Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7035f8a0-fc19-4d2e-a637-e4c1580fc0bb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerdán már 18 fok is lehet.","shortLead":"Szerdán már 18 fok is lehet.","id":"20250304_Vegre-tenyleg-itt-a-tavasz-napsutes-es-tovabbi-melegedes-jon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7035f8a0-fc19-4d2e-a637-e4c1580fc0bb.jpg","index":0,"item":"40d1dea2-66a7-436f-8d8a-74729e9def99","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_Vegre-tenyleg-itt-a-tavasz-napsutes-es-tovabbi-melegedes-jon","timestamp":"2025. március. 04. 08:21","title":"Végre tényleg itt a tavasz: napsütés és további melegedés jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9871273d-ef27-4062-b247-4a0939d8320b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"2018-ban óta töltötte be a parancsnoki tisztséget.","shortLead":"2018-ban óta töltötte be a parancsnoki tisztséget.","id":"20250303_Lemondott-Bozso-Zoltan-a-Budapesti-Fegyhaz-es-Borton-parancsnoka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9871273d-ef27-4062-b247-4a0939d8320b.jpg","index":0,"item":"9cc0616d-4609-4b89-b1cd-a7295fea9ee3","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Lemondott-Bozso-Zoltan-a-Budapesti-Fegyhaz-es-Borton-parancsnoka","timestamp":"2025. március. 03. 20:22","title":"Lemondott Bozsó Zoltán, a Budapesti Fegyház és Börtön parancsnoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mindkét esetben a kiváltó ok a hörgőkben felgyűlt nyák által kiváltott hörgőgörcs volt.","shortLead":"Mindkét esetben a kiváltó ok a hörgőkben felgyűlt nyák által kiváltott hörgőgörcs volt.","id":"20250303_ferenc-papa-legzesi-elegtelenseg-vatikan-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e.jpg","index":0,"item":"0c5e5f6f-5f8b-404d-8e46-117acbb80c90","keywords":null,"link":"/elet/20250303_ferenc-papa-legzesi-elegtelenseg-vatikan-ebx","timestamp":"2025. március. 03. 19:29","title":"Vatikán: A pápánál hétfőn két alkalommal is akut légzési elégtelenség merült fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99ac68c5-8266-40f9-bef8-dfe1f67e82a9","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Közhely, hogy soha ne feküdjünk le haraggal. Ráadásul egy friss kutatás azt mutatja, hogy reggel pozitívabban látjuk a dolgokat. Mégsem biztos, hogy érdemes reggelre hagyni a békülést. ","shortLead":"Közhely, hogy soha ne feküdjünk le haraggal. Ráadásul egy friss kutatás azt mutatja, hogy reggel pozitívabban látjuk...","id":"20250302_Rosszabb-a-kedve-estenkent-foleg-vasarnap-rosszkedv-depresszio-vita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99ac68c5-8266-40f9-bef8-dfe1f67e82a9.jpg","index":0,"item":"304a3660-eb72-4a57-a83a-644665fc947c","keywords":null,"link":"/elet/20250302_Rosszabb-a-kedve-estenkent-foleg-vasarnap-rosszkedv-depresszio-vita","timestamp":"2025. március. 02. 16:00","title":"Rosszabb a kedve esténként, főleg vasárnap? Nincs egyedül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e07496e-a89b-4f4d-b15b-2dacbc034ac9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Biztonsági veszély miatt azonnal meg kell szabadulni 16 bővítménytől, mert félő, hogy csaláshoz vezet a használatuk. ","shortLead":"Biztonsági veszély miatt azonnal meg kell szabadulni 16 bővítménytől, mert félő, hogy csaláshoz vezet a használatuk. ","id":"20250303_google-chrome-bongeszo-veszelyes-bovitmenyek-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e07496e-a89b-4f4d-b15b-2dacbc034ac9.jpg","index":0,"item":"ec3754b7-1253-4307-a9b7-e5b1027eab94","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_google-chrome-bongeszo-veszelyes-bovitmenyek-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. március. 03. 19:03","title":"3,2 millióan lehetnek veszélyben, azonnal törölni kell ezeket a bővítményeket a Chrome böngészőből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f95aa8b-ebaa-461d-b0b6-07f3d68b35ed","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait, van egy telitalálat.","shortLead":"Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait, van egy telitalálat.","id":"20250302_hatos-lotto-nyeroszamok-telitalalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f95aa8b-ebaa-461d-b0b6-07f3d68b35ed.jpg","index":0,"item":"933bbbec-390a-4cf4-b41b-3308d120be49","keywords":null,"link":"/elet/20250302_hatos-lotto-nyeroszamok-telitalalat","timestamp":"2025. március. 