Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"525efaa6-c0b7-44a5-a999-82d9cd695c0f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ivóvízszolgáltató szerint csak lokális probklémáról van szó, a polgármester nem javasolja senkinek, hogy igyon a vízből.","shortLead":"Az ivóvízszolgáltató szerint csak lokális probklémáról van szó, a polgármester nem javasolja senkinek, hogy igyon...","id":"20250118_Larvak-es-kukacok-vannak-az-ivovizben-Pilisen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/525efaa6-c0b7-44a5-a999-82d9cd695c0f.jpg","index":0,"item":"8516c36d-4cf6-47b3-99bd-7d1fdee0a5d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_Larvak-es-kukacok-vannak-az-ivovizben-Pilisen","timestamp":"2025. január. 18. 10:55","title":"Lárvák és kukacok vannak az ivóvízben Pilisen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy embert feszítővágóval szabadítottak ki az egyik roncsból.","shortLead":"Egy embert feszítővágóval szabadítottak ki az egyik roncsból.","id":"20250117_baleset-karambol-busz-auto-91-fout-jaszapati","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"ab3dfbec-e327-450e-acd3-94fa205b94be","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_baleset-karambol-busz-auto-91-fout-jaszapati","timestamp":"2025. január. 17. 06:56","title":"Busz és autó ütközött a 31-es főúton Jászapátinál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b20d90-1506-471f-8e68-102951812d15","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"A gazdaság változásaihoz igazította az Eurostat és a KSH a tevékenységek osztályozását, az új rendszer szerint már egyértelműen besorolható az uberezés és az Airbnb-zés, de hungarikumokból sincs hiány, a pálinkához és a jurtabérléshez csatlakozott a kisvasút is. A cégek és vállalkozók tevékenységeinek átvezetése automatikusan megtörtént – elméletileg, de nem ment minden zökkenőmentesen.","shortLead":"A gazdaság változásaihoz igazította az Eurostat és a KSH a tevékenységek osztályozását, az új rendszer szerint már...","id":"20250117_ksh-teaor-nav-airbnb-uber-influenszer-e-sport-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b20d90-1506-471f-8e68-102951812d15.jpg","index":0,"item":"bfab3532-798f-4ed2-9a2a-e774e440912a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_ksh-teaor-nav-airbnb-uber-influenszer-e-sport-ebx","timestamp":"2025. január. 17. 13:00","title":"Már influenszerekkel, lósuttogókkal és kisvasutakkal is számol a KSH: megérkezett a nagy TEÁOR-ráncfelvarrás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00fd7f97-11d9-4681-908b-93b1381dd479","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tűzőgép egy igen elterjedt irodai kellék, bár a digitalizálódó világban már nincs akkora jelentősége, mint évekkel korábban. Ettől függetlenül esetenként igencsak hasznos lehet, ráadásul van egy kevéssé ismert oldala is.","shortLead":"A tűzőgép egy igen elterjedt irodai kellék, bár a digitalizálódó világban már nincs akkora jelentősége, mint évekkel...","id":"20250117_ketfelekeppen-tud-kapcsozni-a-legtobb-tuzogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00fd7f97-11d9-4681-908b-93b1381dd479.jpg","index":0,"item":"388df1a4-4113-4859-820d-0152543164cf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_ketfelekeppen-tud-kapcsozni-a-legtobb-tuzogep","timestamp":"2025. január. 17. 16:03","title":"Mindenki használja, senki nem tudja: a tűzőgépének van egy titkos funkciója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae101ba3-7b1a-4cc0-a1b1-fcbe11dcacc1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Január 18-án ünnepli a 70. életévét az Oscar-díjas amerikai színész, filmrendező, producer.","shortLead":"Január 18-án ünnepli a 70. életévét az Oscar-díjas amerikai színész, filmrendező, producer.","id":"20250118_Farkasokkal-tancolt-tobb-volt-mint-testort-es-visszautasitotta-Tarantinot---Kevin-Costner-70-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae101ba3-7b1a-4cc0-a1b1-fcbe11dcacc1.jpg","index":0,"item":"f75ec80f-afc3-42db-bba6-44cb4f9459c1","keywords":null,"link":"/kultura/20250118_Farkasokkal-tancolt-tobb-volt-mint-testort-es-visszautasitotta-Tarantinot---Kevin-Costner-70-eves","timestamp":"2025. január. 