szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagyobb, nehezebb, nem praktikus – ez a negatív trend jellemző az autógyártásra, és ezt a divatot csak a könnyűszerkezetes felépítmények elterjedésével lehet megfordítani. Hogyan és milyen anyagokkal lehetséges ez, az Autómenedzser.hu összefoglalójából megtudhatják.

A legtöbb modern autó túlsúlytól szenved. Ez a divat az összes járműosztályban. Minden új járműgenerációval nő az úszógumi. A 70-es évek végén egy VW Golf 1-es 750 kg-ot nyomott, annyit, mint napjainkban egy Smart fortwo. Az aktuális Golf modell gyári súlya 1,23 tonna.

Mi vezetett az automobilok elhízásához? Az egyik ok a magasabb biztonsági követelmények bevezetése. A merevebb és robosztusabb szerkezetek jobban védenek balesetkor, amit csak több és nehezebb anyagokkal tudtak megoldani. A másik fontos súlynövelő tényező a komfortosabb felszereltség. Míg az első Golfot anno gyakran rádió nélkül szállították, a mai modellt legtöbbször már navigációval, minden ajtóban elektromos ablakemelővel, fedélzeti számítógéppel, hővédő üvegezéssel és klímával szerelik fel.

Lamborghini Aventador

95 gramm szén-dioxid 2020-tól

A harmadik ok pedig onnan ered, hogy minden modell már szinte megszokásból nagyobb lesz, mint az elődje. Hogy a kocsik ne legyenek egyre nehezebbek, a gyártók csökkentik az anyagvastagságot, egybeolvasztják a különböző funkciókat egy és ugyanaz felépítmény elembe. De a legtöbbször nem érnek el vele többet, mint a status quo megtartását. Ehhez jön még a törvényalkotó nyomása a fogyasztási adatok terén. 2020-tól ugyanis az egyes gyártók autói darabonként átlagosan 95 gramm szén-dioxidot bocsáthatnak ki kilométerenként.

A karosszéria súlyának már csak azért is szükségszerű a drasztikus csökkentése, mert a hatékonysági technológia a legtöbbször többletsúly formájában valósul meg – így van ez a hibrid és az elektromos hajtásnál is. Egy kompakt e-autónál, mint a tervezett BMW i3, az elektromos hajtómű az akkumulátorral együtt több, mint 100 kiló, ami egyébként több, mint a hagyományos járműnél a meghajtó szerkezet súlya. Igaz, hogy már elavultnak számít a régi hagyományos karosszériaanyagok alkalmazása, de mégis segíthet a súlycsökkentésben. A magas szilárdságú acél azonos merevséget biztosít kevesebb súlynál és ezáltal kitűnően alkalmazható elsősorban a gyűrődési zónában.

A cikk folytatásában a szénszálas technológiák elterjedéséről is olvashatnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Mi kell a mentőládába?

Az elsősegély doboz gyakran évekig hever érintetlenül a pótkeréktartóban vagy a csomagtartó mélyén. A KRESZ értelmében ez a harminchét részes doboz minden autó kötelező kelléke. A puszta megléte mellett azonban rendszeresen ellenőrizni kell a tartalmát is. Gyakran előfordulhat, hogy némelyik tartozékának már lejárt a szavatossága, vagy a doboz tartalma már nem felel meg az aktuális szabványnak.

Autó

Tizenegy tanács, hogyan autózzunk olcsóbban

Nem csak úgy takaríthatunk meg pénzt, ha a legolcsóbb benzinkútra járunk tankolni. Ha megfogadunk néhány autóvezetési tanácsot, akár 30 százalékkal is csökkenthetjük autónk fogyasztását.

Autó

Miért veszélyes az aquaplaning?

Már egy rövid, de kiadós eső után is fenn állhat az aquaplaning (a kerekek felúszásának) veszélye. A víz nem csak a nagyobb aszfaltbarázdákban gyűlhet össze - figyelmeztetnek a szakemberek. Teherautó, autóbusz előzése közben is kényes lehet a helyzet, mivel a kamionok szinte kikanalazzák és elénk szórják vizet az úttest barázdáiból.

Autó

A világ legdrágább autói

Kíváncsi arra, hogy melyek a legdrágább autók, amelyeket az eBay történetében a neten árvereztek el?

Autó

Csúcshifik az autóban

Az autóhifi ma már az autók elengedhetetlen tartozéka, és csak kevesen gondolkoznak azon, hogy utólag építsenek be valamilyen rendszert, hiszen egyre nehezebb a dolguk, igaz, ők igazi különlegességek közül is válogathatnak.

Autó

Mit tehetnek a svájci frankos autóhitelesek?

Amikor két éve elkezdett felfelé kúszni a svájci frank árfolyama, a fél ország dőlt a kardjába. Azt hittük, eljött a világ vége – pedig a mostani szökőárhoz képest akkor csak finom szellő borzolta a valuta hullámait. Az Autómenedzser.hu autós portál megkérdezett néhány piaci szereplőt, merre látnak kiutat a jelenből.