Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7414a778-c995-4dbe-83f3-e2d5549550e8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mark Rutte nem tűnt nyitottnak az ötletre.","shortLead":"Mark Rutte nem tűnt nyitottnak az ötletre.","id":"20250313_trump-rutte-nato-gronland","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7414a778-c995-4dbe-83f3-e2d5549550e8.jpg","index":0,"item":"d66308c2-5d1e-4d22-a460-b86305e8139b","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_trump-rutte-nato-gronland","timestamp":"2025. március. 13. 20:37","title":"Trump a NATO-főtitkár jelenlétében adta elő elképzeléseit Grönland megszállásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5fa3f7d-22e3-4416-a7d3-372e2c4b8427","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Elképesztően hatékony hajtáslánccal, masszív mesterséges intelligenciás támogatású szupermodern technikával és változatlanul izgalmas négyajtós kupé formatervvel támad az elektromos új Mercedes CLA, ami hamarosan hibrid és sportkombi változatban is érkezik.","shortLead":"Elképesztően hatékony hajtáslánccal, masszív mesterséges intelligenciás támogatású szupermodern technikával és...","id":"20250313_uj-mercedes-cla-800-km-hatotav-csillagos-villanyos-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5fa3f7d-22e3-4416-a7d3-372e2c4b8427.jpg","index":0,"item":"b3963f0d-525a-49b8-bd5a-0ab81c814c55","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_uj-mercedes-cla-800-km-hatotav-csillagos-villanyos-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 13. 19:00","title":"Itt az új Mercedes CLA: beültünk a közel 800 km hatótávú csillagos villanyosba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f15d43be-f2c8-4680-b76a-83bc06ae20be","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Irányítása alatt a Versace luxusmárka elsősorban merészségéről volt ismert.","shortLead":"Irányítása alatt a Versace luxusmárka elsősorban merészségéről volt ismert.","id":"20250313_Donatella-Versace-lemondas-olasz-divatceg-luxusmarka-prada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f15d43be-f2c8-4680-b76a-83bc06ae20be.jpg","index":0,"item":"5652504c-c7ab-48c5-921d-92392db07d2e","keywords":null,"link":"/elet/20250313_Donatella-Versace-lemondas-olasz-divatceg-luxusmarka-prada","timestamp":"2025. március. 13. 16:09","title":"Lemond Donatella Versace kreatív igazgatói pozíciójából, mert a Prada felvásárolja a divatházat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1091eb49-a257-4069-9d61-bef71e6eaba6","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ahogy az egyik vezető amerikai magazinnak fogalmazott: „Natasha meghalt. Elment. Értik?”","shortLead":"Ahogy az egyik vezető amerikai magazinnak fogalmazott: „Natasha meghalt. Elment. Értik?”","id":"20250313_Scarlett-Johansson-marvel-moziverzum-fekete-ozvegy-visszateres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1091eb49-a257-4069-9d61-bef71e6eaba6.jpg","index":0,"item":"df7c95e0-758e-4b46-b346-16648410c229","keywords":null,"link":"/kultura/20250313_Scarlett-Johansson-marvel-moziverzum-fekete-ozvegy-visszateres","timestamp":"2025. március. 13. 15:14","title":"Scarlett Johansson a Marvel moziverzumba visszatéréséről: „Engedjék el”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cd254a8-2aaf-4aa0-8019-4d0634dae2af","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Dmitrij Peszkov szerint nem alaptalan az óvatos optimizmus a tűzszünettel kapcsolatban, ám még oly sok mindent kell hozzá megbeszélni.","shortLead":"Dmitrij Peszkov szerint nem alaptalan az óvatos optimizmus a tűzszünettel kapcsolatban, ám még oly sok mindent kell...","id":"20250314_putyin-peszkov-witkoff-usa-tuzszunet-idohuzas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cd254a8-2aaf-4aa0-8019-4d0634dae2af.jpg","index":0,"item":"b7a514af-fa33-4b32-9a93-245f57a315be","keywords":null,"link":"/vilag/20250314_putyin-peszkov-witkoff-usa-tuzszunet-idohuzas","timestamp":"2025. március. 14. 