szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Az Audi Hungaria Motor Kft. a 2009-es üzleti évet pozitív mérleggel zárta ugyan, de jelentősen visszaesett a termelése, félmillióval kevesebb motor és 30 ezerrel kevesebb autó készült Győrben. Ennek ellenére nem került sor tömeges elbocsátásokra, a létszámot pótszabadságok kiadásával őrizték meg.

Thomas Faustmann ügyvezető az ingolstadti sajtótájékoztatón bejelentette, hogy 2009-ben 1 383 909 motort és 32 603 járművet gyártottak Győrben, 27, illetve 46 százalékkal kevesebbet, mint 2008-ban. Felére csökkent az Audi A3 kabriók, valamint a TT Roadster darabszáma, TT kupéból 13 ezerrel kevesebb készült. 

A tavalyi üzleti évben két hatékony motor sorozatgyártását kezdték meg, nagy igény van az 1,6 literes közös nyomócsöves dízel-, valamint a bioetanollal is működő 2,0 literes TFSI benzinmotorokra. A termékválaszték egy 2,5 literes öthengeres, turbófeltöltős erőforrással is bővült, amelyet a TT RS-be építenek. Az Audi TT család legsportosabb, 340 lovas tagjából 2009-ben 1461-et készítettek, közel ugyanannyit, mint ahány Lamborghinit. Győrben gyártják a Genfben bemutatott Audi RS5 450 lóerős V8-as motorját, sőt az R8-ashoz és az RS6-oshoz hasonlóan néhány karosszériaelemét is.

2009-ben Európában kevesebb nagy motorral szerelt Audit értékesítettek, köszönhetően annak, hogy az A8-as és a VW Touareg is elérkezett életciklusa megújulásához. Míg 2008-ban 50 ezer V8/V10/V12-es motort gyártottak, addig tavaly csupán 21 ezret. Jelentősen visszaesett ugyanakkor a négyhengeres dízelmotorok iránti igény, 709 ezer helyett csupán 454 ezret rendeltek meg. Csökkent a V6-os dízelmotorok és a négyhengeres Otto motorok iránti szükséglet, viszont alig változott a hathengeres benzinesek kereslete. 2010-ben jön az Audi A7, már bemutatták az új A8-ast és az új Touareget is, ami lendületet ad a nagy motorok előállításának. A pénzügyi válság miatt keresettebbek a benzinmotorok, megfordult a dízeltrend. 

2009 áprilisában készült el a 400 ezredik Audi TT, a jubileumi példány német megrendelésre 170 lovas dízelmotorral és összkerékhajtással készült. A kínaiak is felfedezték a TT-t, amelből külön az ázsiai piacra speciális fekete-fehér, narancs-fekete és vörös-fekete változatok is készülnek. A kiemelt érdeklődés azonban nem ad okot aggodalomra, Thomas Faustmann kihangsúlyozta: a TT marad Győrben, nem megy Kínába.

A vállalat magas szinten tartotta beruházásainak volumenét, 187 millió eurót fordítottak kutatásra, infrastruktúrára,  AVS vezérműtengelyek, valamint négyhengeres TFSI és 5-6 hengeres Otto- és dízelmotorok fejlesztésére. A vállalat adózás előtti eredménye 45,8 százalékkal 290 millió euróra csökkent. Tavaly az Audi Motor Hungaria Kft. árbevétele elérte a 3,875 milliárd eurót.

Az 5624 fős létszámot a visszaeső megrendelések ellenére pótszabadságok kiadásával, insourcinggal (külső tevékenységek visszaszervezésével) sikerült megtartani, az előző évhez képest 254 dolgozóval kevesebbet foglalkoztattak. Az Audi AG ingolstadti éves beszámolóján elhangzott, hogy az eredményrészesedésből az Audi németországi dolgozói átlagban 2300 eurót valamint fejenként 1200 eurós jutalmat kapnak. A győri munkásokra is kiterjesztik az eredményrészesedést, de hogy ők mennyit kapnak, az ügyvezető még nem árulta el. Tény, hogy a 2009-es bérfejlesztést nem kapták meg a dolgozók, ezt összesen 22 nap pótszabadsággal váltották ki. Ezzel 533 fő munkahelyét mentették meg, az insourcinggal további hatszázat. A kormányzattal folytatott sikeres tárgyalások eredményeképp rugalmas munkaidőkeretet sikerült kialakítani. A plusz-mínusz 200 órát a korábbi fél év helyett 3 év alatt lehet kiegyenlíteni, ez azért hasznos, mert biznyos termékek (kabriók) szezonálisak.

Thomas Faustmann bizakodóan tekint 2010-re, hisz az első két hónap világszerte jó eredményeket hozott az Audinak. Győrben 2010-ben 80 ezerrel több motor és 3500-zal több jármű gyártására számítanak. A válság előtti termelést idézik a januári és februári számok: ebben a két hónapban 273 947 motort és 6215 autót gyártottak nálunk. Johannes Roscheck pénzügyi igazgató hangsúlyozta, hogy 2010-ben újra növelik a győri beruházásokat. A vállalat vezetői bíznak abban, hogy a kisebb, akár 1,2 literes motorok gyártása is Győrbe kerülnek. 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Audi: újra egymillió autó a cél

Az Audi ingolstadti főhadiszállásán Rupert Stadler, az Audi első számú vezetője bejelentette, hogy a gazdasági válság nehézségei ellenére jó évet zárt a márka. 2009-ben 949 729 Audit szállítottak ki, a bevétel 29,8 milliárd, az üzleti eredmény 1,6 milliárd euró, az adózás előtti nyereség 1,928 milliárd euró volt.