Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a22944fd-4498-4f39-a553-56adf93b51f1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az osztrák síparadicsomokból már nem igazán jönnek haza a munkavállalók a nyárra, hatalmas a munkaerőhiány a Balatonnál. A szakképzett munkavállalók korábban elképzelhetetlen elvárásokkal állnak elő.","shortLead":"Az osztrák síparadicsomokból már nem igazán jönnek haza a munkavállalók a nyárra, hatalmas a munkaerőhiány...","id":"20250527_Idenymunka-a-Balatonnal-millios-fizetes-panoramas-szoba-masszor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a22944fd-4498-4f39-a553-56adf93b51f1.jpg","index":0,"item":"08a76b20-6166-4a3c-95a1-67a52516ad08","keywords":null,"link":"/kkv/20250527_Idenymunka-a-Balatonnal-millios-fizetes-panoramas-szoba-masszor","timestamp":"2025. május. 27. 08:56","title":"Idénymunka a Balatonnál: milliós fizetés, panorámás szoba, masszőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem volt túl sikeres a Starship űrhajó tesztje a legutóbbi két alkalom során, de most újból próbára teszi az űrhajót a SpaceX.","shortLead":"Nem volt túl sikeres a Starship űrhajó tesztje a legutóbbi két alkalom során, de most újból próbára teszi az űrhajót...","id":"20250527_spacex-starship-urhajo-fejlesztes-tesztrepules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3.jpg","index":0,"item":"47b220c7-f1e3-4162-9305-59d04f613c6f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250527_spacex-starship-urhajo-fejlesztes-tesztrepules","timestamp":"2025. május. 27. 15:03","title":"Kiderült, mi okozta a Starship űrhajó látványos robbanását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy átlagos kedd a magyar politikában. ","shortLead":"Egy átlagos kedd a magyar politikában. ","id":"20250527_tisza-part-lazar-janos-bohoc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7.jpg","index":0,"item":"00ecfe44-5e13-48f2-8a5d-48b6b979c339","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_tisza-part-lazar-janos-bohoc","timestamp":"2025. május. 27. 13:10","title":"A Tisza Párt hazugozta és bohócozta Lázár Jánost, miután a miniszter Kollár Kingát emlegette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8843d88-e0b2-405d-8de3-e33c6df84900","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Azzal már nagyjából tisztában vagyunk, hogy mennyire befolyásolhatják karbonlábnyomunkat közlekedési, hűtési, fűtési és fogyasztási szokásaink, viszont eddig kevés szó esett a digitális karbonlábnyomról. Pedig – mint Huszics György a Carbon.crane társalapítója és ügyvezetője, a zCast új adásának vendége mondja – hiába nincs mobilunknak kipufogója vagy kéménye, mégis kapcsolódik hozzá kibocsátás. De vajon mennyi?","shortLead":"Azzal már nagyjából tisztában vagyunk, hogy mennyire befolyásolhatják karbonlábnyomunkat közlekedési, hűtési, fűtési és...","id":"20250528_digitalis-karbonlabnyom-kibocsatas-fenntarthatosag-Huszics-Gyorgy-carboncrane-zcast-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8843d88-e0b2-405d-8de3-e33c6df84900.jpg","index":0,"item":"d044f632-67e9-43be-8b25-c767c38b6d33","keywords":null,"link":"/zhvg/20250528_digitalis-karbonlabnyom-kibocsatas-fenntarthatosag-Huszics-Gyorgy-carboncrane-zcast-podcast","timestamp":"2025. május. 28. 16:41","title":"zCast: Tudja, mennyivel nő károsgáz-kibocsátása, ha rákattint erre a cikkre? – itt a kellemetlen igazság a digitális karbonlábnyomról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az építési és közlekedési miniszter a kormány „átláthatósági” törvényjavaslatát kommentálta a sajtótájékoztatóján.","shortLead":"Az építési és közlekedési miniszter a kormány „átláthatósági” törvényjavaslatát kommentálta a sajtótájékoztatóján.","id":"20250527_Lazar-azzal-nyugtatta-az-egzisztenciajat-nem-felto-telexes-ujsagirot-Nem-tudhatja-elore-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd.jpg","index":0,"item":"97de3e0f-524c-4166-802a-474033116a29","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_Lazar-azzal-nyugtatta-az-egzisztenciajat-nem-felto-telexes-ujsagirot-Nem-tudhatja-elore-ebx","timestamp":"2025. május. 