13:51","title":"Putyin ismét üzent Trumpnak a lehetséges tűzszünetről, ám szakértők szerint csak időhúzásra játszik, hiszen most épp jó helyzetben vannak az oroszok a fronton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741e5478-9cfc-428b-bd6c-19bbf0b7b6bd","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ilyennel még a sokat látott biztonsági személyzet sem találkozott.","shortLead":"Ilyennel még a sokat látott biztonsági személyzet sem találkozott.","id":"20250312_teknos-csempesz-repuloter-alsonadrag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741e5478-9cfc-428b-bd6c-19bbf0b7b6bd.jpg","index":0,"item":"20f68638-68e6-4b06-a02e-779c9aa4a97b","keywords":null,"link":"/elet/20250312_teknos-csempesz-repuloter-alsonadrag","timestamp":"2025. március. 12. 15:59","title":"12 centis élő teknős került elő egy férfi alsónadrágjából a reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c55d1938-6bbf-4cff-93d8-95c4edc06a44","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az alvás maga a pihenés, amikor a szervezet is regenerálódik – úgy tűnik azonban, hogy ez nem teljes egészében igaz. Egy friss kutatás ugyanis rávilágított, hogy az agy még ilyenkor is meglepően aktív marad, legalábbis erre lehet következtetni a pupilla változásaiból.","shortLead":"Az alvás maga a pihenés, amikor a szervezet is regenerálódik – úgy tűnik azonban, hogy ez nem teljes egészében igaz...","id":"20250313_nyitott-szemmel-alvas-agyi-aktivitas-eth-zurich-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c55d1938-6bbf-4cff-93d8-95c4edc06a44.jpg","index":0,"item":"c750576a-b6d4-40b8-aa6e-689ef93a626f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_nyitott-szemmel-alvas-agyi-aktivitas-eth-zurich-vizsgalat","timestamp":"2025. március. 13. 08:03","title":"Nyitott szemmel kellett aludniuk az embereknek, hogy megfigyeljék őket – és ez egy fontos felfedezéshez vezetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d506b0a-2294-42e8-865a-3d776017f3b3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fellebbezett az ítélet ellen, házi őrizetben marad a jogerős döntésig.","shortLead":"Fellebbezett az ítélet ellen, házi őrizetben marad a jogerős döntésig.","id":"20250313_Kilenc-ev-fegyhazra-iteltek-az-unokajat-molesztalo-ferfit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d506b0a-2294-42e8-865a-3d776017f3b3.jpg","index":0,"item":"81fd2712-0780-4b2e-957a-08203c1b37e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Kilenc-ev-fegyhazra-iteltek-az-unokajat-molesztalo-ferfit","timestamp":"2025. március. 13. 08:46","title":"Kilenc év fegyházra ítélték az unokáját molesztáló férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csúcsra értek a hobbiterepesek. Minden a Lada Nivával kezdődött?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Emlékszünk még ugye a "Szomszédok" című teleregényre, és ott ahogy János, az erdész jön a földúton a Lada Nivával! Vagány darab volt. És nem csak mi reagáltunk rá így, Kanadától az NSZK-ig fogyott a Niva szép számmal, és nálunk is a vágy tárgya volt. A jelenség azért is érdekes, mert a korszak szocialista tömbjében előforduló más terepjáró, például az UAZ nem lett családálom. A titok nyitja pofonegyszerű: a Niva az akkori személyautók, ráadásul az itthon topnak számító "nagy" Ladák belső berendezését kapta, és a külseje sem volt gépszerű, sőt, az akkori szemnek kifejezetten divatos.
Szóval, hogy a Nivával kezdődött? Itthon biztosan. A Nyugat más tészta, bár az érdekes orosz kocsi olyan szegmensbe érkezett, ahol épp kevesen voltak – kis motor, jó terepjáróképesség. Európában ott volt a vágy tárgyának a Range Rover, egy óceánnal odébb pedig a mindennapok eszközének a Jeep Cherokee. Visszagondolva érdekes, hogy milyen lassan eszméltek az autógyártók, hogy mekkora piaci lehetőség van egy terepjárószerű személyautóban.
Mert idővel azért kiderült, hogy a terepjárásra a családi funkcióba vásárolt terepjárókat (legyenek Nivák, Jeep-ek, vagy Range-ek) alig használták az emberek. Viszont újra és újra bebizonyosodott, hogy vonzódnak hozzá. Itthon a nyolcvanas években jött a "kis" Aro, a Dacia motoros, nem a nagy birkozógép, amit nagyon nehéz volt vezetni.
