szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hetedszer is a holland csapat győzött a napenergia-meghajtású autók ausztráliai gyorsasági versenyén, amelyen több mint 3000 kilométert tesznek meg a járművek Ausztrália sivatagos belsején át.

A Delfti Műegyetem Nuon Solar Team nevű csapata 37 óra 10 perc és 41 másodperc alatt tette meg az északi Darwinból a déli Adelaide-be vezető 3022 kilométeres utat a mezőny legkönnyebb, Nuna 9 nevű járművével. Második helyen az amerikai csapat, a Michigani Egyetem Novum nevű járműve végzett, a harmadik a belga Punch Powertrain lett.

Az embert próbáló versenyt 1987-ben alapították és kétévente rendezik meg, az idei futam október 8-án indult és csütörtökön ért véget. Az eddigi legjobb időt egy japán napelemes autó futotta 2009-ben: a tokiói Tokai Egyetem csapata akkor 29 óra és 49 perc alatt ért célba.

Két évvel ezelőtt a holland csapat 33,03 órás idővel nyerte meg a versenyt, megelőzve a Tokai Egyetemet, a 2009-es és a 2011-es futam győztesét. A hollandok nyolc alkalommal indultak és ebből hétszer győztek.

Nuon Solar Team

A napelemmel hajtott kísérleti autók többségét egyetemek, illetve magáncégek fejlesztették ki. A verseny célja a napenergia és általában a megújuló energiaforrások népszerűsítése. A versenyzők olyan prototípusokat vezetnek, amelyek utasok szállítására is alkalmas napelemes autók tervezéséhez szolgálhatnak modellül.

A Google társalapítója, Larry Page és a Tesla társalapítója, J.B. Straubel is részt vett korábbi versenyeken, és elmondták, hogyan befolyásolta a tapasztalat a karrierjüket.

"A kihívás célja természetesen nem csak az, hogy gyorsan hajtsuk, illetve nem is az, hogy olyan technológiákat dolgozzunk ki, amelyek soha nem jutnak el a nagyközönséghez" – mondta Chris Selwood, a rendezvény igazgatója. "Alapítónk, Hans Tholstrup, valamint a jelenlegi és az egykori versenyzők eltökéltek, hogy tartós energiaellátású napelemes autókat fejlesszenek ki, és valósággá váljon a megújuló energia."

A szabályzat lehetővé teszi kis mennyiségű, főként napenergiából és kinetikus erőből álló energia tárolását. A csapatok reggel nyolc és délután öt óra között vezethetnek, éjszakára le kell táborozniuk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!