szerző:
Tetszett a cikk?

Azért van annak valamilyen petrolheades bája, amikor a régi M3-as anyósülésben figyelő tulaja fennhangon követeli, hogy 7000-es fordulat alatt ne váltsuk már el a következő fokozatot. Balatonfüreden jártunk, oldtimereket láttunk.

Május elején Balatonfüreden tartották a Concours d'Elegance nevezetű oldtimer és youngtimer összejövetelt, mely több tucat nagy értékű és ritka régi autóval örvendeztette meg a közönséget. Volt itt 70 milliós Skoda, több száz millió forintos Bugatti, valamint rengeteg Ferrari, Rolls-Royce, Mercedes és egyéb érdekesség. Az eseményen a BMW szokásához híven néhány elképesztő járgányt is felvonultatott a Balaton partján. És a legjobb az egészben, hogy ezek közül párat ki is tudtunk próbálni.

Amikor Budapestről a legfrissebb, durrogó kipufogós Mini JCW modellekkel megérkeztünk a BMW sajtórendezvényére, a hangulatos Balaton-felvidéki borászat udvarán rögtön egy piros színben pompázó 80-as évekbeli gyönyörűség került a látóterünkbe. Ez bizony az 1985 és 1992 között gyártott első M3-as generáció egyik példánya volt, de nem ám holmi tucatkivitel, hanem egy Cecotto változat.

László Ferenc
László Ferenc

Az E30-as BMW-ből összesen 16 202 példány hagyta el a gyártósorokat, ezek közül azonban csak 505 volt olyan Cecotto kivitel, mint amit a Bavarian Classics (BC) hazai munkatársai hosszú hónapok során mostanra teljesen felújítottak. A 29-es sorszámú példányt Németországból hozták be hazánkba, és lényegében az utolsó csavarig teljesen fel lett újítva. Így talán már érthető, hogy miért taksálják mintegy 40 millió forintra az értékét.

László Ferenc
László Ferenc

A DTM-ben versenyzett Johnny Cecottóról elnevezett Cecotto Edition volt az E30-as BMW első olyan modellje, melyben már 215 lóerőt tudott a 2,3 literes S14-es szívómotor. A mindössze három színben készült limitált széria különlegessége többek közt a rendkívül vékony hátsó szélvédő, a króm kipufogóvég, a fekete 16 colos könnyűfém keréktárcsa, illetve a speciális légterelő szett. És mindezt patika állapotban tálalta számunkra a felújítást elvégző érdi csapat, azon pedig meg sem lepődtünk, hogy vezetni nem lehetett a Cecottót.

László Ferenc

Hogy átérezze, körülbelül milyen egy ilyen Cecotto-féle M3-as BMW belülről, kattintson az alábbi fotóra, és az új ablakban felbukkanó 360-as felvételen pásztázzon körbe az egerével az utastérben:

László Ferenc

Az E30-as sorozatú M3-asból volt még egy fekete példány is a rendezvényen, ami úgymond egy "teljesen mezei" változat, ennek megfelelően csak fele annyiba, körülbelül 20 millió forintba kerül. Ezt a járgányt két nappal később tervezték átadni új tulajdonosának, és bár ígéretet kaptunk rá, hogy így is kipróbálhatjuk, ez végül azért hiúsult meg, mert leszakadt az ég, és még a BMW-kel kelő és fekvő szakemberek is csak óvatosan poroszkáltak a csúszós utakon a bajor paripával.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Két régi M3-ast tehát gyorsan elbuktunk vezetés frontján, viszont a harmadik nem úszta meg, hogy belepattanjunk és rövid kanyarvadászatra induljunk vele. Ez egy E36-os példány volt, melynek érdekessége, hogy előző olasz tulajdonosa 20 évvel ezelőtt új autóként vásárolta, és csak most, 236 ezer, főleg Rómában megtett kilométer után szállt ki belőle. Ilyen "mindennap használt" állapotban csaptak le rá a BC-sek, akik gyorsan rá is költöttek 3 millió forintot, hogy mechanikusan hibátlan állapotba kerüljön.

László Ferenc

A motortér és az utastér nem lett patikaállapotra hozva, legalábbis egyelőre, tehát érződik, hogy ebben az autóban bizony benne van már jó néhány kilométer. Ettől függetlenül a motor és a felfüggesztés szinte újnak mondható, tehát semmi akadálya a rendeltetésszerű (értsd: M3-asan hajtós) használatnak. A vezetőülésben helyet foglalva azonnal nosztalgikus érzése támad a vadonatúj tesztautókhoz szokott újságírónak, és indulás előtt naivan megkérdezi a jobbegyben ülő tulajtól, hogy ebben akkor most ugye minden elektronika be van kapcsolva? Igen – jött a válasz azonnal, kiegészítve azzal, hogy összesen csak ABS-ünk van, se kipörgésgátló, se menetstabilizátor.