Tőlünk nyugatra olyan autók kavarták fel az állóvizet, mint a Matra Rancho, majd jöttek a japánok, élen a Suzuki kis terepjáróival, a Samurai, majd a jóval személyautósabb Vitara, és ez utóbbival át is fordultunk a kilencvenes évekbe.
hvg.hu
De az autógyártók még mindig reagálta. Pedig kijött az Opel Frontera, ami egyből divat lett. A Nissan Terrano szintén piaci siker volt. Végül a japán márkák eszméltek, hogy ebben a dologban, a terepjárós személyautóban, van fantázia. A kilencvenes évek második felében megjelent a Honda HR-V, a Toyota RAV4, és bizony egyből sikeresek lettek. A hatásukra szépen fejlődött a piac, az ezredforduló után a Mazda Tribute, Ford Maverick tette izgalmasabbá a dolgot.
A fejlődés legfőbb mozgatója az lett, hogy elérhetőbbé váltak árban is ezek. Minthogy a gyártóknak is feltűnt, hogy inkább a vagány megjelenés és a felépítés adta olyan előnyök, mint a jó rálátás a forgalomra, a magas építés okán nagyobb biztonságérzet, a rosszút-álló magas futóművek viszik a piacot, így jó pár drága dolgot elhagytak az eredetileg terepjáróként rajtolt típusaikból.
hvg.hu
Előbb a spéci hajtásegységeket nem tették be, mint a terepváltó, a differenciálzárak, ez már eleve lejjebb vitte az árakat. Majd bedobták, hogy összkerékhajtás helyett "normál" kétkerékhajtással, rendszerint a biztonságosabb fronthajtással is elérhetővé váltak a terepjáró géneket hordozó modellek. Mindennek az előnye nem csak az olcsóbb gyártás, ennek okán a mérséklődő ár, de a gazdaságosabb üzem is lett, hiszen a kocsik kevesebb gépészetet hordanak, csökkent a súlyuk, így a fogyasztásuk.
Íme, néhány adat az Automotive News gyűjtéséből, hogyan is áll manapság ez a SUV műfaj itt Európában. A kiskategóriás terepesek közt 2013-ról 2014-re, 52 százalékos volt a fejlődés, ami tovább tart, és az idei első negyedévben plusz 34 százalékot mutat. A kompakt suvok mezőnyében, Európában, tavalyelőtt tíz százalékot ugrott a piacuk és átlépték az egymilliós éves eladást, az idei éve első negyedéve szintén 10 százalékot tud pluszban. A full-size, vagyis a nagy SUV-ok tavaly 18 százalékot erősödtek, míg idén az első negyedévben, a sok újdonságnak köszönhetően nem kevesebb, mint 37 százalékos az erősödés.
Mára oda jutott a fejlődés, hogy a sokféleképpen hívott autók - lehet SUV (sport utility vehicle), crossover (utalva rá, hogy kategóriák tulajdonságait ötvöző hibrid típus), magyarul szabadidőautó vagy városi terepjáró – minden méretkategóriában elérhető, gyakorta már népszerűbbek, mint az azonos méretű hagyományos felépítésű modellek- amelyek gyakran a műszaki alapjaikat adják. Ma már senki nem gondolja, hogy ezek az autók kényelmetlenebbek, vagy zajosabbak lennének. Belső térkapacitásuk, kényelmes vezethetőségük még le is pipálhatja a bázismodellekét. És mi maradt a terepjáróképességből?
Mivel a hasmagasságuk még mindig magasabb, mint a klasszikus személyautóké, és ha valaki áldoz rá, rendszerint megkaphatók összkerékhajtással, vagy ha azzal nem, akkor olyan elektronikus vezetéstámogató rendszerekkel, amelyek éppen a rossz út funkciót erősítik, bizony bátrabban lehet velük kalandozni. És azt se felejtsük el, hogy a városi terhelést is jobban bírják, a fekvőrendőrök, a kátyús utak, a magas padkák kevésbé ellenségeik, mint a hagyományos felépítésű autóknak.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A ráncfelvarrt nemzeti konzultáción nem csak drága, de felesleges is, hiszen a közvélemény többségében elutasító álláspontja közvélemény-kutatásokból amúgy is jól ismert.