Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6dbbf2de-43ac-408f-94f6-c04c1bac5c89","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"gazdasag","description":"Az eddigi csókos felszámoló helyére újat neveztek ki a kiemelt felszámolásokat végző állami cég felügyelőbizottságának élére. A távozó embert Mészáros Lőrinc, az érkezőt Tiborcz István köreihez sorolják.","shortLead":"Az eddigi csókos felszámoló helyére újat neveztek ki a kiemelt felszámolásokat végző állami cég felügyelőbizottságának...","id":"20250206_Lefejez-nemzeti-felszamolo-nrn-mike-ferenc-waberer-tiborcz-dunaferr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dbbf2de-43ac-408f-94f6-c04c1bac5c89.jpg","index":0,"item":"5eba5ec3-0454-41f0-8b75-a55b9efd2183","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Lefejez-nemzeti-felszamolo-nrn-mike-ferenc-waberer-tiborcz-dunaferr","timestamp":"2025. február. 06. 10:07","title":"Váratlanul lefejezték a nemzeti felszámolócéget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c33a909-d2e6-42f6-95aa-64f8f7a99f56","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szalkszentmártoni mellékhelyiség falai fából készültek, rajtuk az elmaradhatatlan műanyag fóliába csomagolt felirat hirdeti, hogy MÉG NEM ÜZEMEL.","shortLead":"A szalkszentmártoni mellékhelyiség falai fából készültek, rajtuk az elmaradhatatlan műanyag fóliába csomagolt felirat...","id":"20250205_32-millio-forintert-epitettek-nyilvanos-WC-t-Bacs-Kiskun-megyeben-szalkszentmarton-hadhazy-akos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c33a909-d2e6-42f6-95aa-64f8f7a99f56.jpg","index":0,"item":"553506ca-e968-4bd8-890b-5826ba77e2e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_32-millio-forintert-epitettek-nyilvanos-WC-t-Bacs-Kiskun-megyeben-szalkszentmarton-hadhazy-akos","timestamp":"2025. február. 05. 10:52","title":"Hadházy bemutatja: 32 milliónyi uniós pénzt költöttek egy nyilvános WC-re Szalkszentmártonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538b224c-597c-4bff-90d4-5f9d42089aab","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Csak semmi lazsálás: megjelent egy új futóalkalmazás, ami csak akkor hagyja, hogy szóljon a zene, ha épp mozog. ","shortLead":"Csak semmi lazsálás: megjelent egy új futóalkalmazás, ami csak akkor hagyja, hogy szóljon a zene, ha épp mozog. ","id":"20250205_walkstar-futo-alkalmazas-zene-megallitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538b224c-597c-4bff-90d4-5f9d42089aab.jpg","index":0,"item":"4c447abb-5a83-436b-98c4-e62ba1490fa4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_walkstar-futo-alkalmazas-zene-megallitasa","timestamp":"2025. február. 05. 19:03","title":"Diszkrét terror: ez az app a zenét is megállítja, valahányszor szünetet tart futás vagy sétálás közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c148058-0ad5-4591-b619-7de5031c69ce","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mindenkit veszélyeztet a forróság, de leginkább az időseket és a veszélyeztetett embereket. A 2 Celsius-fokos felmelegedés már halálos veszélyt jelenthet az emberekre nézve, derül ki egy friss kutatásból.","shortLead":"Mindenkit veszélyeztet a forróság, de leginkább az időseket és a veszélyeztetett embereket. A 2 Celsius-fokos...","id":"20250205_klimavaltozas-felmelegedes-hatasok-2-celsius-fokos-melegedes-elhetetlen-szarazfold-idosek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c148058-0ad5-4591-b619-7de5031c69ce.jpg","index":0,"item":"1c625ed3-5530-46dc-a3fa-d6d2abe8b511","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_klimavaltozas-felmelegedes-hatasok-2-celsius-fokos-melegedes-elhetetlen-szarazfold-idosek","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Megkongatták a vészharangot: a szárazföldek harmada veszélyesen forró lehet a 60 év felettiek számára, de a fiatalokat sem kíméli a hőség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","id":"20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4.jpg","index":0,"item":"b49d1e22-a358-46e7-a1ae-8688783a5c76","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","timestamp":"2025. február. 05. 07:53","title":"Zelenszkij hajlandó leülni tárgyalni Putyinnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A kormány engedélyezi a szerződés szerinti ügylet megkötését az elővásárlási joggal rendelkező Budapesti Közműveknek.","shortLead":"A kormány engedélyezi a szerződés szerinti ügylet megkötését az elővásárlási joggal rendelkező Budapesti Közműveknek.","id":"20250206_Maris-megjelent-a-kormanyhatarozat-a-Budapesti-Kozmuvek-elovasarlasi-joganak-gyakorlasarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0.jpg","index":0,"item":"685b1a38-dd83-4062-8f28-473d6352d43e","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Maris-megjelent-a-kormanyhatarozat-a-Budapesti-Kozmuvek-elovasarlasi-joganak-gyakorlasarol","timestamp":"2025. február. 06. 13:45","title":"Mini-Dubaj: Máris megjelent a kormányhatározat a rákosrendezői terület elővásárlásáról, de elírták a sorszámot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24fe95c0-cd0a-4cbc-9769-68d706ea83f1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dollárral, az euróval és a régió devizáival szemben is gyengült csütörtök délelőtt.","shortLead":"A dollárral, az euróval és a régió devizáival szemben is gyengült csütörtök délelőtt.","id":"20250206_Melyrepulorajtot-vett-a-forint-csutortokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24fe95c0-cd0a-4cbc-9769-68d706ea83f1.jpg","index":0,"item":"66fa2d60-8b83-4df0-af40-4a13c52942ac","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Melyrepulorajtot-vett-a-forint-csutortokon","timestamp":"2025. február. 06. 10:08","title":"Mélyrepülőrajtot vett a forint csütörtökön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","shortLead":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","id":"20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed.jpg","index":0,"item":"76b033d2-137e-4cda-b02b-eda9e594d8c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","timestamp":"2025. február. 06. 07:21","title":"Magyarországon a legnagyobb és legdrágább Dacia, a vadonatúj Bigster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Belgiumban sikeresen teszteltek egy újfajta útdíj-fizetési rendszert, mely több szempont szerint differenciálva veti ki a díjakat a sofőrökre. A tesztben résztvevő autósok több mint fele változtatott mindennapi utazási szokásain, ami még a kutatókat is meglepte.