27. 11:48","title":"Lázár szerint a telexes újságíró nem tudhatja előre, hogy kell-e féltenie az egzisztenciáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d059be53-7f64-49ac-b504-95049dec73a8","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Digitálisan tartják számon a Tisza Szigetek tagjainak minden közösségi aktivitását, ezekkel lehet pontokat, jelvényeket szerezni, és végül a legszorgalmasabbak lesznek a vezetők és a politikusok. Mire lesz jó a hamarosan megjelenő Tisza-applikáció? Hogyan született a nagyváradi út ötlete? Mit kezdenek a több százezres közösséggel? Radnai Márk, a párt alelnöke mondta el.","shortLead":"Digitálisan tartják számon a Tisza Szigetek tagjainak minden közösségi aktivitását, ezekkel lehet pontokat, jelvényeket...","id":"20250528_hvg-Rendszervaltas-mobilappal-radnai-mark-interju-tisza-part-digitalis-magyar-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d059be53-7f64-49ac-b504-95049dec73a8.jpg","index":0,"item":"472d0ff0-b962-45c4-9507-93cae85b5e5a","keywords":null,"link":"/360/20250528_hvg-Rendszervaltas-mobilappal-radnai-mark-interju-tisza-part-digitalis-magyar-peter","timestamp":"2025. május. 28. 06:30","title":"Minden szervezetben vannak súrlódások – a Tisza kulisszatitkairól beszélt Magyar Péter közösségépítője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ead65a9-4101-4d55-a0fb-a33c9fb38fb5","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az kocsik 40 százalékkal drágultak, amit messze nem követtek az átlagkeresetek. ","shortLead":"Az kocsik 40 százalékkal drágultak, amit messze nem követtek az átlagkeresetek. ","id":"20250528_Mar-a-nemeteknek-is-tul-dragak-az-uj-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ead65a9-4101-4d55-a0fb-a33c9fb38fb5.jpg","index":0,"item":"d7ad0502-10c4-49ac-a807-41b76ea46698","keywords":null,"link":"/cegauto/20250528_Mar-a-nemeteknek-is-tul-dragak-az-uj-autok","timestamp":"2025. május. 28. 07:52","title":"Túl drága lett az új autó még a németeknek is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0fba986-ccec-49e4-84c7-e1ec43a493ee","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az európai ügyek minisztere szerint politikai hisztériakeltés és nyomásgyakorlás, hogy ismét az uniós tagállamok napirendjén szerepelt a magyar jogállamiság ügye, különös tekintettel a gyülekezési törvény módosítására és a poloskatörvényre. Bóka János szerint hiába kéri az Európai Bizottság a kormánytól az „átláthatósági” törvénytervezet visszavonását, az egyéni képviselői indítványra, nem pedig kormányjavaslatra került a parlament elé. A magyar kormány egy vétóval koronázta meg a mai napot.","shortLead":"Az európai ügyek minisztere szerint politikai hisztériakeltés és nyomásgyakorlás, hogy ismét az uniós tagállamok...","id":"20250527_jogallamisag-hetes-cikk-boka-janos_pride-poloska-torveny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0fba986-ccec-49e4-84c7-e1ec43a493ee.jpg","index":0,"item":"3c11a40e-393a-44f0-91ef-22a4c4788be5","keywords":null,"link":"/eurologus/20250527_jogallamisag-hetes-cikk-boka-janos_pride-poloska-torveny-ebx","timestamp":"2025. május. 27. 21:16","title":"Bóka János a meghallgatás után: A kormány nem tudja visszavonni az „átláthatósági” törvényt, mert nem ők terjesztették be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12.
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12. alkalommal – megint vizsgálat alá vont Európa legjelentősebb 26 alagútját. 16 esetben nagyon jó minősítést kaptak, négy esetben jó, és két alkalommal a kielégítő minősítést érdemelték ki az alagútak. Ugyanakkor még mindig három alagút kapta az aggályos, és további egy a hiányos minősítést. Az alagútak szerencsére egyre biztonságosabbak, az új építmények kivétel nélkül jó minősítést kaptak.
A vizsgált alagútak harmadában hiányoztak a hangosbemondók, a negyedükben pedig sötétek a falak, kevés a segélyhívó, és a menekülő útvonalak nincsenek megfelelően kitáblázva.
