szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Noha a futamot csak vasárnap rendezik Monte-Carlóban, az idei Monacói Nagydíjnak máris van két nagy nyertese: a verseny megnyerésére is nagy eséllyel pályázó Lewis Hamilton, aki történelmi szerződést kötött a Mercedesszel, illetve a 17 éves újonc Max Verstappen, akit a csütörtöki edzésnapon nyújtott teljesítménye okán lassan szentté avatnak a paddockban.

Hamilton szerződéshosszabbítására egy évnyi huzavona után került sor, a csütörtökön megejtett várva várt bejelentés óta a szakma még mindig emésztgeti a címvédő-listavezető kétszeres világbajnok új megállapodását. Ez nem is csoda: a britnek állítólag sikerült kiharcolnia a 35 millió eurónál is magasabb alapbért, amellyel – noha hivatalos adatokat a bérre vonatkozóan az F1-ben hagyományosan nem közölnek – elméletileg felülmúlja Fernando Alonso történelmi csúcsát. A korábban kiszivárgott információk szerint a spanyol pontosan 35 millióért küszködik a hátsó régióban a McLaren-Honda volánja mögött, amelynél többet még soha, senki nem kasszírozott - egészen a következő idényig.

Lewis Hamilton
Daimler

Arra mindenképpen jó volt a hercegségre időzített bejelentés, hogy még jobban Hamiltonra irányítsa a figyelmet, ráadásul a pletykák szerint saját maga ragaszkodott hozzá, hogy itt hozzák nyilvánosságra az új kontraktust. Azt, amelynek értelmében – elméletileg – ötször akkora éves alapbért kap majd, mint maga a Daimler-konszern elnök vezérigazgatója, Dieter Zetsche: ezt a tényt fel is vetették Toto Wolffnak, a csillagos márka sportigazgatójának, aki persze csak egyetlen dolgot tehetett, hárított.

„Nem kívánom kommentálni ezt” – mondta a Hamilton és a Daimler-vezér fizetését összevető kérdésre a sportigazgató. „Ez egy piac, a piacon pedig vagy van egy értéked, vagy nincs. Lewis egyike a legjobb autóversenyzőknek, talán épp a legjobb jelenleg, így roppant komoly értéket képvisel a márka számára. Alapvetően ez határozza meg az értékét és ez egy klasszikus, mindkét fél számára előnyös helyzet.”

Lewis Hamilton
Daimler


Az egyre inkább ráragasztott másodhegedűs szerepből kitörni próbáló csapattárs, Nico Rosberg volt az egyetlen, aki vállalta véleményét azzal kapcsolatban, hogy túlzónak tartja a sajtóban a kollégája fizetésével kapcsolatban megjelent spekulációkat. A német hangsúlyozta azt is, hogy elégedett a saját javadalmazásával és egyáltalán nem irigykedik Hamiltonra, ám Alain Prost, a korábbi négyszeres világbajnok szerint ez elképzelhetetlen: a franciák egykori kiválósága szerint Hamilton új szerződése súlyos mentális csapás lehet Rosberg számára.

„A fizetés a csapaton belüli státusz jele, szóval ha sokat keres, az arra utal, hogy a csapat nagyra becsüli. A Forma-1-ben a technikai oldal mellett az emberi oldal is nagyon fontos. Ha ezen az oldalon egy csapatnak van preferenciája, azt a versenyző is érzi. Ez problémát okozhat Nico számára, fejben is, és lehet, hogy ez csak kevés, de komoly különbséget teremthet” – vélekedett a Mercedes belügyéről a konkurens Renault márkanagyköveteként tevékenykedő francia.

Max Verstappen
Toro Rosso


Nagy nyertese eddig a monacói fordulónak a Toro Rosso újonca, Max Verstappen is: a szemtelenül fiatal, mindössze 17 éves holland már a korábbi futamokon is bizonyította, hogy alaptalanul vádolták a szezonkezdet előtt éretlensége miatt, ezúttal pedig azzal sikerült villantania, hogy Hamilton mögött a 2. pozícióban zárta a csütörtöki nyitóedzést, amelyet – a délutánival ellentétben – nem mosott el az eső. A németalföldi pilóta érdemeit fokozza, hogy korábban még sohasem hajtott a hercegség pályáján, így  paddock-szerte méltatják és a nagyobb istállók vezetői is elismeréssel szólnak róla.

Christian Horner, az anyacsapat Red Bull főnöke szerint az újonc „szuper”, kiváltképp annak fényében, hogy – mint fogalmazott – „ennyi idősen még közúti autó bérlésére sem jogosult”. A szakvezető szerint Verstappen és társa, a 20 éves Carlos Sainz (ők a Forma-1-es történelem legfiatalabb párosa) a sportág idei legpozitívabb sztorijait szolgáltatják. Dicsérte a fiatal hollandot Wolff is, míg saját felette, a Toro Rosót irányító Franz Tost egyenesen dicshimnszt zengett.

„Eddig is tudtuk, hogy Max nagyon, nagyon jó képességű, pontosan ezért szerződtettük és ezzel a produkcióval most újfent meggyőzött. Hibátlanul vezet, az autókontrollja és a visszajelzései kifogástalanok. Boldog vagyok, hogy nálunk versenyez és meggyőződésem, hogy nem ez volt az első nagy dobása” – mondta Tost, utalva a csütörtöki első tréningre.

Max Verstappen
Toro Rosso


Magát az ifjoncot is felbátorította a kiváló monacói kezdés: ugyan Tost szerint már az is komoly fegyvertény lenne, ha vasárnap az öt között tudna végezni, a fiatal pilóta jóval magabiztosabban beszélt arról, hogy mennyi esélye van előkelő helyen – mondjuk a dobogón, esetleg annak környékén – végezni.  „Ezen a pályán bármi megtörténhet, mert gyakran előfordul, hogy valakinek gondjai adódnak, esetleg baleset miatt kiesik. Ha végig a pályán tudunk maradni, komoly esélyünk lehet. Sok szerencsére is szükségünk van, mivel a Mercedes és a Ferrari mindig előttünk van, de ha sok szerencsénk van, akkor talán összejöhet” – felelte Verstappen arra a felvetésre, hogy esetleg dobogóra férkőzhet-e vasárnap.

A korábbi Forma-1-es versenyző Jos Verstappen fia az első öt futamon 6 pontot gyűjtött, amellyel az egyéni pontvadászat 11. helyét foglalja el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!