2010-ben több vállalat, kutatóintézet és önkormányzat közösen indított egy programot, melynek célja egy újfajta, innovatív útdíjazási technológia kidolgozása volt mely nemcsak országos, de helyi szinten is alkalmazható.
A koncepció két fontos gondolatra épül. Az egyik, hogy az úthálózatot annak hierarchiája szerint kell optimálisan használni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a járműveket mindig a lehető legmagasabb szintű utakon kell tartani és lehetőség szerint le kell szoktatni a vezetőket az egérutak használatáról. A másik fő cél pedig az, hogy a zsúfoltság és a dugók enyhítése miatt a csúcsidőszaki forgalmi terhelést csökkentsék. Szétválasztás térben és időben.
Mit is jelent ez a gyakorlatban? Az elgondolás tesztelését 2011 szeptemberében kezdték a mintegy 100.000 lakosú belgiumi Leuvenben. A város úthálózatát besorolták három szintre (autópályák, főutak, helyi utak), a napot pedig felosztották a reggeli és az esti a csúcsidőre és az ezeken kívül eső alapidőszakra. Végül utolsóként a járműveket is csoportokba sorolták környezetvédelmi mutatóik szerint. A fentieket táblázatba rendezve minden úttípushoz, időszakhoz és járműkategóriához hozzárendeltek egy úthasználati díjat, ami 6,5 eurócent (18 forint) /km (helyi út, csúcsidőszak, nagy kibocsátású jármű) és 0,39 cent (1 forint) /km (autópálya, nem csúcsidőszak, elektromos jármű) között változott.
A vizsgált autókba egy GPS-es egységet szereltek, ami rögzítette az utazásokat és az adatokat továbbította a központba, ahol azokat kiértékelték és kiszámolták az autós által fizetendő díjakat. A kísérletben résztvevő 34 vezető minden hónapban kapott egy jelképes számlát arról, hogy a mekkora úthasználati díjat kellene fizetnie.
A tesztidőszak során a résztvevők összesen 100 000 kilométert tettek meg több mint 10 000 utazás keretében. Az eredmények még a kutatókat is meglepték. A sofőrök több mint felénél kimutathatóan változtak a vezetési szokások, 5 százalékkal kevesebbet használták az alsóbbrendű menekülőutakat és az utazások napon belüli ideje is kiegyenlítettebb lett. Mindezt úgy, hogy az érkező számlákat a sofőröknek a valóságban nem kellett befizetni.
Az ábra az utazások arányát mutatja az idő függvényében. A kék vonal a vezetők kísérlet előtti utazási szokásait mutatja, a piros pedig azt, hogyan változtak a szokások a kísérlet hatására. A reggeli és a délutáni csúcs mindkét görbén jól kivehető, de látható az is, hogy az utazási idők kiegyenlítettebbé váltak a nap folyamán.
WWF
A tapasztalatok szerint a hagyományos behajtási rendszereket (pl. London) az autósok elutasítják, mert akkor is dugódíjat kell fizetni, ha a belső zónában egyébként kicsi a forgalom. Nem véletlenül fontolgatják a brit fővárosban is a rendszer felülvizsgálatát. Szingapúrban már működik egy, a mostani belga kísérlethez hasonló, de egyszerűbb szisztéma, ahol a forgalom nagyságától függő díjat kell fizetni a belső területekre való behajtásért, de ezen is van még mit finomítani.
A belga program sikere azt mutatja, hogy megfelelően kigondolt úthasználati díjjal igenis befolyásolható az autósok viselkedése és vezetési szokásaik, így a rendszert érdemes lehetne átültetni olyan zsúfolt nagyvárosokba is, mint például Budapest. Persze ehhez az is kellene, hogy a mindenkori döntéshozók az útdíjat vagy dugódíjat ne bevételi forrásnak tekintsék, hanem eszköznek a közlekedés racionalizálására.