Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7df2dae0-8796-490c-94c8-259a753cf2b3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Minden leopárdnak megvan a maga egyedi hangja, amely alapján azonosítani lehet az állatot – állapította meg egy új tanulmány. Az egyedi üvöltő hangok felismeréséhez a mesterséges intelligenciát is segítségül hívták.","shortLead":"Minden leopárdnak megvan a maga egyedi hangja, amely alapján azonosítani lehet az állatot – állapította meg egy új...","id":"20250220_leopardok-azonositasa-uvoltesuk-alapjan-mesterseges-intelligenciaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7df2dae0-8796-490c-94c8-259a753cf2b3.jpg","index":0,"item":"0b4cd751-4362-4584-9e23-a5aacbbc774a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_leopardok-azonositasa-uvoltesuk-alapjan-mesterseges-intelligenciaval","timestamp":"2025. február. 20. 14:03","title":"Kiderült: nem is annyira a foltjaik, mint inkább az üvöltésük alapján azonosíthatók a leopárdok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy sor új funkcióval bővül az Instagram privát üzenetküldője, és úgy tűnik, hogy a Meta számára egyre fontosabb az alapvetően fotós-videós platform ezen felülete is.","shortLead":"Egy sor új funkcióval bővül az Instagram privát üzenetküldője, és úgy tűnik, hogy a Meta számára egyre fontosabb...","id":"20250220_meta-instagram-privat-uzenetkuldes-forditas-zenek-rogzites-uj-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"94e480e0-b129-4898-85ce-db82179135ea","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_meta-instagram-privat-uzenetkuldes-forditas-zenek-rogzites-uj-funkciok","timestamp":"2025. február. 20. 13:03","title":"Fordítás 99 nyelven, zenemegosztás és még sok más: nézze, milyen újításokat kapott az Instagram üzenetküldője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ed26578-f807-4ff7-999a-b14177c36f3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelentősen átírják az évtizedes jogszabályt.","shortLead":"Jelentősen átírják az évtizedes jogszabályt.","id":"20250219_Jon-az-uj-KRESZ-sebesseghatarok-mobilozas-kotelezo-bukosisak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ed26578-f807-4ff7-999a-b14177c36f3b.jpg","index":0,"item":"33c19727-ea61-481e-bc2c-a487b0aff72e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250219_Jon-az-uj-KRESZ-sebesseghatarok-mobilozas-kotelezo-bukosisak","timestamp":"2025. február. 19. 09:24","title":"Jön az új KRESZ: bevezetnék a 140-es tempót, korlátoznák a gyalogosok mobilozását, kötelező lehet a biciklis sisak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1982024-1f9a-4541-b8bf-0b65e7c754e8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A harsány stílusáról ismert Mansory most is kitett magáért. ","shortLead":"A harsány stílusáról ismert Mansory most is kitett magáért. ","id":"20250219_Steph-Curry-tuningolt-Ford-GT-Mansory","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1982024-1f9a-4541-b8bf-0b65e7c754e8.jpg","index":0,"item":"43e06171-18c5-4401-888c-cb9f0fcd80e9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250219_Steph-Curry-tuningolt-Ford-GT-Mansory","timestamp":"2025. február. 19. 20:20","title":"Az NBA triplakirálya Steph Curry, teljesen egyedi tuningolt Ford GT-vel lepte meg magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32cd0b6e-6884-480f-beeb-46788007db22","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész azt mondja, már nem szégyell segítséget kérni, ha egyedül nem megy. Tíz év után beismerte azt is, hogy az alkoholt nem tudja irányítani. ","shortLead":"A színész azt mondja, már nem szégyell segítséget kérni, ha egyedül nem megy. Tíz év után beismerte azt is...","id":"20250219_molnar-gusztav-alkohol-fuggoseg-rehab-eljegyzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32cd0b6e-6884-480f-beeb-46788007db22.jpg","index":0,"item":"7ec9c66f-7b66-4b1f-9a1a-a89072ef5f69","keywords":null,"link":"/elet/20250219_molnar-gusztav-alkohol-fuggoseg-rehab-eljegyzes","timestamp":"2025. február. 