szerző:
Tetszett a cikk?

Se ordító motor, se életéért küzdő csikorgó gumi, csak spontán nyomaték és környezettudatosság minden mennyiségben - az olasz napsütésben drifteltünk a világ legkelendőbb elektromos kocsijával.

Ha szóba kerül a drift és a Nissan márka, akkor Olvasóink közül a legtöbben vélhetően azonnal egy Skyline-ra vagy GT-R-re asszociálnak, és legkevésbé sem egy szuperhalk Leaf jut az eszükbe. A japán gyártó Milánó közeli novemberi rendezvényén azonban pontosan ez az elektromos autó és az azzal kilinccsel előre történő közlekedés volt fókuszban. Első blikkre enyhén nyakatekert és lényegében kivitelezhetetlen ötletnek tűnt a dolog, azonban a nap végén már tudtuk, hogy abszolút kár lett volna kihagyni a rendezvényt.

Adott egy teljesen hétköznapi, vagyis módosítatlan meghajtású és felfüggesztésű széria Nissan Leaf, de mégis hogyan lehet ezzel driftelni, hiszen sem a hátsókerék hajtás, sem a hagyományos kézifék nem képviselteti magát a fedélzetén. Nos, a könnyű táncba hozatalról speciális Easydrift gumik gondoskodtak, melyek a hátsó kerekekre kerültek fel - elöl maradtak a széria utcai gumik. És hogy a keresztbe történő közlekedés biztonságosan alacsonyan sebesség mellett történhessen meg, a Nissan két vizes pályaszakaszt jelölt ki a drifteléshez.

László Ferenc

Első körben az instruktor mutatta meg, hogy hogyan kell a vízfalak mellett és a körpályán driftelni. Pofonegyszerű az egész - gondoltuk magunkban, a gyakorlatban azonban már sokkal nehezebb volt a feladat végrehajtása. Szerencsére a jobbegyben helyet foglaló, sokat látott profi folyamatosan hasznos tanácsokkal bombázott: a sebesség ne legyen nagyobb 35 km/h-nál, a gázpedált próbáljuk fixponton tartani, villámgyorsan tekerjük a kormányt és nem utolsó sorban higgyük el, hogy a kocsi nem fog megperdülni. Ötödik nekifutásra már egész jól ment a mutatvány, az élmény pedig abszolút szürreális. Miközben driftelünk, semmi motorhangot nem hallani, a kasztniban nulla a rezonancia és a gumik nem visítanak. Az adrenalin pedig körről körre egyre magasabb szintre hág.

Bennünket, újságírókat csak a vizes pályán engedtek driftelni, azonban az előre kijelölt száraz pályaszakaszon Romain Sarazin vitt bennünket néhány sokkal nagyobb sebességű csapatós körre. Sarazin iszonyatosan érezte a gépet, ami nem is csoda, hiszen személyében a Nissan GT Academy 2015 győzteséhez volt szerencsénk, és emberünk egy GT3-as Nissan GT-R Nismót terelget a rangos Blancpain sorozatban, még pedig Audik, Aston Martinok, Bentleyk, BMW-k, Ferrarik, Lamborghinik, McLarenek, Mercedesek és Porschék ellenében. A többek közt F1-es és ralis múlttal is rendelkező Stéphane Sarrazinhez (két r-rel) semmilyen szálon sem kapcsolódó versenyző kérdésünkre elmondta, hogy a hétköznapok során egy Juke-ot használ, mert bár nagy örömmel közlekedne egy GT-R-rel, annak fenntartási költségeit egyszerűen képtelen állni. Kedvenc pályái közé tartozik a Nürburgring és Spa-Francorchamp, és egyelőre csak bízik abban, hogy a 2017-es szezonra sikerül szponzort találnia a GT3-as szériában történő versenyzés folytatásához.

László Ferenc

Elektromos autó fronton a Nissannak az összes versenytársát sikerült maga mögé utasítania, hiszen a Leaf az eddigi legnagyobb darabszámban értékesített ilyen jármű. Európában eddig már több mint 75 ezer Leaf talált gazdára, világszerte pedig mintegy 240 ezer: míg korábban csak 24 kWh-s akkumulátor volt a kocsiban, addig idéntől már 30 kWh-s aksipakkal is elérhető. Ez utóbbi új modellt nemrégiben alaposan leteszteltük, az olasz sajtórendezvényen pedig testközelből ismerkedhettünk meg a legújabb limitált kiadásával. Az Acenta felszereltségi szintre épülő Leaf Black Edition elsősorban fekete 16 colos felnijeiről, tükreiről és tetőspojleréről ismerszik meg, illetve arról, hogy az első ezer vásárló ingyenes fedélzeti Wi-Fi hotspot szolgáltatást is kap mellé. A kereskedelmi forgalomban 2017 márciusában felbukkanó fekete széria modelljeiben lévő vezeték nélküli internetet egyszerre akár nyolc okostelefon, tablet vagy notebook is használhatja.

