Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktornak mintha elfelejtettek volna szólni erről. ","shortLead":"Orbán Viktornak mintha elfelejtettek volna szólni erről. ","id":"20250521_Szijjarto-Helyes-dontes-volt-hogy-semmilyen-modon-nem-avatkozunk-be-a-roman-valasztasba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd.jpg","index":0,"item":"8f7e1e5e-6535-40dc-9ea3-a4be6cb382a5","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Szijjarto-Helyes-dontes-volt-hogy-semmilyen-modon-nem-avatkozunk-be-a-roman-valasztasba","timestamp":"2025. május. 21. 16:08","title":"Szijjártó: Helyes döntés volt, hogy semmilyen módon nem avatkozunk be a román választásba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41732995-ee5e-431b-be89-461a2ffc874d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"„Rövid időn belül” átadja az első Aero L–39 kiképzőgépet a cseh AERO Vodochody, és immáron van pár magyar pilóta, aki repülhet is a típussal.","shortLead":"„Rövid időn belül” átadja az első Aero L–39 kiképzőgépet a cseh AERO Vodochody, és immáron van pár magyar pilóta, aki...","id":"20250521_aero-vodochody-l-39-kikepzogep-elso-pilotak-sikeres-vizsga-magyar-honvedseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41732995-ee5e-431b-be89-461a2ffc874d.jpg","index":0,"item":"0cfaeb91-fb3a-4540-8c10-968aaefd1dcf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_aero-vodochody-l-39-kikepzogep-elso-pilotak-sikeres-vizsga-magyar-honvedseg","timestamp":"2025. május. 21. 16:31","title":"Levizsgáztak az első pilóták a Magyar Honvédség új generációs kiképzőgépein","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5faedec1-9c59-4afc-8dd1-6ada5eb46657","c_author":"Riba István","category":"360","description":"A Kádár-érában bevetett sajtóelnémítási módszereket kreatív formában alkalmazza az Orbán-kormány, csakhogy még az állampárt kézi vezérlése sem tudta elnémítani a demokratikus ellenzéket, amely komoly kockázatokat is vállalva, de megtalálta a módját, hogyan szóljon a nyilvánossághoz.","shortLead":"A Kádár-érában bevetett sajtóelnémítási módszereket kreatív formában alkalmazza az Orbán-kormány, csakhogy még...","id":"20250522_hvg-beszelo-kadar-rendszer-szamizdat-sajtoszabadsag-ugynokvadak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5faedec1-9c59-4afc-8dd1-6ada5eb46657.jpg","index":0,"item":"1fb28151-efe2-40cf-9372-b6174ba50e45","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-beszelo-kadar-rendszer-szamizdat-sajtoszabadsag-ugynokvadak","timestamp":"2025. május. 22. 18:04","title":"„Soha nem vitték el a nyolc szerkesztőt együtt” – mit tanulhatott Orbán abból, ahogy Kádárék bántak a szabad sajtóval?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6320ad35-9f40-4bb8-b42d-7b7ca78ceeb5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lovakat a Cseh Légierő egyik szállítógépével viszik Kazahsztánba.","shortLead":"A lovakat a Cseh Légierő egyik szállítógépével viszik Kazahsztánba.","id":"20250521_A-Hortobagyrol-telepitenek-vissza-vadlovakat-Kazahsztanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6320ad35-9f40-4bb8-b42d-7b7ca78ceeb5.jpg","index":0,"item":"a11d6e76-1ead-4d84-9f4e-eb7e8604173c","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_A-Hortobagyrol-telepitenek-vissza-vadlovakat-Kazahsztanba","timestamp":"2025. május. 21. 13:35","title":"A Hortobágyról telepítenek vissza vadlovakat Kazahsztánba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b38db67a-7082-4316-8bb5-13604000d147","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Városi Civil Alap milliárdjaiból bőven jutott a Fidesznek kampányoló vagy a kormánypárttal együtt induló egyesületeknek, alapítványoknak.","shortLead":"A Városi Civil Alap milliárdjaiból bőven jutott a Fidesznek kampányoló vagy a kormánypárttal együtt induló...","id":"20250521_varosi-civil-alap-nyertesek-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b38db67a-7082-4316-8bb5-13604000d147.jpg","index":0,"item":"52ec7588-8009-495d-a655-8f3c7a619df2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_varosi-civil-alap-nyertesek-fidesz","timestamp":"2025. május. 21. 18:56","title":"Mentőszolgálatnak nem, de a Felcsúti Utánpótlásért Alapítványnak jutott a kormány „civil” támogatásaiból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b336a6ed-7826-4c16-89d5-743677aa2785","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nagyobb motorok átlagéletkora jócskán tíz év felett van. ","shortLead":"A nagyobb motorok átlagéletkora jócskán tíz év felett van. ","id":"20250521_hasznalt-motorok-piaca-olcsobbak-lettek-a-gepek-de-idosebbek-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b336a6ed-7826-4c16-89d5-743677aa2785.jpg","index":0,"item":"aa70bf55-d22c-4e1b-b3b2-79436522452f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_hasznalt-motorok-piaca-olcsobbak-lettek-a-gepek-de-idosebbek-is","timestamp":"2025. május. 21. 09:43","title":"Ébredezik a használt motorok piaca: olcsóbbak lettek a gépek, de idősebbek is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4714664-d29a-42a9-84bd-6a61df7ebfb7","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Mi szükség van még egy könyvre a holokausztról? – ezt kérdezték Magyarországon és az USA-ban is George Eisentől. Az Amerikában élő történész új munkája egyszerre személyes történet a családját ért tragédiáról és tudományos munka az 1941-es galíciai vérengzésekről.","shortLead":"Mi szükség van még egy könyvre a holokausztról? – ezt kérdezték Magyarországon és az USA-ban is George Eisentől...","id":"20250521_hvg-harom-kamenyec-podolszkij-oldokles-holokauszt-zarandokut-george-eisen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4714664-d29a-42a9-84bd-6a61df7ebfb7.jpg","index":0,"item":"e2590bfe-8724-4461-81f1-15b18e9cde43","keywords":null,"link":"/360/20250521_hvg-harom-kamenyec-podolszkij-oldokles-holokauszt-zarandokut-george-eisen","timestamp":"2025. május. 21. 19:32","title":"„Palack, benne a tömeggyilkosságról szóló üzenettel” – a magyar történetírás hazugsága és az Eisen fivérek tragédiája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már tart is a frissen bejelentett leépítés a jegybanknál, minden területről el fognak küldeni dolgozókat.","shortLead":"Már tart is a frissen bejelentett leépítés a jegybanknál, minden területről el fognak küldeni dolgozókat.","id":"20250522_varga-mihaly-matolcsy-mnb-leepites-kirugas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6.jpg","index":0,"item":"26e136b7-94b5-456c-bd2e-d6045b2d5e40","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_varga-mihaly-matolcsy-mnb-leepites-kirugas","timestamp":"2025. május. 22. 11:24","title":"Megkérdezték Varga Mihályt, Matolcsy György embereit rúgja-e ki az MNB-ből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Éveken keresztül ébredtem fél hatkor arra, hogy a szomszéd beindította az Ifáját.