19. 11:05","title":"Molnár Gusztáv: Annyira vagyok rosszul, amennyire rosszul szabad lennem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Nem hajlanak mostanában a kormány keze alá a tények, de legalább világossá válik a kevésbé tájékozottak előtt is, hogy egy alkalmatlan kabinet akkor is rosszabbul teljesít a szomszédainál, ha mázli mázlit követ. Vélemény.","shortLead":"Nem hajlanak mostanában a kormány keze alá a tények, de legalább világossá válik a kevésbé tájékozottak előtt is...","id":"20250220_hvg-Para-Kovacs-Imre-A-szamok-tukreben-inflacio-arstop-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"9db3285d-5cf0-4186-b1a8-a81f3ea42125","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-Para-Kovacs-Imre-A-szamok-tukreben-inflacio-arstop-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 08:30","title":"Para-Kovács Imre: Ugrálóvárat Nagy Mártonnak a Kossuth térre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Nem sikerült még aláírni a szerződést Rákosrendező megvásárlásáról, mert az a vállalat, amelynek a fővároson kívül még elővásárlási joga van, nem nyilatkozott, mit szeretne.","shortLead":"Nem sikerült még aláírni a szerződést Rákosrendező megvásárlásáról, mert az a vállalat, amelynek a fővároson kívül még...","id":"20250219_Habony-Budapest-Rakosrendezo-minidubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c.jpg","index":0,"item":"6554dbfd-cf34-4066-ab1a-5e5d931d7e9c","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250219_Habony-Budapest-Rakosrendezo-minidubaj","timestamp":"2025. február. 19. 07:56","title":"Habonyék cége miatt még nem vehette meg Budapest Rákosrendezőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"488969d2-5d68-4274-a6dd-efa8ccd286b4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint ezer sírkőre, fejfára ragasztották fel a matricákat. ","shortLead":"Több mint ezer sírkőre, fejfára ragasztották fel a matricákat. ","id":"20250220_Munchen-temeto-QR-kodok-rendorseg-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/488969d2-5d68-4274-a6dd-efa8ccd286b4.jpg","index":0,"item":"4e1bd8aa-2ee1-4a6e-a9e1-9039e00e4b72","keywords":null,"link":"/elet/20250220_Munchen-temeto-QR-kodok-rendorseg-nyomozas","timestamp":"2025. február. 20. 12:05","title":"Rejtélyes QR-kódok kerültek a sírokra müncheni temetőkben, nyomoz a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csúcsra értek a hobbiterepesek. Minden a Lada Nivával kezdődött?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Emlékszünk még ugye a "Szomszédok" című teleregényre, és ott ahogy János, az erdész jön a földúton a Lada Nivával! Vagány darab volt. És nem csak mi reagáltunk rá így, Kanadától az NSZK-ig fogyott a Niva szép számmal, és nálunk is a vágy tárgya volt. A jelenség azért is érdekes, mert a korszak szocialista tömbjében előforduló más terepjáró, például az UAZ nem lett családálom. A titok nyitja pofonegyszerű: a Niva az akkori személyautók, ráadásul az itthon topnak számító "nagy" Ladák belső berendezését kapta, és a külseje sem volt gépszerű, sőt, az akkori szemnek kifejezetten divatos.
Szóval, hogy a Nivával kezdődött? Itthon biztosan. A Nyugat más tészta, bár az érdekes orosz kocsi olyan szegmensbe érkezett, ahol épp kevesen voltak – kis motor, jó terepjáróképesség. Európában ott volt a vágy tárgyának a Range Rover, egy óceánnal odébb pedig a mindennapok eszközének a Jeep Cherokee. Visszagondolva érdekes, hogy milyen lassan eszméltek az autógyártók, hogy mekkora piaci lehetőség van egy terepjárószerű személyautóban.
Mert idővel azért kiderült, hogy a terepjárásra a családi funkcióba vásárolt terepjárókat (legyenek Nivák, Jeep-ek, vagy Range-ek) alig használták az emberek. Viszont újra és újra bebizonyosodott, hogy vonzódnak hozzá. Itthon a nyolcvanas években jött a "kis" Aro, a Dacia motoros, nem a nagy birkozógép, amit nagyon nehéz volt vezetni.