Ezenkívül sikerült közelről szemügyre vennünk a világ első és egyetlen példányban létező, 48 kWh kapacitású Nissan Leafjét. A vállalat barcelonai központjában dolgozók által a szabadidejükben összeszerelt prototípus érdekessége, hogy két darab 24 kWh-s aksi található benne. Ezek közül az egyik a normál helyén, az utastér alatt, a másik pedig a hátsó ülések és a csomagtartó helyén található, vagyis a megnövelt hatótávolságot ebben a formájában sajnos csak két utas élvezheti. Dario Fernandez vezetőmérnök kérdésünkre elmondta, hogy csupán azért nem két darab 30 kWh-s telepet szereltek a kocsiba, mert a fejlesztések kezdetekor még csak a 24 kWh-s példányok voltak elérhetők.

László Ferenc

Az alaphelyzetben elérhető elméleti maximális hatótávolság, vagyis a 250 kilométer 75 százalékkal nőtt meg (közel 440 km-re), és azért nem 100 százalékkal, mert a nagyobb aksi nagyobb tömeget eredményez. Ettől függetlenül a menetteljesítmények alig néhány tizedmásodperccel romlottak, vagyis a Leaf a hatalmas aksi ellenére is fürge és élvezetesen vezethető maradt. A 48 kWh-s prototípust nem vezethettük, de a 30 kWh-s példányokat igen: a Comói-tóhoz vezető autópályán rövid ideig 162 km/h-s maximális tempót értünk el, aztán pedig a tóparton és a hegyi szerpentineken is vallatóra fogtuk az elektromos járgányt. A nyáron megejtett alapos teszthez képest nem sok új élményre tettünk szert, a Leaf a legnagyobb nyugalomban szimplán csak tette a dolgát.

Az elmúlt időkben rengeteget pletykált második generációs Leafről, illetve annak állítólagos 60 kWh-s kapacitásáról egyetlen szót sem voltak hajlandóak nyilatkozni a nissanosok, viszont a Leaf technikájára épülő városi elektromos minibuszról, az e-NV200-ről annál többet. A furgon, ötüléses és hétüléses változatokban készülő járműben 24 kWh-s akkumulátor található, és mivel a reptéri transzfert ilyen kocsikkal ejtették meg a szervezők, saját magunk is megtapasztalhattuk, hogy az e-NV200 közel olyan fürgén viselkedik, mint a Leaf. A rendezvényen megtekinthető volt továbbá egy mozgó munkahelynek átalakított e-NV200, melynek hátsó szekciójában többek közt designos ülőalkalmatosságok, egy kompakt íróasztal, valamint egy gombnyomásra a munkalap síkjába süllyeszthető kávéfőzőgép volt található. Itt jegyzendő meg, hogy az olaszok még mindig nem felejtettek el kávét főzni - a felszolgált espresso és latte elsőosztályú volt.

László Ferenc

A Nissan e-NV200 nettó kezdőára most 6,92 millió forint, köszönhetően az október vége óta elérhető 1,5 millió forintos állami támogatásnak. A Nissan Leaf legolcsóbban, 24 kWh-s változatban bruttó 6,98 millió forint ellenében vezethető haza, mely ár a 1,5 millió forintos állami támogatáson kívül 600 ezer forintos importőri kedvezményt is tartalmaz. A 30 kWh-s modell kedvezményes alapára 7,6 millió forint. Ezek az árak a Visia alapfelszereltségre értendőek, és ha egy 30 kWh-s Tekna csúcsmodellt választunk, akkor még a kedvezmények levonása után is mintegy 9,2 millió forintot kell fizetnünk. Fontos, hogy a Nissan az elektromos autók töltőhálózatának fejlesztésébe is komoly összegeket invesztál, ami a hasonló állami kezdeményezésekkel együtt néhány éven belül az elektromos töltőfejek jelentős térnyerését hozhatja magával.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!