Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e964b834-734d-48e9-ad5c-b97c5c2db38a","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Taffy Brodesser-Akner új regénye is egy lelépés története. ","shortLead":"Taffy Brodesser-Akner új regénye is egy lelépés története. ","id":"20250426_hvg-Taffy-Brodesser-Akner-A-Long-Island-i-kompromisszum-regeny-21-Szazad-Kiado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e964b834-734d-48e9-ad5c-b97c5c2db38a.jpg","index":0,"item":"b03f4907-83d3-40b0-a33e-acf942decc16","keywords":null,"link":"/360/20250426_hvg-Taffy-Brodesser-Akner-A-Long-Island-i-kompromisszum-regeny-21-Szazad-Kiado","timestamp":"2025. április. 26. 16:15","title":"A kikötözős szex és a drogok után sikerül leszámolni a dibukkal? A Long Island-i kompromisszumból kiderül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5677f484-0b59-40af-a092-6191b8dc25f9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Május 8-án lesz a Magyar Fagylalt Napja.","shortLead":"Május 8-án lesz a Magyar Fagylalt Napja.","id":"20250426_Hamarosan-felaron-fagyizhatunk-egy-napig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5677f484-0b59-40af-a092-6191b8dc25f9.jpg","index":0,"item":"0a8cf22a-c730-4deb-8d86-0dbfc6f38056","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250426_Hamarosan-felaron-fagyizhatunk-egy-napig","timestamp":"2025. április. 26. 18:12","title":"Hamarosan féláron fagyizhatunk egy napig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a997d73f-f71b-458b-86da-3bedd3844d9f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Minden jó, ha jó vége.","shortLead":"Minden jó, ha jó vége.","id":"20250427_girokopter-pogany-baleset-zuhanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a997d73f-f71b-458b-86da-3bedd3844d9f.jpg","index":0,"item":"d75f9be5-8c68-4235-b4d8-584484742be9","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_girokopter-pogany-baleset-zuhanas","timestamp":"2025. április. 27. 20:11","title":"Tűzoltók és mentőhelikopter kereste a Baranyában lezuhant gépet, aztán kiderült, hogy csak egy zuhanási manővert gyakorolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf9b4104-f815-405c-8625-a6145f04735f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Korábban bizonytalan volt, hogy Kijev bombázása miatt el tud-e menni.","shortLead":"Korábban bizonytalan volt, hogy Kijev bombázása miatt el tud-e menni.","id":"20250426_Zelenszkij-is-megerkezett-Romaba-a-papa-temetesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9b4104-f815-405c-8625-a6145f04735f.jpg","index":0,"item":"96e98448-b2bf-468b-b95b-af002a30cbba","keywords":null,"link":"/elet/20250426_Zelenszkij-is-megerkezett-Romaba-a-papa-temetesere","timestamp":"2025. április. 26. 08:11","title":"Zelenszkij is megérkezett Rómába a pápa temetésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62854f1f-5a3a-499a-bfe6-983ae8282248","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meg volt róla győződve, hogy igaza van. ","shortLead":"Meg volt róla győződve, hogy igaza van. ","id":"20250426_Radudaltak-a-motorosra-cserebe-megallitotta-forgalmat-az-Arpad-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62854f1f-5a3a-499a-bfe6-983ae8282248.jpg","index":0,"item":"96e9a766-bd2a-4637-a876-f46c8b8f8e39","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_Radudaltak-a-motorosra-cserebe-megallitotta-forgalmat-az-Arpad-hidon","timestamp":"2025. április. 26. 08:23","title":"Rádudáltak a motorosra, cserébe megállította a forgalmat az Árpád hídon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5191677c-acb7-40db-98fc-6bbb8348e65e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A színész tavaly több súlyos balesetet is szenvedett.","shortLead":"A színész tavaly több súlyos balesetet is szenvedett.","id":"20250425_Galko-Balazs-tragidia-meghalt-szinesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5191677c-acb7-40db-98fc-6bbb8348e65e.jpg","index":0,"item":"97bb44e1-5331-4c88-9bc7-f834990fcd4a","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Galko-Balazs-tragidia-meghalt-szinesz","timestamp":"2025. április. 25. 21:26","title":"Meghalt Galkó Balázs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66efbb63-5d7d-420d-b835-3db058abf64c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez az ízléses bőrbelsős francia sportszedán egészen a 80-as évekig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez az ízléses bőrbelsős francia sportszedán egészen a 80-as évekig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250426_amikor-160-loero-maga-volt-az-egesz-vilag-uj-gazdara-var-egy-remek-peugeot-405-mi16","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66efbb63-5d7d-420d-b835-3db058abf64c.jpg","index":0,"item":"1635ebc2-b749-4d10-a4fa-3d3d26a02bee","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_amikor-160-loero-maga-volt-az-egesz-vilag-uj-gazdara-var-egy-remek-peugeot-405-mi16","timestamp":"2025. április. 26. 07:21","title":"Amikor 160 lóerő maga volt az egész világ: új gazdára vár egy izgalmas Peugeot 405 Mi16","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Folytatódik a tapogatózás, lehet-e esély amerikai-ukrán-orosz egyezségre; Csányi Sándor távozik az OTP vezérigazgatói posztjáról; már azért is pénzt kell tenni az MNB alapítványába, hogy az eddigi százmilliárdok után lehessen menni. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Folytatódik a tapogatózás, lehet-e esély amerikai-ukrán-orosz egyezségre; Csányi Sándor távozik az OTP vezérigazgatói...","id":"20250427_Es-akkor-Trump-Putyin-Ukrajna-mnb-alapitvany-arak-jarvany-mohu-adossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d.jpg","index":0,"item":"6b083f49-f50d-4667-a0cf-62576336de7f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250427_Es-akkor-Trump-Putyin-Ukrajna-mnb-alapitvany-arak-jarvany-mohu-adossag","timestamp":"2025. április. 27. 07:00","title":"És akkor Trump megmondta, Putyin mekkora szívességet tett Ukrajnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12.