A lista élére ezúttal egy francia alagút került: a párizsi A86-s úton lévő Duplex. Az építmény különlegessége, a két szint: alul és fölül külön, két irányban haladnak az autók. Ez a megoldás szerencsére csak a magasság rovására megy, nem pedig a biztonságéra. A 2009-ben megnyitott alagút 4530 méter hosszú és a biztonság tekintetében követendő példa lehet minden ország számára.
Sokkal komorabban néz ki a lista másik vége, vagyis a teszt vesztese. Ide az izlandi 1. főúton Akranesnél található Hvalfjörður alagút került. 1998-ban építették az 5770 méter hosszú építményt, amelynél számtalan hiányosságot fedeztek fel a szakértők. Először is, nagyon hézagosan helyeztek el benne kamerákat. A segélyhívók igen távol vannak egymástól, nincs benne automatikus tűzjelző berendezés, a tűzoltóknak fenntartott út nagyon hosszú. A szellőzés nem akadályozza meg, hogy az alagút mennyezetéről beáramló füst leszálljon. Életveszélyes továbbá, hogy hiányoznak a vészkijáratok és a menekülőútvonalat sem mutatják jelzőfények. A hiányos minősítést kapta az alagút, és a tesztelők figyelmeztették az izlandiakat.
Egy német alagút is megbukott A vizsgált három német alagút közül, az A44-es úton Velbertnél található 25 éves műtárgy nem teljesítette a kívánt követelményeket. Sötét az úttest, hiányzik a videorendszerm kevés a menekülési útvonalakat jelző tábla. Emiatt az építmény az aggályos minősítést kapta. A másik két vizsgált német alagút, a Lohberg Darmstadtnál, és a Richard-Strauss alagút Münchennél ugyanakkor a nagyon jó minősítést kapott a tesztben.
Így teszteltek Az ADAC és partnerklubjai célul tűzték ki, hogy 2019-re Európa minden alagútja biztonságos legyen. Éppen ezért rendszeresen vizsgálják az építményeket, és tapasztalataikat megosztják az üzemeltetőkkel. Nyár elején a szakemberek fogták a bőröndjeiket és útnak indultak. 13 ország 26 alagútját vették górcső alá: négyet Spanyolországban (Cantalobos, Bracons, Valdepastores, Pedra do Couto), hármat-hármat Németországban (Lohberg, Richard-Strauss, Birth), Olaszországban (San Demetrio, Vigne, Claviere), Ausztriában (Kreuzenstein, Katschberg, Tanzenberg) és Svájcban (Murgwald, Witi, Mont Terri) , kettőt-kettőt Franciaországban (Duplex A86, Maurice Lemaire), Norvégiában (Hanekleiv, Botne), egyet-egyet pedig Belgiumban (Cinqauntenaire), Horvátországban (Sveti Rok), Hollandiában (Hubertus), Szlovéniában (Sentvid), Csehországban (Panenska) és a tesztek történetében először Izlandon (Hvalfjörður).
A vizsgálat kritériumai: az alagút hossza, fekvése, jelentősége az utazások során. Kiemelten figyelték a biztonságot, illetve azt, mi vár az utazókra az alagútban baleset, tűz, vagy egyéb vészhelyzet esetén.
Így lehet biztonságos az alagút
- Az autósokat informálni kell arról, hogyan viselkedjenek, közlekedjenek az alagútban, és mit tegyenek a biztonságos autózás érdekében. Arról, hol találhatók a segélyhívók, a leállórészek, a tűzoltó berendezések, a vészkijáratok.
- Az autósok tájékozódását megkönnyítik a világos falak, a megfelelő világítás és a felezővonalaknál elhelyezett világító diódák.
- Az alagútban folyamatosan figyelmeztetni kell az autósokat a helyes követési távolság megválasztására.
- Javítani kell a kommunkációt: rendszeresen figyelmeztessék az autósokat a veszélyre a hangszórókon keresztül. Különböző szituációkban (baleset, zárlat, tűz) több nyelven előregyártott üzeneteket sugározzanak a hangszórók.
- Ha le kell zárni az alagútat, tájékoztassák az autósokat az okokról.
- Minden vészkijáratot, menekülő útvonalat megfelelően táblázzanak ki, jelezzenek.
- Az alagút személyzetét rendszeresen küldjék el tanfolyamokra, továbbképzésekre.
- A mentésiterveket rendszeresen ismételjék át, és gyakorolják.