szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autónak előre menetben (jó esetben) semmi hangja nincs, tolatáskor viszont elkezd visítani az autó. Most elmondjuk, miért.

Feltűnt már, hogy tolatáskor valami egészen furcsa zajt ad ki a manuális váltóval szerelt autó? A semmivel nem összetéveszthető hangra általában felkapja az ember a fejét, de anélkül is pontosan tudjuk, hogy mi történik, hogy a hang irányába kellene néznünk.

A Jalopnik utána ment a jelenségnek, hogy kiderítse, miért is ad ki magából ilyen furcsa hangot az autó. Mint kiderült, a jelenséget váltóban található fogaskerekek okozzák. Előre menetbe kapcsolva ugyanis a váltó fogaskerekeinek fogazata ferde, ennek köszönhetően pedig folyamatosan kapcsolatban állnak egymással, ami jóval csendesebb működést tesz lehetővé.

Hátramenetnél azonban nem ez a helyzet: itt a gyártók egyenes fogazású fogaskerekeket használnak, aminek működése nagyobb zajjal jár. A cégek mindezzel pénzt takarítanak meg, ezek az alkatrészek ugyanis olcsóbbak, mint amit az előre menethez építenek be.

Jalopnik

Egy elmozdulást alapvetően nem hallana meg az ember, ugyanakkor ha több ezer ilyen történik sorozatosan egymás után, az már egy hallható hanggá áll össze.

Sok versenyautóban viszont az előre menethez is egyenes barázdájú fogaskerekeket használnak, ugyanis sokkal gyorsabban lehet váltani velük.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!