László Ferenc

Óvatos kuplungolás, finom váltás és elindulunk. Jön a kettes, hármas és négyes, 3-4 ezres fordulatszámnál elváltogatva. Erre jön a felszólítás az anyósülés felől, miszerint: "használd úgy ahogy kell, pörgesd ki egészen 7 ezerig, már üzemmeleg a motor". A kornak kijáró tisztelet ennek hatására azonnal tovaillan, és a szinte leszabályozásig történő forgatás azonnal meg is teszi a hatását.

László Ferenc

A 286 lóerős sorhatos valódi tűzijátékot produkál a magas fordulatszám tartományokban, de nem ám amolyan 2017-es steril módon, hanem a késő 90-es évek őszinteségével. A motor ordít, a kormánymű a legkisebb késleltetés nélkül teszi a dolgát, az erő pedig kegyetlenül és faragatlan módon megérkezik a hátsó kerekekre. A tempó szépen lassan, kanyarról kanyarra nő, amikor egy ártatlannak tűnő elnyújtott balosban, harmadikban autózva egyszer csak megindul a kocsi keresztbe. Gyors ellenkormányzás a vizes úton, néhány izzadtságcsepp a tulaj homlokán és méretes vigyor az éppen időutazáson résztvevő sofőr arcán.

László Ferenc

Az E36-os M3-as kívülről nem az az instant retinaleszakítós szupersport járgány, ami után kapásból mindenki odafordul, hanem egy olyan régi BMW, ami simán meghúzza magát egy lakótelep parkolójában. Nem mintha ilyen sorsot kívánnánk neki, hanem csak azért vázoljuk fel, hogy párhuzamba állítjuk az általunk kipróbált példány 9 millió forintos árával. Rengeteg pénz egy 20 éves BMW-ért, de mint azt a Bavarian Classics vezetője elmondta, ez az ára annak, hogy egy ilyen régi M-es technikát 2017-ben is rendeltetésszerűen, akár őrültködve is nyugodtan lehessen használni.

László Ferenc

9 millió azonban szinte semmi a mellett a mintegy 70 millió forintos összeg mellett, amit a következő kipróbált autóért kérnek el a BMW szalonokban. Ez pedig nem más, mint az M760Li xDrive, vagyis a BMW kínálatának legnagyobb és egyben legelképesztőbb luxusmodellje. Télen járt nálunk az 50 milliós 750Li xDrive, így azzal a kérdéssel a fejünkben szálltunk be előbb hátulra, majd pedig a vezetőülésbe, hogy mi indokolja a 20 milliós árkülönbséget?

László Ferenc

Nos, az M760Li azoknak a keveseknek készült, akik szerint egyszerűen túl karcsú a 750Li-ben lévő 4,4 literes turbós benzines erőforrás 450 lóerős teljesítménye és 650 Nm-es nyomatéka. Ezúttal egy - tessék megkapaszkodni - 6,6 literes erőforráshoz van szerencsénk, amiről persze a turbó sem hiányozhat. A végeredmény 610 lóerő és 800 Nm.

László Ferenc
László Ferenc

Hengerből sincs kevés, egész konkrétan tizenkét darab, melyek V alakban találhatók egymás mellett. És hogy milyen vezetni egy ilyen abszolút high-end luxusautót? Nos, leginkább egy közúti hajóhoz lehet hasonlítani az M760Li-t: a gázpedál lenyomására megemelkedik az autó orra, a 0-100-as sprint pedig alig 3,7 másodpercnyi időt vesz igénybe. Ezzel a gigantikus méretű, hosszított karosszériával.

László Ferenc
László Ferenc

Mivel ez nem egy sportkocsi, hanem inkább egy sportos luxusszedán, alaphelyzetben sajnos keveset hallani a V12-es kiváló orgánumából. Sport módban már kicsit több motorhang jut át a brutális szigeteléseken, de az igazi audioprodukció megízleléséhez le kell egy kicsit engedni az ablakot, vagy a kocsi mellett állva kell nagyra nyitni a fülünket.

László Ferenc
László Ferenc

A szinte mindenhol fellelhető V12-es logókat mi egy kicsit bazárinak tartjuk egy ilyen flagship modell esetében, de jó pénzért biztos lehet ezek nélkül is kérni az M760Li-t. A négykerékhajtás miatt a hatalmas teljesítmény ellenére is bolondbiztosnak érezni a kocsit, melynek szerencsére a fékjei is fel vannak nőve a feladathoz. Nem is lehet kérdéses, hogy az M760Li sokkal gyorsabb, mint a 20 éves M3-as, de a vezetési élmény egyértelműen az utóbbi régi BMW-ben mellbevágóbb.

László Ferenc

Jó tanács az M760Li vásárlóknak: az unalmas hétköznapi reprezentációs suhanások közötti hétvégéket színesítsék meg valamilyen régi M-es BMW-vel történő kanyarvadászattal. Az új M2-es sem rossz választás, de higgyék el, egy patinás M3-asnak még 2017-ben is igen komoly élvezeti értéke van. Sőt, ma talán még több, mint valaha.

László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!