szerző:
Mészáros Sándor
Tetszett a cikk?

Izgalmas futamokra lehet számítani a Forma-1-es idény hátralevő részében - jósolta a hvg.hu-nak Paul Hembery, a száguldó cirkusz abroncsairól gondoskodó Pirelli sportigazgatója a Magyar Nagydíj leintése után. A szakembertől megtudtuk: az idén a mérleg nyelvének tekintett gumikínálat jellege jövőre érdemben nem változik, s a gyártónál annak ellenére sem számítanak újabb gumiháborúra, hogy egyre több pletyka terjeng ezzel kapcsolatban.

Izgalmas futamokra lehet számítani a Forma-1-es idény hátralevő részében - jósolta a hvg.hu-nak Paul Hembery, a száguldó cirkusz abroncsairól gondoskodó Pirelli sportigazgatója a Magyar Nagydíj leintése után. A szakembertől megtudtuk: az idén a mérleg nyelvének tekintett gumikínálat jellege jövőre érdemben nem változik, s a gyártónál annak ellenére sem számítanak újabb gumiháborúra, hogy egyre több pletyka terjeng ezzel kapcsolatban.

Idén minden a gumikról szól a Forma-1-ben – jelentette ki a Toro Rossótól két és fél év után kirúgott, jelenleg a kizárólagos gumiszállító, a Pirelli tesztpilótájaként dolgozó Jaime Alguersuari pénteken, a Hungaroringen. A fiatal spanyol kiválóan foglalta össze az idei, minden eddiginél változatosabb eredményekkel induló szezon lényegét: a különféle abroncsok teljesítménye pályáról pályára változik, s ennek köszönhetően mostanáig senki nem tudott olyan - vagy legalábbis hasonló - domináns formára szert tenni, amilyet tavaly produkált a pályafutása második vb-címéig menetelő Red Bull-menő, Sebastian Vettel.

Az sem valószínű, hogy a hátralevő kilenc futamon valaki belehúz és tarolni kezd: ezt már Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója szögezte le a hvg.hu-nak a Lewis Hamilton és a McLaren sikerével zárult Magyar Nagydíj után, a Hungaroring paddockjában, ahol a hosszú nyári szünet szele által már megcsapott alakulatok lázasan pakolták felszereléseiket.

„Idén az autók teljesítmény tekintetében nagyon közel vannak egymáshoz, emiatt arra számítok, hogy a hátralevő futamok is legalább annyira érdekesek és izgalmasak lesznek, mint az eddigiek. A McLaren, a Ferrari, a Red Bull és a Lotus az évad eleje óta kiváló formát mutat, így szerintem a folytatásban is ők lesznek azok, akik a legnagyobb eséllyel szállnak harcba a győzelmekért” – mondta Hembery.

Nincs recept

Nincs tuti recept arra, hogyan lehet kímélően, mégis versenyképesen száguldozni a milánói gyártó Forma-1-es portékáin – árulta el a Pirelli-tesztpilóta, Jaime Alguersuari a hvg.hu-nak. „Nagyon nehéz, szinte lehetetlen biztos tippet mondani a gumikímélő autózásra, mert minden versenyző másképp vezet, ráadásul az eltérő vezetési stílus mellett más és más az autók leszorítóereje és az abroncsok is másképp viselkednek a különféle karakterisztikájú pályákon. Minden versenyzőnek magának kell kitapasztalni ezeket és feltérképezni a szükséges megoldásokat. Az a legfontosabb, hogy a versenyző jól értse az autója működését. A balansznak biztosan tökéletesnek kell lennie, máskülönben minden erőfeszítés hiábavaló. Olyan is előfordul egyébként, hogy az időmérő edzésen és a versenyen teljesen másként kell vezetni ugyanazt az autót, hogy a gumik kopása kontrollálható legyen” – magyarázta a barcelonai illetőségű pilóta.

