgálatok nem igazolták, hogy vendégmunkás vitte be a száj- és körömfájás vírust a kisbajcsi telepre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ab737c8-4398-4472-97f7-94875e01b1ec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jó öreg Volkswagen Bogár többe kerül, mint egy vadonatúj 8-as Golf.","shortLead":"A jó öreg Volkswagen Bogár többe kerül, mint egy vadonatúj 8-as Golf.","id":"20250515_felbukkant-egy-regi-vw-bogar-amit-eddig-meg-nem-is-hasznaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ab737c8-4398-4472-97f7-94875e01b1ec.jpg","index":0,"item":"7d694ebd-29bf-4ea8-8a7e-d90fb8eb8f3d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_felbukkant-egy-regi-vw-bogar-amit-eddig-meg-nem-is-hasznaltak","timestamp":"2025. május. 15. 06:41","title":"Felbukkant egy régi VW Bogár, amit eddig még nem is használtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a271f8e-a571-4256-a7b6-a1d88699713d","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Hiába egyenlített Lenny a hosszabbításban.","shortLead":"Hiába egyenlített Lenny a hosszabbításban.","id":"20250514_magyar-kupa-paks-ferencvaros-4-3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a271f8e-a571-4256-a7b6-a1d88699713d.jpg","index":0,"item":"4541710f-2c8e-4323-b34f-3ba94a7f022d","keywords":null,"link":"/sport/20250514_magyar-kupa-paks-ferencvaros-4-3","timestamp":"2025. május. 14. 22:01","title":"A Paks nyerte a Magyar Kupát, újra legyőzték a Ferencvárost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ca04fce-eb24-445f-b8fa-29bd7ff00ed6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A fideszes képviselő kedd éjszaka nyújtotta be a javaslatot.","shortLead":"A fideszes képviselő kedd éjszaka nyújtotta be a javaslatot.","id":"20250514_atlathatosagi-torveny-javaslat-benyujto-halasz-janos-fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ca04fce-eb24-445f-b8fa-29bd7ff00ed6.jpg","index":0,"item":"341837bb-5e16-40b0-a549-d3e38083ae53","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_atlathatosagi-torveny-javaslat-benyujto-halasz-janos-fidesz-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 14:54","title":"Óriáslakás, terroristakvóta, hazugozás és kétszer elmondott beszéd – néhány szalagcím Halász Jánosról, aki benyújtotta az átláthatósági törvény javaslatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Teszt: dízel-hibrid Peugeot tanulmányautóval a Városligetben
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Külön érdekessége, hogy a dízelmotort kombinálja elektromos hajtással.
am
Külön érdekessége, hogy a dízelmotort kombinálja elektromos hajtással. Az általunk vezetett kísérleti jármű egy Prémium Pack felszereltségi szintű, ötajtós 308 (magába foglalja többek között a panoráma üvegtetőt és az elrejthető kijelzővel ellátott RT4 rendszert), amelyben a jelenleg legkiforrottabb párhuzamos hibrid felépítést helyezték el, hatfokozatú robotváltóval. A 80 kW (110 LE) teljesítményű 1,6 l HDi FAP belsőégésű motorhoz 16 kW-os (22 LE) villanymotor kapcsolódik, ami így 96 kW-os teljesítményt nyújt, azaz a 136 lovas kétlitereshez hasonlítható. Ezt a teljesítménytöbbletet a rövid tesztút során nem éreztük, inkább a csendes üzemmel voltunk elfoglalva. Gyári adatok szerint a hibrid fogyasztása vegyes ciklusban 3,4 liter /100 kilométer, a szén-dioxid-kibocsátás 90 gramm/kilométer, ami 38 százalékkal kisebb, mint az ugyanolyan motorral szerelt 308 HDi esetén. A tesztautóban 5,5 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép, ami természetes, hisz ezt az autót több ezer kilométeres újságírói tesztelésnek vetetették már alá.
am
A motort még 2007-ben úgy alakították ki, hogy már akkor teljesítette a 2009-ben hatályba lépő Euro 5 direktíva követelményszintjét, és lehetővé tegye, hogy az autó kizárólag elektromos, ZEV (Zéro Emission Véhicle – nulla kibocsátású jármű) üzemmódban működjön a belvárosi részeken, ahol erősen szabályozzák a forgalmat. A 308 aerodinamikai tulajdonságai (a légellenállási jellemző 0,67 és a légellenállási együttható 0,29) és a csökkentett gördülési ellenállású Michelin Energy Saver gumiabroncsok alkalmazása szintén hozzájárulnak a kísérleti autó eredményeihez.
