szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tavaly decemberben egy fotót már mutatott idei Le Mans-i versenygépéről, az R18 e-tron quattro fantázianevű turbódízel hibridről az Audi, kedden pedig hivatalosan is lehullt a lepel a négykarikás rakétáról. A helyszín a legendás 24 órás összecsapásnak otthont adó franciaországi város volt, de nem a versenypálya.

Tom Kristensen, a Le Mans-i 24 órás futam kilencszeres győztese prezentáció gyanánt Le Mans utcáin cirkált a versenygéppel, s mint elárulta, merőben új helyzettel találta szemben magát. „1997 óta járok Le Mans-ba versenyezni, de ilyet még sohasem csináltam és be kell vallanom, hogy nagyon izgatott voltam” – mondta a megbízhatósági versenyzés dán királya.

Audi R18 e-tron quattro
Audi Motorsport

Mivel az R18 e-tron quattrót már korábban megmutatták, az esemény elsősorban az új színezetről szólt. Ezzel kapcsolatban Dirk van Braeckel, az Audi különleges projektekért felelős menedzsere kifejtette: az alapként használt szürke a múltbeli versenysport-sikereket, a fehér a hibrid hajtást, a fekete a könnyű anyagok használatát szimbolizálja, míg a vörös az Audi nagyteljesítményű járműveinek hagyományos színe.

Műszaki fronton újdonság, hogy a 3,7 helyett immáron 4 literes, V6-os TDI-erőforrást 2 megajoule teljesítményű kinetikus hibrid rendszerrel spékelik meg. Korábban azt tervezték az ingolstadti gyártónál, hogy alkalmazzák majd a Forma-1-ben idén bevezetésre került hőenergia-visszanyerő rendszert is, ennek alkalmazásáról azonban az eddigi tesztelések eredményei alapján lemondtak.

Audi R18 e-tron quattro
Audi Motorsport

„Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeinket, s mivel túl nagy lett volna a kockázat, nem lett volna jó döntés használni a Le Mans-i 24 órás futamon” – mondta a döntésről az Audi sportigazgatója, Wolfgang Ullrich, aki rámutatott arra is, hogy szem előtt tartották a turbódízel LMP1-esekre vonatkozó 870 kilogrammos súlyhatárt, így ugyanis több lehetőségük kínálkozik a súlyelosztás optimalizálására.

Az Audival ellentétben a hosszú távú versenyzés elitkategóriájába idén visszatérő Porsche a korábban közölt tervek szerint bevállalja a legnagyobb, 8 megajoule- t és előreláthatólag a Toyota is 6 vagy 8 megajoule-ra szabja az új autó hibrid rendszerének teljesítményét. „Az elvégzett kalkulációink alapján úgy véljük, hogy a dízelmotor és a két megajoule-os rendszer használata jobb kombináció, mintha magasabb alosztályba lépve szembesülnünk kellene azzal a problémával, hogy a súlyt nem úgy osztjuk el, ahogyan szeretnénk” – nyomatékosította Ullrich.

Március 28-29-én az R18 e-tron quattrót Le Castellet-ben teszteli majd az Audi a megbízhatósági-vb (World Endurance Championship – WEC) kollektív gyakorlásán, míg az első éles bevetésre április 20-ig kell várni: akkor veszi kezdetét a szezon a nagy-britanniai Silverstone-ban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!