szerző:
Tetszett a cikk?

Fiatalon, de még inkább tiniként, talán a legfontosabb, attraktívnak lenni. Hogy aktuálisan iszonyú divatosnak érezzük magunkat. Aztán tíz év múlva, amikor egy korabeli kép előkerül, érezzük "ú, ezt lehet nem kellett volna". Kicsit benne van ez a faktor a mai CLA, CLA Shooting Brake párosban is, hogy milyen lesz jó pár év múlva, pedig kétségtelen, hogy most nincs látványosabb kombi a Merciénél.

Azt nem lehet mondani, hogy Stuttgartban nem elég találékonyak, hogyan adják el ugyanazt másképp. A Mercedes mára a kompakt osztályban osztódással szaporodik. Van ugye az „alap” az A-osztály, a kis egyterű a B-osztály, az emelthasú GLA, a négyajtós limuzin a CLA és végül a sport kombi a CLA Shooting Brake. Ez utóbbival, ráadásul egy igazán direkt konkurencia nélküli autót sikerült csinálni, még ha elég speciális rétegnek is. A csak nálunk készülő Mercedes-Benz CLA Shooting Brake-nek egyébként már a faceliftjét szellőzteti a média, amikor a jelenlegi változat nálunk járt.

A Mercedes egyértelműen elérte néhány éve kitűzött stratégiai célját, hogy olyan autók legyenek a kínálatában, amelyek után fiatalok is megfordulnak. Pont a nálunk készülő a CLA/CLA Shooting Brake-kettős különösen ilyen. A Shooting Brake vagyis a „vadászkombi” orrésze is a nagy csillaggal sugárzóan magabiztos, amolyan amerikaiasan hangsúlyos, míg a hátsó, talán a keleti piacoknak kedveskedve a folyékony struktúrákkal, sokkal lágyabb. A keretnélküli ajtók, mind a szedán, mind a kombi esetében további különlegességet adnak a karakternek. A forma még csak nem is teljesen öncélú, ugyanis kiváló aerodinamikai adatokkal büszkélkedhet mindkét modell, a légellenállási együtthatója a kombinak 0,26-os értékű, ami a legjobb, a manapság utcákon futkosó kombik között.

D.P.

A CLA Shooting Brake 4630 milliméter hosszú, 1777 milliméter széles és csak 1435 milliméter magas. Bizony ez a másfél méter alatti magasság érezhető egy átlag autó mellé parkolva és odabent is, mert egy jóleső fejvakarás már nehézséget okoz, pedig itt 42 milliméter extra fejtér jut a négyajtóshoz képest. A CLA limuzint leginkább a helykínálata miatt érte kritika és ebben kérdésben a Shooting Brake sem fog igazi megváltást nyújtani.

Attól függően azért, hogyan állnak a hátsó üléstámlák a CLA Shooting Brake elég tisztességes 495-595 liter térfogatú csomagteret kínál. A plusz 100 liter a két alapadat között abból adódik, hogy a hátsó támlák akár derékszögbe is hozhatók, az ülőlaphoz viszonyítva. Ha lapjára hajtjuk a támlákat, akár 1354 liternyi tér is nyerhető. Ezek a számok papíron igazán jól festenek, de szűk nyílás miatt az értékek nem adják vissza pontosan a használhatóságot. A csomagtartó legalább opcionálisan elektromosan nyitja a fedelet, a prémium megoldás ebben elérhető.

A belső egyébként nagyjából ugyan az, mint a szedánban. Mostanra talán a többség megbékélt a tabletes infotainment-rendszerrel is, a 8 col méretű kijelzőn a Mercedes által használt Comand rendszer fut, ami ebben a kategóriában koránt sem olyan erős, mint egy osztállyal feljebb. Éles határ van a kompakt Merci és egy Mercedes-Benz C-osztály között is, így például az általunk is próbált C-osztályú C250 BluTec T-ben is egészen más színvonalú szoftver fut vélehetően komolyabb hardveren.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake - galéria
D.P.

A CLA Shooting Brake 200 CDI – vagyis pontosabban már 200 d, a Mercedes átnevezési hulláma óta -  egy 2,1 literes négyhengeres turbódízelt jelent, 136 lóerővel. Ahogyan várható, ez kategória még nem valódi prémium erőforrás. A motor teljesítményéhez kényelmes erő, 300 Nm-es nyomaték párosul kettős tengelykapcsolós, hétfokozatú (7G-DCT) váltóval. A Mercedes automatáját már dicsértük korábban is, a motor járását viszont nem, hideg állapotban ez a motor is kerregős, ami igazán nem illik egy ilyen kifinomult külsejű autóhoz.

A kasztniból eredő dinamizmust ez a motor még nem fogja száz százalékig visszaadni, a gyorsulása 10 másodperc körüli százas tempóra és a rugalmassága, azért bőven megoldja az átlagos fogalmi helyzetekből fakadó feladatokat. Elektromosan állítható a motor és felfüggesztés paraméterei (Eco, Sport -módókban), de ezek inkább kozmetikai jellegűek és egy 136 lóerős modellnél hiba is lenne számon kérni a valódi karakterességet.

A 300 Nm-es nyomaték egyébként 1500-as fordulattól rendelkezésre áll és a maximális teljesítmény 3200-as fordulattól megvan. A futómű talán valamivel feszesebb, mint a limuzinban, ugyanakkor a nagy kerekeken (18 colos, látványos, ikerküllős felniken, az alacsony profilú gumiabroncsokkal) sem volt szenvedés autózni.  Persze ezek inkább a sportos vezetési élményt támogatják, mint a mindennapi forgalom kihívásait, ezért is esne jól némi erőtartalék.

Gazdaságossággal honorálja viszont a  CLA 200 d Shooting Brake a nem túl acélos menetdinamikát, az 50 literes üzemanyag-tartályát nem kell gyakran töltögetni, átlagosan 5,6 literrel elvan száz kilométerenként, minden nehézség nélkül, ami figyelemre méltó.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake - galéria
D.P.

A lapos tetővonal a meglehetősen zárt kasztni miatt bizony nagyon jól jönnek a vezetéstámogató rendszerek: a tolatókamera, a holttérfigyelő. Akármennyire is belépő a prémium világba egy ilyen kompakt, a Mercedes-Benz kötelékébe tartozva gyakorlatilag megkapjuk az összes elsővonalbeli vezetéstámogató és biztonsági rendszert. A Pre-Safe ránk húzza az övet becsatolás után, az ütközésvédelem figyelmeztet, ha nem biztonságos a távolság (Collosion Prevention Assist), nem beszélve az egyik legharmonikusabban működő adaptív tempomatról, ami nagyon finom gáz és fékreakciókkal kezel minden helyzetet.

A CLA Shooting Brake-nál a kombisága ellenére a stílus egyértelműen megelőzi a funkciót. A konkrét változat 17 millió forintba kerül, főleg az AMG csomag, több mint egymillió forintos többlete miatt, vagyis koránt sem a kombikivitel egyébként 166 ezer forintos pluszköltsége okán  ilyen drága. Megjelenésében semmivel nem ad kevesebbet a limuzinnál, egyértelműen ugyan olyan kedvező fogadtatásban részesül az utcán. Akinek ez a legfontosabb vásárlási szempontja, az úgysem fog Passatot venni, vagy akár márkán belül egy E-osztályt, sőt, igazán természetes konkurense még csak nincs is.

Ha szeretne még több tesztet olvasni, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!