am
[[ Oldaltörés: 2011-ben érkezik a szériamodell ]]
am
Ha a járművet feszültség alá helyezzük a szokásos indítókulccsal, nem hallatszik semmi zaj, hiszen nem indul be a dízelmotor. Amikor a sebességváltót előremenetbe helyezve a gázpedálra lépünk, kizárólag az elektromos motor mozgatja az autót, tökéletes csendben és vibrációk nélkül. A dízelmotor elindulásáról és leállításáról stop/start rendszer gondoskodik. A vezető az autó többfunkciós (7 hüvelykes, 16/9 méretű) kijelzőjén megjeleníthető működési ábra segítségével tájékozódhat az energiaáramlásokról. Más információk is megjelennek, például az akkumulátorok feltöltési állapota. Mivel ez még kísérleti jármű, a dízel és az elektromos üzem közötti váltások érezhetőek, nem teljesen zökkenőmentesek. A 2011-ben bemutatkozó hibrid 3008-asban ez változni fog, igaz abban majd 200 lóerő dolgozik.
am
am
A kipróbált párhuzamos hibrid típusú hajtáslánc magába foglalja a 1.6 l HDi FAP 80 kW (110 LE) dízelmotort, valamint egy elektromos motort, amelynek tartós teljesítménye 16 kW, nyomatéka 80 Nm. Az állandó-mágneses szinkron motor teljesítménye megnövelhető, elérheti a 23 kW-ot és a 130 Nm-t. Az akkumulátortelep feszültsége 150 és 260 volt között ingadozik. A PTMU (Power Train Management Unit) meghatározza a termikus és az elektromos energia helyes megoszlását, válaszul a vezető igényeire és szem előtt tartva a fogyasztást. A villanymotor feladata a jármű elindítása és kis sebességű mozgatása. A dízelmotorra csupán akkor van szükség, ha az autó országúton vagy autópályán halad. Intenzív gyorsításkor pedig mindkettő egyszerre működésbe lép. A motorokhoz hatfokozatú, robotváltó kapcsolódik, amely automatikus vagy manuális üzemmódban is működhet, a sebességek szekvenciálisan kapcsolhatók. Az elektronikus vezérlésű fékrendszer lassításkor és fékezéskor újra tölti az akkumulátorokat. A fékezés intelligens vezérlése felügyeli az arányt az energia-visszanyerő elektromos fékezés és az energiát visszafordíthatatlanul hővé alakító súrlódó fékezés között. A fékrendszer vezérlésének logikája szerint a fékezés hatásossága elsőbbséget élvez az energia-visszanyerés rovására.
am
Külön gombbal kapcsolható be a teljesen elektromos ZEV (Zéro Emission Véhicle) üzemmód. Ebben az esetben a dízelmotor csak intenzívebb gyorsításkor, illetve nagyobb sebességnél lép működésbe. Az akkumulátortelep a pótkerék mélyedésében kapott helyet, így semmit nem vesz el a csomagtérből. Az akkumulátorok Ni-MH (nikkel-fémhidrid) típusúak.
am
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]
Műszaki jellemzők
308 HybrideHDi
308 HDi viszonyítási modell
Dízelmotor
1.6l HDi FAP
2.0l HDi FAP
Teljesítmény
80 kW (≈110 LE) 4000/percnél
100 kW (≈136 LE) 4000/percnél
Nyomaték
240-260 Nm 1750/percnél
320-340 Nm 2000/percnél
Elektromos motor
Állandó-mágneses szinkron
-
Folyamatos teljesítmény
16 kW (≈22 LE)
-
Nyomaték
80 Nm
-
Átmenetileg maximum
23 kW és 130 Nm nyomaték
-
Sebességváltó
Hatfokozatú, elektronikus vezérlésű, mechanikus
Hatfokozatú mechanikus
Kibocsátás
Euro 5
Euro 4
Önsúly (kg)
1460
1426
Hibrid elemek súlya (kg)
110
-
Üzemanyagtartály (liter)
60
60
Elektromos hatótáv (km)
3
-
Fogyasztás
MVEG / CEE vegyes ciklus
Liter / 100 km
3,4
5,5
CO2/ km (g)
90
146
javulás / referencia
- 38 %
Városban
Liter / 100 km
3,0
7,2
CO2/ km (g)
80
191
javulás / viszonyítás
- 58 %
Menetteljesítmények
(50% hasznos terhelés)
Gyorsulás (másodperc)
0 – 1000 m állórajttal
33,0
32,5
0 - 100 km/h
12,2
11,0
Rugalmasság (másodperc)
30 - 60 km/h
3,0 (autom. mód)
4,9 (3. fokozatban)
80 - 120 km/h
7,4 (autom. mód)
9,5 (5. fokozatban)
Speciális felszerelések
Fékek
Elektronikus vezérlésű fékrendszer:
a hagyományos hidraulikus rendszer és az elektromos energiát újra felhasználó fékezés vezérlése
-
Áramszabályzó
Működés feszültségtartománya:
150 és 260 V között; folyadékhűtés
-
Nagyfeszültségű akkumulátor
Típus:
nikkel-fémhidrid
200 V nagyfeszültség és kapacitás: 5,5 Ah
-
Áramátalakító
200 V átalakítása 12V-á, az autó hálózatának elektromos ellátásához elektromos üzemmódban
-
PTMU
GMP felügyelő program vezérli az energia kezelését és biztosítja az optimális fogyasztást