18. 13:00","title":"Farkasokkal táncolt, több volt, mint testőrt, és visszautasította Tarantinót - Kevin Costner 70 éves","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség szerint az autóban rögzített genetikai nyom közvetlen vérrokonságot mutat a Magyarországon elítélt férfival. ","shortLead":"A rendőrség szerint az autóban rögzített genetikai nyom közvetlen vérrokonságot mutat a Magyarországon elítélt...","id":"20250117_nemzetkozi-elfogatoparancs-moldav-audis-amokfuto-baleset-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598.jpg","index":0,"item":"2a18a9b2-e79d-4040-a37a-90df0839a983","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_nemzetkozi-elfogatoparancs-moldav-audis-amokfuto-baleset-rendorseg","timestamp":"2025. január. 17. 15:29","title":"DNS-vizsgálat igazolta, hogy a kiutasított moldáv embercsempész testvére vezethette a balesetet okozó Audit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81752874-1ed4-4629-9462-5e661140bb2c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több helyen szerelnek fel kamerákat, gyakran észre sem vesszük ezeket. A kamerák mögött álló, esetleg fejlett algoritmusok pedig feldolgozzák biometriai adatainkat. Miután ezek a gépi programok egyre fejlettebbek, kifinomultak, érdekes kérdés, hogy vajon hogyan és mennyire lehet elrejteni előlük a személyazonosságot.","shortLead":"Egyre több helyen szerelnek fel kamerákat, gyakran észre sem vesszük ezeket. A kamerák mögött álló, esetleg fejlett...","id":"20250118_modszerek-az-arcfelismero-rendszerek-megtevesztesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81752874-1ed4-4629-9462-5e661140bb2c.jpg","index":0,"item":"35a60410-8266-4f7a-9a1d-038117ef9282","keywords":null,"link":"/tudomany/20250118_modszerek-az-arcfelismero-rendszerek-megtevesztesere","timestamp":"2025. január. 18. 16:03","title":"Be lehet-e csapni az arcfelismerést?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Hurráoptimista és erősen kritikus – sőt, személyeskedő, fenyegető – hangulat jellemezte az indiai téli nyaralásáról hazatért Orbán Viktor péntek reggeli rádióinterjúját. Rogán Antal szankciós listára kerülése egy mondatot ért, annál több szó esett a Washington–Brüsszel-tengelyről, a Soros-hálózatról és hogy 2025 a középosztály megerősödésének éve lesz.","shortLead":"Hurráoptimista és erősen kritikus – sőt, személyeskedő, fenyegető – hangulat jellemezte az indiai téli nyaralásáról...","id":"20250117_Orban-Brusszel-Soros-Ukrajna-radiointerju-kossuth-Trump-gazdasag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc.jpg","index":0,"item":"a88a77c8-a401-4d24-99b2-a8803171a7b1","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_Orban-Brusszel-Soros-Ukrajna-radiointerju-kossuth-Trump-gazdasag-ebx","timestamp":"2025. január. 17. 12:36","title":"Orbán úgy kipihente magát Indiában, hogy hazatérve kiosztotta a fél világot Brüsszeltől Soroson át Ukrajnáig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár a berlini zöldség-gyümölcs piacon reggel 7-kor nem támadtak le minket a német, török és görög zöldségesek, hogy...
Bár a berlini zöldség-gyümölcs piacon reggel 7-kor nem támadtak le minket a német, török és görög zöldségesek, hogy honnét ez a szép teherautó, azért mi mégis büszkén toltuk be a Movano orrát – amelyen minden idők legnagyobb Opel logója feszít - az elektromos targoncák sűrűjébe. A Movano szebb lett, nagyobb, erősebb és takarékosabb elődjénél. A korábbi Movano abban is különbözik az újtól, hogy ennek fejlesztésében már az első ecsetvonásnál jelen voltak az Opel mérnökei, a Movano/Master család igazi koprodukció.