Bár az első néhány futam alapján arra lehetett számítani, hogy az idei szezon az olyan gumimágusoknak kedvez majd, mint Jenson Button vagy épp Sergio Perez, kimagasló fölénybe mostanáig senki nem tudott kerülni. Arra a kérdésre, hogy a mezőnyből kit tart leginkább gumifenoménnak, Hembery nem adott egyértelmű választ: „A csúcspilóták mindegyike kitűnő és jeleskednek a gumimenedzsment területén. Avattunk már új győzteseket és vannak olyanok is, akik nem nyertek futamot, de rendszerint jól teljesítenek. Nehéz lenne egyetlen versenyzőt kiemelni. Fontos megjegyezni egyébként, hogy az abroncsok nem csak a pilótákat állítják igazán komoly kihívás elé idén, hanem a mérnököket is.”

Miután az idény első hét összecsapásán hét különböző győztes állhatott a dobogó legfelső fokára,  korábbi világbajnokok, a szakághoz közel álló személyiségek és megfigyelők garmadája harsogta, hogy a tavalyihoz képest fellágyított Pirelli-gumikínálat komolytalanná tette a Forma-1-et. A csapatok és a versenyzők túlnyomó többsége – Michael Schumacher volt a legharsányabb kivétel – kiállt a milánói márka és annak portékái mellett, így Hembery szerint nem várható olyan drasztikus összetétel- vagy konstrukcióbeli változtatás, mint amilyet 2011-ről az idei évre véghezvittek.

„Nem valószínű, hogy érdemben változtatunk az abroncsok összetételén, konstrukcióján. Mostanáig nem érkezett hozzánk kérés, kötelezettségünk erre vonatkozóan pedig nincs, így nem muszáj változtatnunk a kínálaton” – mondta az olaszok sportszakmai főguruja.

Mivel az utóbbi hetekben ismét felerősödtek azok a pletykák, amelyek szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a közeljövőben újra liberalizálhatja a Forma-1-es gumipiacot, a hvg.hu a több gumiszállítós rendszer esetleges újbóli bevezetése felől is tudakozódott Hemberytől. Szakmai berkekben köztudott, hogy a Bridgestone 2010 végi kivonulása óta a Michelin gőzerővel lobbizik a több beszállítós rendszerért, nemrégiben az FIA-elnök Jean Todt is tett érdekes, jövőbemutató célzásokat ezzel kapcsolatban, ennek ellenére a Pirelli-főnök szerint az olasz gyártónál nem számítanak a gumiháború visszatérésre.

„Ahhoz előbb meg kellene megváltoznia a gumikra vonatkozó szabályoknak” – felelte a gumigyártók esetleges csatáját firtató kérdésünkre Hembery – „Ha ez bekövetkezik, akkor van csak értelme arról beszélni, hogy mit gondolnánk egy új gumiháborúról a Forma-1-ben. Nekem egyébként mindig azt mondják a csapatok, hogy őket nem érdekli ez a lehetőség. Egyszer már elszánták magukat arra, hogy megszüntetik a több gumiszállítós rendszert. Azóta nem változtak a körülmények, így nem változott a csapatok álláspontja sem.”

A negyedik Forma-1-es ciklusát tavaly megkezdő Pirellinek a következő idény végéig van szerződése a száguldó cirkusszal. Új megállapodás egyelőre nincs a gyár és a világbajnoki sorozat között, ám Hembery elárulta: a Magyar Nagydíjat követő vakáció után elkezdődnek az új kontraktussal kapcsolatos tárgyalások.

„Most elmegyünk a nyári szünetre, aztán ha onnan visszatérünk, leülünk és elkezdünk beszélgetni a folytatásról. Ha az együttműködés folytatódik, akkor legkésőbb jövő júniusig kell megszületnie az erről szóló döntésnek. Ez a legkésőbbi határidő ahhoz, hogy legyen elég időnk felkészülni a következő idényre. Kapkodnunk semmiképp nem kell” – mondta a gumigyártó sportvezére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Sport

Tiltott kéjelgés miatt vittek el két nőt a Hungaroringről

Tiltott kéjelgés miatt két nőt állítottak elő péntekre virradó éjszaka a Hungaroringről, mindkettőjüket tíz nap elzárásra ítélte gyorsított eljárással az illetékes bíróság - közölte a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-vel.