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12. alkalommal – megint vizsgálat alá vont Európa legjelentősebb 26 alagútját. 16 esetben nagyon jó minősítést kaptak, négy esetben jó, és két alkalommal a kielégítő minősítést érdemelték ki az alagútak. Ugyanakkor még mindig három alagút kapta az aggályos, és további egy a hiányos minősítést. Az alagútak szerencsére egyre biztonságosabbak, az új építmények kivétel nélkül jó minősítést kaptak.
A vizsgált alagútak harmadában hiányoztak a hangosbemondók, a negyedükben pedig sötétek a falak, kevés a segélyhívó, és a menekülő útvonalak nincsenek megfelelően kitáblázva.
A lista élére ezúttal egy francia alagút került: a párizsi A86-s úton lévő Duplex. Az építmény különlegessége, a két szint: alul és fölül külön, két irányban haladnak az autók. Ez a megoldás szerencsére csak a magasság rovására megy, nem pedig a biztonságéra. A 2009-ben megnyitott alagút 4530 méter hosszú és a biztonság tekintetében követendő példa lehet minden ország számára.
Sokkal komorabban néz ki a lista másik vége, vagyis a teszt vesztese. Ide az izlandi 1. főúton Akranesnél található Hvalfjörður alagút került. 1998-ban építették az 5770 méter hosszú építményt, amelynél számtalan hiányosságot fedeztek fel a szakértők. Először is, nagyon hézagosan helyeztek el benne kamerákat. A segélyhívók igen távol vannak egymástól, nincs benne automatikus tűzjelző berendezés, a tűzoltóknak fenntartott út nagyon hosszú. A szellőzés nem akadályozza meg, hogy az alagút mennyezetéről beáramló füst leszálljon. Életveszélyes továbbá, hogy hiányoznak a vészkijáratok és a menekülőútvonalat sem mutatják jelzőfények. A hiányos minősítést kapta az alagút, és a tesztelők figyelmeztették az izlandiakat.
Egy német alagút is megbukott A vizsgált három német alagút közül, az A44-es úton Velbertnél található 25 éves műtárgy nem teljesítette a kívánt követelményeket. Sötét az úttest, hiányzik a videorendszerm kevés a menekülési útvonalakat jelző tábla. Emiatt az építmény az aggályos minősítést kapta. A másik két vizsgált német alagút, a Lohberg Darmstadtnál, és a Richard-Strauss alagút Münchennél ugyanakkor a nagyon jó minősítést kapott a tesztben.
Így teszteltek Az ADAC és partnerklubjai célul tűzték ki, hogy 2019-re Európa minden alagútja biztonságos legyen. Éppen ezért rendszeresen vizsgálják az építményeket, és tapasztalataikat megosztják az üzemeltetőkkel. Nyár elején a szakemberek fogták a bőröndjeiket és útnak indultak. 13 ország 26 alagútját vették górcső alá: négyet Spanyolországban (Cantalobos, Bracons, Valdepastores, Pedra do Couto), hármat-hármat Németországban (Lohberg, Richard-Strauss, Birth), Olaszországban (San Demetrio, Vigne, Claviere), Ausztriában (Kreuzenstein, Katschberg, Tanzenberg) és Svájcban (Murgwald, Witi, Mont Terri) , kettőt-kettőt Franciaországban (Duplex A86, Maurice Lemaire), Norvégiában (Hanekleiv, Botne), egyet-egyet pedig Belgiumban (Cinqauntenaire), Horvátországban (Sveti Rok), Hollandiában (Hubertus), Szlovéniában (Sentvid), Csehországban (Panenska) és a tesztek történetében először Izlandon (Hvalfjörður).
A vizsgálat kritériumai: az alagút hossza, fekvése, jelentősége az utazások során. Kiemelten figyelték a biztonságot, illetve azt, mi vár az utazókra az alagútban baleset, tűz, vagy egyéb vészhelyzet esetén.
Így lehet biztonságos az alagút
- Az autósokat informálni kell arról, hogyan viselkedjenek, közlekedjenek az alagútban, és mit tegyenek a biztonságos autózás érdekében. Arról, hol találhatók a segélyhívók, a leállórészek, a tűzoltó berendezések, a vészkijáratok.
- Az autósok tájékozódását megkönnyítik a világos falak, a megfelelő világítás és a felezővonalaknál elhelyezett világító diódák.
- Az alagútban folyamatosan figyelmeztetni kell az autósokat a helyes követési távolság megválasztására.
- Javítani kell a kommunkációt: rendszeresen figyelmeztessék az autósokat a veszélyre a hangszórókon keresztül. Különböző szituációkban (baleset, zárlat, tűz) több nyelven előregyártott üzeneteket sugározzanak a hangszórók.
- Ha le kell zárni az alagútat, tájékoztassák az autósokat az okokról.
- Minden vészkijáratot, menekülő útvonalat megfelelően táblázzanak ki, jelezzenek.
- Az alagút személyzetét rendszeresen küldjék el tanfolyamokra, továbbképzésekre.
- A mentésiterveket rendszeresen ismételjék át, és gyakorolják.