szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Bár a BMW-nek nálunk nincs autógyártó üzeme, a bajor prémiummárka a magyar autóipar számára is kulcsfontosságú: évről évre közel egymilliárd euró értékben vásárol alkatrészeket magyarországi cégektől.

Ez az érték a közép-európai országokból származó beszerzéseinek nagyjából egyharmada és tizenötször nagyobb itteni autóeladásainál – mondta a Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója a témáról szóló sajtótájékoztatón. E gyártómegbízások több mint 10 ezer munkahelyet teremtettek, ráadásul mindezt hozzá hosszú távon. A BMW ugyanis mintegy hét évig tartja gyártásban autótípusait, sőt utána még további 15 évig kell pótalkatrészekkel ellátni a vevőket – fejtegette a szakember.

Jelenleg 54 magyarországi cég szerepel a BMW beszállítóinak listáján, amelynek csak az a szépséghibája, hogy a rajta szereplők oroszlánrésze nyugati vállalatok helyi leányai, a magyar tulajdonúak száma mindössze 7 kis- és közepes méretű vállalkozás.

Alumíniumöntés a Csaba Metalnál.
©

Az alkatrészpaletta ugyanakkor – egy két kivételtől eltekintve – inkább az egyszerűbbekhez tartozik. Így szerepelnek köztük a német ZF Lenksysteme Hungária Kft. nagyvállalat egri gyártóérdekeltségének kormányművei, a békéscsabai Csaba Metal Zrt. sebességváltóházakhoz készülő alumíniumöntvényei, valamint több más cég termékei, hátsó ablaktörlők, külső visszapillantó-tükrök, fából készült belső dekorelemek és egyéb kisebb szerelvények.

Ám mindezek ellenére beszállítóként bejutni a BMW-hez távolról sem sétamenet – tűnt ki Mátyus Péternek, a müncheni luxusgyártó közép-európai régió alkatrészbeszerzéseiért felelős munkatársának szavaiból. Mint fejtegette, aki BMW-beszállító akar lenni, annak több menetből álló megmérettetésen, rigorózus minőségi és költségelemzésen kell megfelelnie.

Bár a bajor prémiumgyártó további 42 hazai vállalatban lát beszállítói fantáziát, Mátyus Péter szerint a legnagyobb bökkenő, hogy a tőkeszegény magyar vállalkozókban nincs kellő mérnöki innováció és kockázatvállaló mersz, ami elengedhetetlen, hogy sikerrel szálljanak ringbe a világszínvonalú követelmények teljesítéséhez. Pedig vannak versenyesélyeik – főként a bérköltségek tekintetében.

Magyar beszállítókkal már begurult az i3 elektromos kisautó.
©

Ezt érzékelteti az Eurostat adatsora, amelyből kiderül, hogy 2011-ben, Magyarországon az egy órára jutó bérjellegű költségek összege 7,6 euró volt szemben a mintegy 30 eurós némettel. Persze a bérelőny önmagában még édeskevés. A békéscsabai Csaba Metal példája azonban arról tanúskodik, hogy szívós technológiai fejlesztéssel fel lehet jutni a csúcsra.

A világ vezető autómárkáinak alumínium öntvényházakat szállító társaság alapítója, Majoros Béla 30 éve még hulladékfémek feldolgozásával kezdte, de mára a családi társaság már beszállít az BMW vadonatúj i3-as elektromos autójához, és a tavalyi 28 millió euró forgalom után az idén 35 milliós árbevételre számít.

Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Lázár János: „Háborúban nem lehet országot építeni”

Lázár János: „Háborúban nem lehet országot építeni”

Tavaly is BMW-s ország voltunk, legalábbis az internetes keresésekben

Tavaly is BMW-s ország voltunk, legalábbis az internetes keresésekben

Trump utolsó gesztusával Marokkónak adta Nyugat-Szaharát

Trump utolsó gesztusával Marokkónak adta Nyugat-Szaharát