Éveken keresztül ébredtem fél hatkor arra, hogy a szomszéd beindította az Ifáját. Aztán később az Ivecóját, majd a Mercedesét. Miközben a jó öreg dízel kotyogott, ő visszament reggelizni. Fél órával később tért vissza a járműhöz, addig a motor már bemelegedett, és persze az összes szomszéd felébredt. Az ilyen ébresztés Németországban tilos, és 10 euró bírsággal jár – arról nem is beszélve, hogy a szomszédok bosszúja ennél sokkal drasztikusabb lehet. De miért olyan fontos, hogy a motor felmelegítésére odafigyeljünk? Ha hiszünk Leopold Mikulicnak, a Mercedes-Benz motorfejlesztőjének, a modern motorok jól viselik a hidegindítást.
Legyünk mégis óvatosak: a motor és a belső részei különböző anyagokból készülnek és különböző mértékben tágulnak. Azt is érdemes tudni, hogy elsőnek a dugattyúk melegednek fel. Mégpedig úgy, hogy annál gyorsabban tágulnak, minél jobban nyomjuk a gázt. A henger azonban, a körülötte lévő vízborítással, a körülményekhez képest lassabban melegszik. Ez ahhoz vezethet, hogy a dugattyú nem fér bele a hengerbe – tehát szorul. Az így keletkező karcolások a hengerfalon már gyakran azoknál a tengerentúlról érkező új járműveknél is előfordulnak, amik a szállítás során a hajóra fel, majd a hajóról lehajtástól keletkeznek – tehát már jó néhány rövid útszakaszt és hidegindítást tudnak maguk mögött. Ahhoz, hogy eközben elkerüljék a gyertya nedvesedését, kíméletlen gázfröccsel indítják az autókat.
Óvatosan a gázzal Egy további érzékeny pont a hengerfejtömítés. A fej legtöbbször alumíniumból van, gyorsabban melegszik, mint az öntvényvas motorblokk (az alublokkoknál ez kevésbé drámai). Közte van a hengerfejtömítés, ami azért van, hogy kiegyenlítse a mozgást a két nagy motorrész között. És mindezt olyan nyomásnál, ami a 200 bárt is eléri. Már csak emiatt is ajánlatos a visszafogott gázpedál használat. Még ott van a kenőképesség kérdése: a hideg olaj sűrű, nehezen jut el a kenést igénylő helyekre. Míg a hengerfejben a legkisebb sarokba is eljut az olaj 10 másodpercig is eltarthat, ez idő alatt a kenőfelületek még szárazak. A 0W30 vagy 0W40 olajoknál jobb a helyzet, de hidegben ezek sem olyan hígak, mint a víz. És ne feledjük, hogy a motorolaj kb. 80 foknál éri el az optimális kenőhatást.
Néhány másodperc üresjárat, majd normál tempóban vezessünk Az, hogy az olaj mikor éri el ezt a hőmérsékletet, nem tudjuk pontosan – hiszen kinél van olajhőfokmérő? Ha a vízhőmérséklet már normális értéket mutat, az olaj még jéghideg lehet. Körülbelül a 20 kilométer után éri el a kenőolaj az üzemi hőmérsékletet. Az olaj-víz hőcserélőt használó járműveknél (TDI stb.) kicsit gyorsabban megy, a nagy mennyiségű olajtartalékkal rendelkező régebbi modelleknél – Alfa, Porsche, és általában a dízeleknél – az is előfordulhat, hogy szinte alig melegszik fel.
Mégis hogyan történjen a kíméletes indulás hidegben? A melegítés üresjáratban kiesett, már csak azért is, mert a főtengely igénybevétele ilyenkor a legnagyobb. Ehelyett azt ajánljuk: indítsuk be a motort, de ne bőgessük; néhány másodpercig járassuk üresben, és normál tempóban induljunk. Ne húzassuk ki a motort, váltsunk fel mielőbb magasabb fokozatra, 2000-2500-as fordulat bőven elég az ébredező motornak. És így a szomszédokat sem bosszantjuk.