szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Éveken keresztül ébredtem fél hatkor arra, hogy a szomszéd beindította az Ifáját.

Éveken keresztül ébredtem fél hatkor arra, hogy a szomszéd beindította az Ifáját. Aztán később az Ivecóját, majd a Mercedesét. Miközben a jó öreg dízel kotyogott, ő visszament reggelizni. Fél órával később tért vissza a járműhöz, addig a motor már bemelegedett, és persze az összes szomszéd felébredt. Az ilyen ébresztés Németországban tilos, és 10 euró bírsággal jár – arról nem is beszélve, hogy a szomszédok bosszúja ennél sokkal drasztikusabb lehet. De miért olyan fontos, hogy a motor felmelegítésére odafigyeljünk? Ha hiszünk Leopold Mikulicnak, a Mercedes-Benz motorfejlesztőjének, a modern motorok jól viselik a hidegindítást.

Legyünk mégis óvatosak: a motor és a belső részei különböző anyagokból készülnek és különböző mértékben tágulnak. Azt is érdemes tudni, hogy elsőnek a dugattyúk melegednek fel. Mégpedig úgy, hogy annál gyorsabban tágulnak, minél jobban nyomjuk a gázt. A henger azonban, a körülötte lévő vízborítással, a körülményekhez képest lassabban melegszik. Ez ahhoz vezethet, hogy a dugattyú nem fér bele a hengerbe – tehát szorul. Az így keletkező karcolások a hengerfalon már gyakran azoknál a tengerentúlról érkező új járműveknél is előfordulnak, amik a szállítás során a hajóra fel, majd a hajóról lehajtástól keletkeznek – tehát már jó néhány rövid útszakaszt és hidegindítást tudnak maguk mögött. Ahhoz, hogy eközben elkerüljék a gyertya nedvesedését, kíméletlen gázfröccsel indítják az autókat.

Óvatosan a gázzal
Egy további érzékeny pont a hengerfejtömítés. A fej legtöbbször alumíniumból van, gyorsabban melegszik, mint az öntvényvas motorblokk (az alublokkoknál ez kevésbé drámai). Közte van a hengerfejtömítés, ami azért van, hogy kiegyenlítse a mozgást a két nagy motorrész között. És mindezt olyan nyomásnál, ami a 200 bárt is eléri. Már csak emiatt is ajánlatos a visszafogott gázpedál használat. Még ott van a kenőképesség kérdése: a hideg olaj sűrű, nehezen jut el a kenést igénylő helyekre. Míg a hengerfejben a legkisebb sarokba is eljut az olaj 10 másodpercig is eltarthat, ez idő alatt a kenőfelületek még szárazak. A 0W30 vagy 0W40 olajoknál jobb a helyzet, de hidegben ezek sem olyan hígak, mint a víz. És ne feledjük, hogy a motorolaj kb. 80 foknál éri el az optimális kenőhatást.

Néhány másodperc üresjárat, majd normál tempóban vezessünk
Az, hogy az olaj mikor éri el ezt a hőmérsékletet, nem tudjuk pontosan – hiszen kinél van olajhőfokmérő? Ha a vízhőmérséklet már normális értéket mutat, az olaj még jéghideg lehet. Körülbelül a 20 kilométer után éri el a kenőolaj az üzemi hőmérsékletet. Az olaj-víz hőcserélőt használó járműveknél (TDI stb.) kicsit gyorsabban megy, a nagy mennyiségű olajtartalékkal rendelkező régebbi modelleknél – Alfa, Porsche, és általában a dízeleknél – az is előfordulhat, hogy szinte alig melegszik fel.

Mégis hogyan történjen a kíméletes indulás hidegben? A melegítés üresjáratban kiesett, már csak azért is, mert a főtengely igénybevétele ilyenkor a legnagyobb.  Ehelyett azt ajánljuk: indítsuk be a motort, de ne bőgessük; néhány másodpercig járassuk üresben, és normál tempóban induljunk. Ne húzassuk ki a motort, váltsunk fel mielőbb magasabb fokozatra, 2000-2500-as fordulat bőven elég az ébredező motornak. És így a szomszédokat sem bosszantjuk.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Téli gumi bérautóra?

Ez persze nem azt jelenti, hogy az autókölcsönzőt hónunk alatt két pár téli gumival keressük fel.