Erősségei: 300 féle változat, első- és hátsókerékmeghajtás, akár 4,5 tonnás össztömeg, 2,5 tonna teherbírás, akár 17 köbméteres raktér, alacsony fogyasztás, Euro5-ös motor, kényelmes vezetőhely. Négy hosszban és háromféle magasságban kapható majd, nálunk elsőként a két középső változat érhető el júniustól. Az importőr a Movano árait májusban teszi közzé, a 16 személyes elsőkerékhajtású kisbusz szeptemberben várható.
További képek a galériában. Kattintson a képre!
am
A vezetőfülke elemei, kapcsolói Renault-ból lehetnek ismerősek, francia volt a navigációs rendszer is, amely helyenként képes volt furcsa dolgokat művelni. A komfort is franciás, kényelmes ülésben vezethettünk, a hosszú fuvarok kényelmetlenségeinek enyhítésére légrugós ülés is rendelhető. A háromszemélyes kivitelben a középső ülés irodaasztallá alakítható át, az ülések alatt hatalmas üregekbe pakolhatunk. Tárolóhelyekben egyébként is erős a Movano, a gumicsizmától a másfél literes palackig, a mobiltelefontól a parkolójegyig mindennek van helye. A menetlevél írása sem jelenthet akadályt, könnyedén elővarázsolhatjuk a tartóját a műszerfalból. Hatalmas a szélvédő, a tükrökből jól belátható a jármű, a kormány mélységben nem állítható. Hosszú az opciós lista, az általunk kipróbált tesztautókban volt ESP, tempomat, tolatóradar. Széria a jókora méretű tolóajtó (1,05-1,27 méter széles, 1,58-1,78 méter magas), amelyen könnyedén befér a raklap. Nincsenek kiszögelések, akadályok, targoncával pakolhatunk. Felárért dupla tolóajtó is rendelhető
Moduláris padlólemezének köszönhetően a Movano immár hátsókerekes változatban is kapható, az erősebb, leghosszabb, 146 lovas változaton dupla kerekek vannak hátul (a 4,5 tonnás modellben alaptartozék, de a háromtonnás változathoz is rendelhető).
[[ Oldaltörés (Nem driftelésre való) ]]
Élmény volt a hatalmas monstrumot vezetni, egy pillanatig sem éreztette velünk, hogy nagy falat lenne számunkra. 200 kilós rakományunkkal még az autópályán sem kellett lehúzódnunk a középső sávban. A 125 lovas és a 100 lovas változat sem tűnt gyengének, igaz, azokkal az autópályán már nem vigéckedtünk. A 2,3 literes turbódízelt kérésre részecskeszűrővel szerelik fel, így teljesíti az Euro 5-ös környezetvédelmi normát. A kétnapos tesztelés során a 146 lovas L4 H2 (leghosszabb és közepes magasságú) hátsókerekes Movano 10 litert fogyasztott átlagban, a 125 lovas L3 H2 modell 9 litert evett, míg a legkisebb L1 H1 100 lovas változat megelégedett 8 liter gázolajjal száz kilométerenként. Sebességváltója hatsebességes, rendelhető Easytronic félautomata is. A váltás esedékességét a műszerfalon elektronika jelzi.
Rakterében tucatnyi szembe akaszthatjuk a rögzítő hevedereket, de rendelésre teljes belső borítást és szerelvényezést is kérhetünk. A leghosszabb, 6,85 méteres változat (tengelytávja 4,33 méter) rakterének hossza 4,4 méter, a Movano akár 3 tonnát is vontathat.
További képek a galériában
am
A hátsó ajtók (1,58 méter széles és maximum 1,82 méter magas) 180 fokban nyílnak, de 270 fokos nyitást is rendelhetünk, az oldallemezekhez mágnessel rögzíthető a kitárt ajtó. A kerékjártai ívek között hasznos szélesség 1380 milliméter, a hátsókerekes változatoknál 1080 milliméter.
