szerző:
MTI

Hetedszer is a holland csapat győzött a napenergia-meghajtású autók ausztráliai gyorsasági versenyén, amelyen több mint 3000 kilométert tesznek meg a járművek Ausztrália sivatagos belsején át.

A Delfti Műegyetem Nuon Solar Team nevű csapata 37 óra 10 perc és 41 másodperc alatt tette meg az északi Darwinból a déli Adelaide-be vezető 3022 kilométeres utat a mezőny legkönnyebb, Nuna 9 nevű járművével. Második helyen az amerikai csapat, a Michigani Egyetem Novum nevű járműve végzett, a harmadik a belga Punch Powertrain lett.

Az embert próbáló versenyt 1987-ben alapították és kétévente rendezik meg, az idei futam október 8-án indult és csütörtökön ért véget. Az eddigi legjobb időt egy japán napelemes autó futotta 2009-ben: a tokiói Tokai Egyetem csapata akkor 29 óra és 49 perc alatt ért célba.

Két évvel ezelőtt a holland csapat 33,03 órás idővel nyerte meg a versenyt, megelőzve a Tokai Egyetemet, a 2009-es és a 2011-es futam győztesét. A hollandok nyolc alkalommal indultak és ebből hétszer győztek.

©

A napelemmel hajtott kísérleti autók többségét egyetemek, illetve magáncégek fejlesztették ki. A verseny célja a napenergia és általában a megújuló energiaforrások népszerűsítése. A versenyzők olyan prototípusokat vezetnek, amelyek utasok szállítására is alkalmas napelemes autók tervezéséhez szolgálhatnak modellül.

A Google társalapítója, Larry Page és a Tesla társalapítója, J.B. Straubel is részt vett korábbi versenyeken, és elmondták, hogyan befolyásolta a tapasztalat a karrierjüket.

"A kihívás célja természetesen nem csak az, hogy gyorsan hajtsuk, illetve nem is az, hogy olyan technológiákat dolgozzunk ki, amelyek soha nem jutnak el a nagyközönséghez" – mondta Chris Selwood, a rendezvény igazgatója. "Alapítónk, Hans Tholstrup, valamint a jelenlegi és az egykori versenyzők eltökéltek, hogy tartós energiaellátású napelemes autókat fejlesszenek ki, és valósággá váljon a megújuló energia."

A szabályzat lehetővé teszi kis mennyiségű, főként napenergiából és kinetikus erőből álló energia tárolását. A csapatok reggel nyolc és délután öt óra között vezethetnek, éjszakára le kell táborozniuk.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!