Tőlünk nyugatra olyan autók kavarták fel az állóvizet, mint a Matra Rancho, majd jöttek a japánok, élen a Suzuki kis terepjáróival, a Samurai, majd a jóval személyautósabb Vitara, és ez utóbbival át is fordultunk a kilencvenes évekbe.
hvg.hu
De az autógyártók még mindig reagálta. Pedig kijött az Opel Frontera, ami egyből divat lett. A Nissan Terrano szintén piaci siker volt. Végül a japán márkák eszméltek, hogy ebben a dologban, a terepjárós személyautóban, van fantázia. A kilencvenes évek második felében megjelent a Honda HR-V, a Toyota RAV4, és bizony egyből sikeresek lettek. A hatásukra szépen fejlődött a piac, az ezredforduló után a Mazda Tribute, Ford Maverick tette izgalmasabbá a dolgot.
A fejlődés legfőbb mozgatója az lett, hogy elérhetőbbé váltak árban is ezek. Minthogy a gyártóknak is feltűnt, hogy inkább a vagány megjelenés és a felépítés adta olyan előnyök, mint a jó rálátás a forgalomra, a magas építés okán nagyobb biztonságérzet, a rosszút-álló magas futóművek viszik a piacot, így jó pár drága dolgot elhagytak az eredetileg terepjáróként rajtolt típusaikból.
hvg.hu
Előbb a spéci hajtásegységeket nem tették be, mint a terepváltó, a differenciálzárak, ez már eleve lejjebb vitte az árakat. Majd bedobták, hogy összkerékhajtás helyett "normál" kétkerékhajtással, rendszerint a biztonságosabb fronthajtással is elérhetővé váltak a terepjáró géneket hordozó modellek. Mindennek az előnye nem csak az olcsóbb gyártás, ennek okán a mérséklődő ár, de a gazdaságosabb üzem is lett, hiszen a kocsik kevesebb gépészetet hordanak, csökkent a súlyuk, így a fogyasztásuk.
Íme, néhány adat az Automotive News gyűjtéséből, hogyan is áll manapság ez a SUV műfaj itt Európában. A kiskategóriás terepesek közt 2013-ról 2014-re, 52 százalékos volt a fejlődés, ami tovább tart, és az idei első negyedévben plusz 34 százalékot mutat. A kompakt suvok mezőnyében, Európában, tavalyelőtt tíz százalékot ugrott a piacuk és átlépték az egymilliós éves eladást, az idei éve első negyedéve szintén 10 százalékot tud pluszban. A full-size, vagyis a nagy SUV-ok tavaly 18 százalékot erősödtek, míg idén az első negyedévben, a sok újdonságnak köszönhetően nem kevesebb, mint 37 százalékos az erősödés.
Mára oda jutott a fejlődés, hogy a sokféleképpen hívott autók - lehet SUV (sport utility vehicle), crossover (utalva rá, hogy kategóriák tulajdonságait ötvöző hibrid típus), magyarul szabadidőautó vagy városi terepjáró – minden méretkategóriában elérhető, gyakorta már népszerűbbek, mint az azonos méretű hagyományos felépítésű modellek- amelyek gyakran a műszaki alapjaikat adják. Ma már senki nem gondolja, hogy ezek az autók kényelmetlenebbek, vagy zajosabbak lennének. Belső térkapacitásuk, kényelmes vezethetőségük még le is pipálhatja a bázismodellekét. És mi maradt a terepjáróképességből?
Mivel a hasmagasságuk még mindig magasabb, mint a klasszikus személyautóké, és ha valaki áldoz rá, rendszerint megkaphatók összkerékhajtással, vagy ha azzal nem, akkor olyan elektronikus vezetéstámogató rendszerekkel, amelyek éppen a rossz út funkciót erősítik, bizony bátrabban lehet velük kalandozni. És azt se felejtsük el, hogy a városi terhelést is jobban bírják, a fekvőrendőrök, a kátyús utak, a magas padkák kevésbé ellenségeik, mint a hagyományos felépítésű autóknak.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A zCast idei második adásában tisztázzuk az ESG pontos jelentését és jelentőségét, valamint szakértőink rávilágítanak, hogyan lássunk benne lehetőséget.