02. 18:11","title":"Valaki csaknem 650 millió forintot nyert a hatos lottón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar kihívásaival, annak terjeszkedésével, ami új gyárak építésével jár. És bizony itt van mit ellesni Ázsiától.","shortLead":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar...","id":"20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121.jpg","index":0,"item":"3f2d4ed1-287b-4502-8ed4-d61253823b58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","timestamp":"2025. március. 03. 18:03","title":"Kétszer annyiba kerül, kétszer olyan hosszú ideig tart az USA-ban, mint Tajvanon: mi lehet az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c8c6311-4183-4573-ac06-cd73ef726da0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Háborúban másképp kell felöltözni, de az egyenruháikat mind méltósággal viselik – üzenték az amerikai elnöknek.","shortLead":"Háborúban másképp kell felöltözni, de az egyenruháikat mind méltósággal viselik – üzenték az amerikai elnöknek.","id":"20250304_donald-trump-volodimir-zelenszkij-oltony-provokacio-csattanos-valasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c8c6311-4183-4573-ac06-cd73ef726da0.jpg","index":0,"item":"7dd860a4-7ef2-401b-b74d-b6c601c8287c","keywords":null,"link":"/elet/20250304_donald-trump-volodimir-zelenszkij-oltony-provokacio-csattanos-valasz","timestamp":"2025. március. 04. 12:08","title":"Csattanós választ adtak az ukránok Trump öltönyös kötekedésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Teszt: dízel-hibrid Peugeot tanulmányautóval a Városligetben
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Külön érdekessége, hogy a dízelmotort kombinálja elektromos hajtással.
am
Külön érdekessége, hogy a dízelmotort kombinálja elektromos hajtással. Az általunk vezetett kísérleti jármű egy Prémium Pack felszereltségi szintű, ötajtós 308 (magába foglalja többek között a panoráma üvegtetőt és az elrejthető kijelzővel ellátott RT4 rendszert), amelyben a jelenleg legkiforrottabb párhuzamos hibrid felépítést helyezték el, hatfokozatú robotváltóval. A 80 kW (110 LE) teljesítményű 1,6 l HDi FAP belsőégésű motorhoz 16 kW-os (22 LE) villanymotor kapcsolódik, ami így 96 kW-os teljesítményt nyújt, azaz a 136 lovas kétlitereshez hasonlítható. Ezt a teljesítménytöbbletet a rövid tesztút során nem éreztük, inkább a csendes üzemmel voltunk elfoglalva. Gyári adatok szerint a hibrid fogyasztása vegyes ciklusban 3,4 liter /100 kilométer, a szén-dioxid-kibocsátás 90 gramm/kilométer, ami 38 százalékkal kisebb, mint az ugyanolyan motorral szerelt 308 HDi esetén. A tesztautóban 5,5 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép, ami természetes, hisz ezt az autót több ezer kilométeres újságírói tesztelésnek vetetették már alá.
am
A motort még 2007-ben úgy alakították ki, hogy már akkor teljesítette a 2009-ben hatályba lépő Euro 5 direktíva követelményszintjét, és lehetővé tegye, hogy az autó kizárólag elektromos, ZEV (Zéro Emission Véhicle – nulla kibocsátású jármű) üzemmódban működjön a belvárosi részeken, ahol erősen szabályozzák a forgalmat. A 308 aerodinamikai tulajdonságai (a légellenállási jellemző 0,67 és a légellenállási együttható 0,29) és a csökkentett gördülési ellenállású Michelin Energy Saver gumiabroncsok alkalmazása szintén hozzájárulnak a kísérleti autó eredményeihez.
am
[[ Oldaltörés: 2011-ben érkezik a szériamodell ]]
am
Ha a járművet feszültség alá helyezzük a szokásos indítókulccsal, nem hallatszik semmi zaj, hiszen nem indul be a dízelmotor. Amikor a sebességváltót előremenetbe helyezve a gázpedálra lépünk, kizárólag az elektromos motor mozgatja az autót, tökéletes csendben és vibrációk nélkül. A dízelmotor elindulásáról és leállításáról stop/start rendszer gondoskodik. A vezető az autó többfunkciós (7 hüvelykes, 16/9 méretű) kijelzőjén megjeleníthető működési ábra segítségével tájékozódhat az energiaáramlásokról. Más információk is megjelennek, például az akkumulátorok feltöltési állapota. Mivel ez még kísérleti jármű, a dízel és az elektromos üzem közötti váltások érezhetőek, nem teljesen zökkenőmentesek. A 2011-ben bemutatkozó hibrid 3008-asban ez változni fog, igaz abban majd 200 lóerő dolgozik.