Alaphelyzetben 80 literes az üzemanyagtartály, de felárért 105 literes is kérhető (az igazság az, hogy eleve 105 literes tartállyal szerelik az autót, de csak felárért veszik ki azt az elemet, amely 80 literre korlátozza). Ezzel elméletileg akár 1400 kilométeres hatótávval is rendelkezhet az autó.
Költséghatékonyság terén sokat várnak a Movanótól a tervezői, Az olajcsere periódus például 40 ezer kilométer, a hűtőfolyadék-csere periódusa 160 ezer kilométerre tolódott ki. Az Opel számításai szerint az üzemeltetési költsége 10 százalékkal csökkent az elődhöz képest.
am
Az ADAC brandenburgi tesztpályáján kipróbálhattuk mennyire hatékony a Movano új négy tárcsafékes ABS fékrendszere, amelyet elektronikus fékerőelosztóval (EBD) vérteztek fel. 100 kilométer/órás sebességről vészfékezéssel (ilyenkor bekapcsol a vészvillogó) 40,3 méter alatt sikerült megállnom 250 kilós terheléssel. Ez a nap legjobb ideje volt, de a többieknek is sikerült 44 méteren belül lefékezniük. A hátsókerekes változatokban az ESP alapfelszerelés, de minden változathoz rendelhető. A szlalom tesztben hármas sebességfokozatban teljes sebességgel nyúztuk a hosszított 146 lovas Movanót, a negyedik bolyánál kisodródás helyett beavatkozott az ESP és megszelídítette az autót. Nagyon komolyan befékezett, a gumik nyoma vastagon jelezte hatékonyságát. Ha a sofőr egy autópálya lehajtójáról túl nagy lendülettel érkezik meg az alsóbbrendű útra, az ESP vigyáz rá, és természetesen a rakományra is.
Alaphelyzetben csak a vezetőt védi légzsák, de rendelhető oldallégzsák és kanyarkövető fényszóró is.
Biró Csongor
[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]
További képek a galériában
am
Engines
2.3 CDTI
2.3 CDTI
2.3 CDTI
2.3 CDTI (DPF)
2.3 CDTI (DPF)
2.3 CDTI
(DPF)
Fuel type
Diesel
Diesel
Diesel
Diesel
Diesel
Diesel
Emissions standard compliance
Euro 4
Euro 4
Euro 4
Euro 5
Euro 5
Euro 5
Number of cylinders
4
4
4
4
4
4
Displacement
cm³
2298
2298
2298
2298
2298
2298
Bore x Stroke
mm
85 x 101.3
85 x 101.3
85 x 101.3
85 x 101.3
85 x 101.3
85 x 101.3
Compression ratio
:1
16
16
16
16
16
16
Max. output
kW (hp)
74 (100)
92 (125)
107 (146)
74 (100)
92 (125)
107 (146)
at rpm
3500
3500
3500
3500
3500
3500
Max. torque
Nm
285
310
350
285
310
350
at rpm
1250-2000
1250-2500
1500-2750
1250-2000
1250-2500
1500-2750
Fuel tank capacity (standard/option)
l
80 (105)
80 (105)
80 (105)
80 (105)
80 (105)
80 (105)
Service interval
km
40.000
40.000
40.000
40.000
40.000
40.000
Transmission
Front wheels (FWD)/Rear wheels (RWD)
km
FWD / RWD
FWD / RWD
FWD / RWD
FWD / RWD
FWD / RWD
FWD / RWD
6-speed manual
standard
standard
standard
standard
standard
standard
Easytronic
--
option
option
--
option
option
Chassis / Brakes
Suspension front
McPherson strut type, anti-roll bar (except L1)
Suspension rear
Steel spring suspension, single leaf (FWD versions) / dual leaf (L3 RWD versions with Single Rear Wheels (SRW)) /triple leaf (L3 and L4 versions with Dual Rear Wheels (DRW))
Brakes
discs, ventilated front 302 x 28 mm, rear. 305 x 12 mm (L3 3,5 t / L3 4,5 t / L4 4,5 t: 305 x 18 mm)