am
am
A kipróbált párhuzamos hibrid típusú hajtáslánc magába foglalja a 1.6 l HDi FAP 80 kW (110 LE) dízelmotort, valamint egy elektromos motort, amelynek tartós teljesítménye 16 kW, nyomatéka 80 Nm. Az állandó-mágneses szinkron motor teljesítménye megnövelhető, elérheti a 23 kW-ot és a 130 Nm-t. Az akkumulátortelep feszültsége 150 és 260 volt között ingadozik. A PTMU (Power Train Management Unit) meghatározza a termikus és az elektromos energia helyes megoszlását, válaszul a vezető igényeire és szem előtt tartva a fogyasztást. A villanymotor feladata a jármű elindítása és kis sebességű mozgatása. A dízelmotorra csupán akkor van szükség, ha az autó országúton vagy autópályán halad. Intenzív gyorsításkor pedig mindkettő egyszerre működésbe lép. A motorokhoz hatfokozatú, robotváltó kapcsolódik, amely automatikus vagy manuális üzemmódban is működhet, a sebességek szekvenciálisan kapcsolhatók. Az elektronikus vezérlésű fékrendszer lassításkor és fékezéskor újra tölti az akkumulátorokat. A fékezés intelligens vezérlése felügyeli az arányt az energia-visszanyerő elektromos fékezés és az energiát visszafordíthatatlanul hővé alakító súrlódó fékezés között. A fékrendszer vezérlésének logikája szerint a fékezés hatásossága elsőbbséget élvez az energia-visszanyerés rovására.
am
Külön gombbal kapcsolható be a teljesen elektromos ZEV (Zéro Emission Véhicle) üzemmód. Ebben az esetben a dízelmotor csak intenzívebb gyorsításkor, illetve nagyobb sebességnél lép működésbe. Az akkumulátortelep a pótkerék mélyedésében kapott helyet, így semmit nem vesz el a csomagtérből. Az akkumulátorok Ni-MH (nikkel-fémhidrid) típusúak.
am
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]
Műszaki jellemzők
308 HybrideHDi
308 HDi viszonyítási modell
Dízelmotor
1.6l HDi FAP
2.0l HDi FAP
Teljesítmény
80 kW (≈110 LE) 4000/percnél
100 kW (≈136 LE) 4000/percnél
Nyomaték
240-260 Nm 1750/percnél
320-340 Nm 2000/percnél
Elektromos motor
Állandó-mágneses szinkron
-
Folyamatos teljesítmény
16 kW (≈22 LE)
-
Nyomaték
80 Nm
-
Átmenetileg maximum
23 kW és 130 Nm nyomaték
-
Sebességváltó
Hatfokozatú, elektronikus vezérlésű, mechanikus
Hatfokozatú mechanikus
Kibocsátás
Euro 5
Euro 4
Önsúly (kg)
1460
1426
Hibrid elemek súlya (kg)
110
-
Üzemanyagtartály (liter)
60
60
Elektromos hatótáv (km)
3
-
Fogyasztás
MVEG / CEE vegyes ciklus
Liter / 100 km
3,4
5,5
CO2/ km (g)
90
146
javulás / referencia
- 38 %
Városban
Liter / 100 km
3,0
7,2
CO2/ km (g)
80
191
javulás / viszonyítás
- 58 %
Menetteljesítmények
(50% hasznos terhelés)
Gyorsulás (másodperc)
0 – 1000 m állórajttal
33,0
32,5
0 - 100 km/h
12,2
11,0
Rugalmasság (másodperc)
30 - 60 km/h
3,0 (autom. mód)
4,9 (3. fokozatban)
80 - 120 km/h
7,4 (autom. mód)
9,5 (5. fokozatban)
Speciális felszerelések
Fékek
Elektronikus vezérlésű fékrendszer:
a hagyományos hidraulikus rendszer és az elektromos energiát újra felhasználó fékezés vezérlése
-
Áramszabályzó
Működés feszültségtartománya:
150 és 260 V között; folyadékhűtés
-
Nagyfeszültségű akkumulátor
Típus:
nikkel-fémhidrid
200 V nagyfeszültség és kapacitás: 5,5 Ah
-
Áramátalakító
200 V átalakítása 12V-á, az autó hálózatának elektromos ellátásához elektromos üzemmódban
-
PTMU
GMP felügyelő program vezérli az energia kezelését és biztosítja az optimális fogyasztást